Gå til innhold

2.1 Megapiksel oppløsning via interpolering, hva betyr det?

mandela

Anbefalte innlegg

jeg har dette kamera, og lurer på hvordan jeg kan gjøre om bildene til 2.1 Megapiksel.

Programmet som fulgte med er Ulead Photo Express 4.0

er det et jallaprogram eller?

jeg bruker til daglig acdsee 4, kan jeg utføre denne operasjonen i det programmet i stedet, så jeg slipper å ha flere slike programmer installert?

alle svar mottas med takk

[ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-11-11 16:58 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykk på "mode" knappen før du tar bilde slik at pilen står ved den største firkanten på displayet. Da får du 2,1Mpixel bildefiler selv om CMOS-sensoren bare er 1,3Mpixel. Du kan også gjøre det samme i ettertid ved å bruke et fotoprogram til å forstørre bildene fra 1,3Mpixel til 2,1Mpixel. Husker ikke om dette kunne gjøres i det medfølgende jalla-programmet.

Interpolere opp betyr bare å forstørre et bilde. Eksempel: Hvis du dobler oppløsninga så vil kameraet/programmet bare putte inn pixler mellom orginalpixlene. De nye pixlene vil få en farge som er gjennomsnittet av de to orginale nabo-pixlene. Resultatet er altså et bilde uten flere detaljer, men med mykere overganger og kunstig høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

heralo: Jeg hadde kameraet men solgte det for en 5hundrelapp for noen uker siden.

Jeg bruker vanligvis Adobe Photoshop (eller bare ACDsee) for å endre bildene etterpå. Mange av bildene blir jo ganske mørke, så da er det greit å kunne øke kontrast og lysstyrke etterpå. Begge programmene kan også brukes til å øke eller minke oppløsningen og beskjære bildene.

Det finnes også en rekke gratis-programmer som har samme de mulighetene om du ikke vil kjøpe de programmene jeg nevnte.

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-11-11 18:16 ]

Lenke til kommentar

heralo: Jeg hadde kameraet men solgte det for en 5hundrelapp for noen uker siden.

Jeg bruker vanligvis Adobe Photoshop (eller bare ACDsee) for å endre bildene etterpå. Mange av bildene blir jo ganske mørke, så da er det greit å kunne øke kontrast og lysstyrke etterpå. Begge programmene kan også brukes til å øke eller minke oppløsningen og beskjære bildene.

Det finnes også en rekke gratis-programmer som har samme de mulighetene om du ikke vil kjøpe de programmene jeg nevnte.

felzius: heraldo skrev da "alle svar mottas med takk"

Lenke til kommentar

takk for godt svar :smile:

jeg bruker acdsee 4(og irfanview ), photoshop overlater jeg til entusiaster og profesjonelle.

Dessuten er det et veldig dyrt program som ikke står i forhold til kameraet mitt.

[ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-11-11 18:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...