Kimmeslasken Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Vurderer og kjøpe 4 stk HDD for å sette i raid 1, eller det som blir kjappest. Sitter og ser på diverse nettbutikker og fant denne http://www.psdata.no/ps.asp?it=130681&mlevel=060500 Hva er det som er spesielt med raid edition? Vil det gi noen ytelses forskjell? Står bare at den er reliable. Uansett så ønsker jeg tilbakemelding på hva som kan være det mest fornuftige valget av disker. Prisen bør ikke bli mere enn ca 2500. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Vurderer og kjøpe 4 stk HDD for å sette i raid 1, eller det som blir kjappest. Sitter og ser på diverse nettbutikker og fant denne http://www.psdata.no/ps.asp?it=130681&mlevel=060500 Hva er det som er spesielt med raid edition? Vil det gi noen ytelses forskjell? Står bare at den er reliable. Uansett så ønsker jeg tilbakemelding på hva som kan være det mest fornuftige valget av disker. Prisen bør ikke bli mere enn ca 2500. 7235709[/snapback] Løp og kjøp. Men det er raid 0 du vil ha, ikke raid 1 Mener å ha lest at "Raid edition" diskene er noe forsterket i forhold til "vanlige" disker. Noe som gjør at de tåler å være påslått over lange perioder uten å slites ut. Uten at det behøver å bety noe for din del. Med nyere HK kan du også få 6 disker på samme kontroller, men ytelsesøkningen i overføring av store filer øker mest på den første disken for så å avta ganske kraftig. Du vil ikke få dobling av hastigheten med 2 disker, men en solid økning. 3. disken vil gi mye mindre hastighetsforbedring, mens den 4. vil gi bare marginal økning osv. Det var jo relativt billige disker da, men lagringskapasiteten betyr neppe mye for en som er ute etter fart.... Du som allerede har en kan jo vurdere DENNE Raptorer er bedre, men mye dyrere. Edit: Gå for 16Mb versjonene ihvertfall. Se HER, folk har testet. Edit2: TEST av HDD Endret 7. november 2006 av peiper Lenke til kommentar
enl Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Skal du ha noen feiltoleranse, bør du ikke velge RAID0. Går én av diskene dine fyken, mister du all data uten backup. Du kan velge 1+0, men da får du bare utnyttet kapasiteten på to av diskene. Et annet valg er RAID5, men ytelsesøkningen er ikke all verden..men feiltoleransen er der. Når det gjelder valg av disker, bør du velge disker beregnet på såkalt linear storage. Disse diskene er beregnet på å gå 24/7, men uten spesielt stor belastning. Disse blir av noen leverandører kalt "Raid Edition". Eksempler på slike disker er WD Caviar RE, Seagate NL35, Barracuda ES og Maxtor Maxline. Endret 7. november 2006 av enl Lenke til kommentar
Kimmeslasken Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Peiper: Ja, jeg mente raid 0 Skal stort sett bruke det til raskere loade tid i spill o.l. Så da vil jeg tru at disse "Raid Edition" diskene ikke betyr så alt for mye for meg eller(Mot argument forventes her)? Får en del mere GB for samme pris ved å velge "standar" SATA II. Er det noen som har oversikt over hvor stor forskjell det er på raid 0 og raid 5, kan jo være greit med litt sikkerhet inn i bildet også. Har mistet 250 GB før jeg Endret 7. november 2006 av Kimmeslasken Lenke til kommentar
peiper Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Peiper: Ja, jeg mente raid 0 Skal stort sett bruke det til raskere loade tid i spill o.l. Så da vil jeg tru at disse "Raid Edition" diskene ikke betyr så alt for mye for meg eller? Får en sån cirka 100 GB mere for samme pris. Er det noen som har oversikt over hvor stor forskjell det er på raid 0 og raid 5, kan jo være greit med litt sikkerhet inn i bildet også. Har mistet 250 GB før jeg 7239148[/snapback] "Raid edition" betyr ikke en dritt for hastigheten nei. Kun den mekaniske holdbarheten på diskene. Raid5 vil ikke bli like raskt som raid0, samme hva du gjør. Raid5 er avhengig av å prosessere alle data, beregne paritet og fordele data på diskene. For å få en grei ytelse i R5 er du avhengig av en god kontroller. Gode kontrollere koster penger. PCI-e 1 kontroller HER PCI-e 4 kontroller HER allerhelst burde du finne en kontoller med eget minne. De blir enda dyrere. HER ser du eksempel på 1640 PCI kontroller og 4x320Gb WD disker HER finner du 2x250Gb WD i raid0. Så ser du ca hva du kan forvente. Med 4 disker vil du unngå mye av ytelsesfallet mot slutten. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 WDs RAID-utgave har en funksjon som gjør at den i motsetning til de vanlige diskene aldri bruker så lang tid på feilkorrigering før den begynner å sende ut data igjen. Med 4 disker vil det skje 4x oftere enn vanlig, så det kan bli mer merkbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå