Gå til innhold

Lyst aa jobbe i Nederland ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er det jeg gjoer, bare at jeg jobber 2-4 turnus. Men du ender fortsatt opp i skatte- og trygdeutfordringer-- faktisk mer enn om du jobbet lokalt.

Hvordan mener du? Du står vell fritt til å skatte som normalt til Norge?

Du skatter i utgangspunktet der du tjener pengene -- dvs. jobber du offshore i Norge, så skatter du til Norge. Dette gjelder òg folk fra Storbritannia eller Polen som jobber på norsk sokkel.

Derimot, dersom du oppholder deg mer enn 183 dager i året i Spania, så blir du skattemessig bosatt også der; du må fylle ut selvangivelse der, og blir slik de ser det globalskattepliktig til Spania. Det har ikke noe å si om du formalt tar ut NIE-nummer (à la D-nummer i Norge), og du kan da risikere at du får en skattemsell selv om du ikke formelt har bodd i Spania (vet ikke om dette blir håndhevet).

Ser du problemet? Du havner mellom barken og veden, og da kommer skatteavtalene (double tax treaties) inn i bildet. Du betaler skatt til Norge på din norske inntekt, og fører opp denne med kredittfradrag i din spanske selvangivelse.

Du kan òg risikere formueskatt, boligskatt, skatt på aksjer og annet, avhengig av landets regler. Nå har Spania generelt lavere skatt for normale inntekter, og har lavere selskapsskatt og kapitalskatt enn Norge.

Når det gjeler trygd, så skal du normalt betale trygdeavgift til folketryden i det landet du jobber, men du vil ha bruk for fastlege, skole mm. i det landet du bor. Da må du få en blankett fra HELFO, som viser at du betaler trygd til Norge, og får da trygderettigheter på lik linje med innbyggere i det landet du bor når du registrerer deg (pga. EØS-avtalen).

Jeg er ingen ekspert, problemet er at det blir en del baluba med papirarbeid, men det er flere firma som kan hjelpe deg, så ikke la det stoppe utenlandseventyret.

Men, ja, men lever fett i utlandet på norsk lønn. Har man 5000€ utbetalt, og bruker 1200€ på leilighet+strøm+vann+gass+internett, 200-300€ på dagligvarer (vi er to), så har man jo resten til piker, vin og sang. Blir ikke så mye piker lenger da ... men, selv etter vi og sang ender jeg opp med å spare over halve lønna, da vi har noen prosjekt på gang her som krever litt kapital.

Endret av Garden snake
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

For en forferdelig typisk norsk innstilling. Norge er nesten unikt mtp. på lønn og utgiftsnivå, det sitter tydeligvis langt inne for en god del.

Går på et tiltak, og her tjener jeg vesentlig mer enn det som tilbys i en slik jobb i Nederland. Det er fakta at folk tjener mindre der, enn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...