eivindbirkeland Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Noen som vet om det finnes en metode (evt har et godt forslag til hvordan man selv kan lage en) som tilfeldig gir +, -, * eller /? Tanken er å lage regnestykker med tilfeldige tall og tilfeldig "regnetype". Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 // Pseudocode. integer random_operator_function(integer randnum1, integer randnum2) integer operator = random int between 0 - 3 if operator is 0 return randnum1 + randnum2 else if operator is 1 return randnum1 - randnum2 else if operator is 2 return randnum1 * randnum2 else return randnum1 / randnum2 Noe slikt skulle kunne fungere. Lenke til kommentar
rusolvan Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Og for å få ut random tall så kan du bruke random() metoden i Math-klassen (Hvis du er usikker på hvordan du henter ut et tilfeldig tall) Denne metoden gir dessuten ut en double mellom 0.0 og 1.0. Lenke til kommentar
eivindbirkeland Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 // Pseudocode. integer random_operator_function(integer randnum1, integer randnum2) integer operator = random int between 0 - 3 if operator is 0 return randnum1 + randnum2 else if operator is 1 return randnum1 - randnum2 else if operator is 2 return randnum1 * randnum2 else return randnum1 / randnum2 Noe slikt skulle kunne fungere. 7237310[/snapback] Jeg tenkte også på muligheten å bruke tall, men ville først sjekke om det fantes en "riktigere" metode. Og for å få ut random tall så kan du bruke random() metoden i Math-klassen (Hvis du er usikker på hvordan du henter ut et tilfeldig tall)Denne metoden gir dessuten ut en double mellom 0.0 og 1.0. 7239332[/snapback] Visste om random-metoden, ja. Blir nok den både for å finne tallene, og for å avgjøre regnetype hvis jeg ikke finner noe bedre. Lenke til kommentar
Killer-B Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Kan jo putte tegnene i en tabell og hente ut random plass i tabellen? Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Slik ville jeg gjort det i Ruby. Regner med at noe lignende er mulig i Java, om enn ikke like elegant. def rand_operation(a,b) a.send(%w{+ * - /}.sort_by{rand}.last, b) end I ord: List metodene du vil kalle. Shuffle listen eller velg et tilfeldig element fra den. Kall metoden du valgte dynamisk med reflection. Når jeg tenker etter er vel ikke + - * / metoder i java, så det kan være det blir litt mer tungvint enn som så.. Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (int)(Math.random()*3) Noe slikt vil gi deg tall mellom 0 og 3. Berre å lagre i en variabel og kjøre gjennom if setninger.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Eller switch. switch(rand.nextInt(0,4)) { case 0: sum = tall1 - tall2; break; case 1: sum = tall1 * tall2; break; case 2: sum = tall1 + tall2; break; case 3: sum = tall1 / tall2; break; default: System.out.println("Du har en feil i metoden nextInt(). Fiks den!"); break; } Litt usikker på hva nextInt() gir og tar av parametre, men det er vel bare til å prøve seg frem.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå