Gå til innhold

Babyfotografering!Tips og triks!


Anbefalte innlegg

Hei.

Som en nokså nybakt pappa har jeg lyst til å ta noen bilder av babyen mens den ennå er liten.

 

Dette går an å gjøre hos fotograf, og er ikke alt for dyrt men problemet er at det koster veldig mye å få filen noe jeg trenger.

Meningen er at bildet skal på lerret hso www.allkopiprivat.no

 

Jeg har ikke så bra fotoutstyr.

* Ixus 800is

* Stativ

men mener fremdeles at resultatet bør bli brukbart for jeg har laget flere egne bilder på lerrett og det fungerte som en drøm.

 

det jeg trenger tips til er:

* Hvordan få til slike bilder som fotografene tar av babyer. De bildene hvor babyene ligger på sauskinn og ser bra ut:)

 

Hvilet annet utstyr kan jeg bruke.

 

Tanken min er å legget et laken på gulvet og henge opp et på veggen bak babyen. Og da sauskinn (godt og mykt) udner babyen og prøve meg frem.

 

Har dere noen tips til utstyr, scenario og andre relevante ting.

 

fine eksmpler er:

 

angel1.jpg

dsc_3986.jpg

 

 

Tusen takk

Endret av slimer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok gjort som overnevnte fått mye naturlig lys, alternativt flere lamper fra flere kanter for å minske skyggene mest mulig. Samt skrudda av innebygd blitz, alternativt om man har speilrefleks så kan blitz vendes opp i taket og deretter spre lyset bedre.

 

Men nesten det viktigste er nok å ta mange bilder. Spebarn klarer man ikke å komandere til å smile eller sitte stille, så da er det bare å fyre løs så fort man tror man kan få ett bra bilde. Jo fler bilder man tar jo større sjanse for at noen av dem blir helt knall. :)

Lenke til kommentar

Det er tanken min også.

Ta mange bilder, og håpe at noen av de blir bra.

Kameraet er raskt for å være kompakt men hvordan kan jeg få best mulig bilde av babyen.

de er jo i konstant bevegelse. vifter med beina og armene:)

 

Det er ikke mange manuelle instillinger på kameraet men hva kan jeg gjøre.

Hva hjelper for å ikke få bevegelse i bildene?

Lukketid?_Iso osv?

 

tusen takk for svar hittils

Endret av slimer
Lenke til kommentar

Kompaktkamera er dårlige på høy ISO, så den bør du holde så lav som mulig. Om du oppnår en lukker på rundt 1/100s er det nok til å unngå uskarphet pga bevegelse. Så finn en plass hvor det er mye lys og prøv å sette kamera på Tv med lukker lik nevnte verdi. Iso bør være på laveste (100/50?). Får du RAW fra kameraet ville jeg brukt det siden det gir større muligheter i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Gå ned på barnest høyde også. :) Ergo legge seg ned på gulvet.

Men tror ikke at Ixus har RAW mulighet, ei heller mulighet til avanserte lukketid justeringer. Mulig jeg tar feil her. Som nevnt høy ISO kan medføre til mer støy, så nok lys er viktig.

 

Tror jeg faktisk ville satset på full auto først og bare tatt noen testbilder først, la kameraet justere seg selv.

Lenke til kommentar

Nei. ixus har ikke raw mulighet.

Lukketid er jeg litt usikker på og det skal jeg sjekke ut når jeg kommer hjem.

 

Takk for svarene.

 

Vi har to reflektorer har på jobben som jeg har tenkt å ta med hjem for å skape nok lys...

Og blir nok til at jeg legger babyen på gulvet og tar bilder der.

Kan poste resultater her så kan jeg eventuelt få tilbakemelding fra dere om eventuell etterbehandling.

Slik er det med nybegynnere...mange spørsmål:)

Lenke til kommentar
DEtte var et fin forsøk syns jeg.

Kunne du forklare hvordan gjorde du dette?

La til svart/hvitt effekt og så brukte brush i photoshop for å skape bakgrunnen der gardinen var?

7250966[/snapback]

 

 

Bakgrunnen er brushet vekk. Noise o.l er fjernet. Jeg gjorde det først om til svart/hvitt via adjustment layers(levels og saturation). Lagde det om til en svak duotone og kopierte layer. Bluret mye(blur tool, guassian blur) og endret layer modes til overlay, pin light og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...