Gå til innhold

Webshop'n lov til å gjøre dette?


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har havnet i en merkelig situasjon:

Han bestilte et skjermkort hos en webshop, han forhåndsbetalte. Det skjedde en eller annen feil slik at pakken fra webshopen's var kun registrert som "Mottat data om sending" på postens sporing i 1 uke.

Derfor ringte han webshoppen og spurte om hva som hadde skjedd, de sa at det hadde skjedd en eller annen feil, så de sendte han nytt skjermkort øyeblikkelig.

 

Så var an vekkreist en liten periode og mens han hadde vært vekkreist hadde det komt 2 hentelapper i posten. Samboern hans visst ikke hvor mange lapper som skulle komme i posten (forventet kun 1 lapp) så hun hentet begge.

Da han kom tilbake gikk an i boden for å hente pakken som hadde ankommet. Han trodde det kun var 1 pakke og gikk derfor i boden, hvor han hentet 1 pakke.

Han la ikke merke til at det lå 2 pakker i boden.

 

Så nå 6mnd seinere fikk an brev fra webshopen som krever betaling for det andre skjermkortet. Han skjønte ingenting, sjekka kontoen sin og så at det var trekt ett beløp på kontoen, så han kunne ikkje skjønne at de ikkje hadde mottatt betaling. Dette tok an opp med samboeren, hvor hun sa da at det var kommet 2 pakker den gangen hun var i posten.

Så da gikk an i boden hvor an da så en pakke ligge i boden fremdeles.

Med andre ord så har han mottatt 2 skjermkort, noe han ikkje var klar over. Det ene kortet innstallerte han i pcen, mens det andre så an ikkje, så det har ligget i boden i 6mnd.

Han skrev da mail til webshoppen om ka som hadde skjedd, og spurte så om han kunne sende tilbake kortet, da det ikkje var ønskelig å ha 2 skjermkort. Istedenfor for å betale fakturaen.

 

Men webshopen nekter å ta imot kortet da "det er godt for lang tid", derfor krever de betaling! Har webshopen strengt tatt lov til å kreve betaling for et kort han egentlig ikkje bestilte? Han bestilte kun 1 kort, ikkje 2.

Veldig merkelig situasjon dette her.

Jeg er ikkje noe dreven i norske lover, og lurer derfor litt på ka webshopen har lov til å gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt gjort å ha ett skjermkort i 6måneder uten å vite det :p

Hva er denne "boden" foresten?

 

Men jeg vil nok tro at siden du har hentet ut varen, og ikke sent den i retur, så må du betale for den.

Når du får mere enn du har bestilt, så har du ikke rett til å ta de ekstra varene uten å betale for de uansett.

Har du hentet dem ut, så regner jeg med at det ble regnet som et kjøp.

Lenke til kommentar
"Boden" er bare et rom som han har alt stashet sitt i.. Mye rot med andre ord.

Med din definisjon Steina så betyr jo det: Hvis en webshop sender deg en vare, og du henter den. Så må du betale etterpå.

Webshoper kan jo ikkje holde på sånn mener eg.

7235304[/snapback]

Nei, det er ikke tillatt å sende produkter og kreve betaling uten avtale. Ref markedsføringsloven §2a.

 

§ 2a. Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale m.v.

Det er forbudt i næringsvirksomhet

a) å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale, og

b) å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale.

Ved leveranse i strid med første ledd bokstav b er mottakeren ikke forpliktet til å betale, så framt ikke annet er bestemt ved lov.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om krav til dokumentasjon og oppbevaring av dokumentasjon for inngåtte avtaler.

 

Om akkurat denne situasjonen faller inn under §2a tror jeg er tvilsomt.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så har problemstillingen flere sider.

 

1. Webshoppen burde klart å sjekke opp at det er kun 1 stk vare som blir sendt.

2. Samboeren burde varslet om at det er 2 stk pakker.

3. At dette ikke er blitt oppdaget tidligere av noen parter.

 

Hva slags skjermkort er dette snakk om og hvilken pris mener webshop'en at de skal ha av deg?

 

Jeg ville nok ringt webshop'en og forklart situasjonen og prøvd å komme fram til en deal hvor jeg hadde returnert det ubrukte skjermkortet og jeg hadde betalt frakten for det. Sjeldent problem for webshope'n å selge slik på en "tilbuds/demo" kategori, eller bruke det som erstatning i en retursak f.eks.

Lenke til kommentar

Har vennen din forklart situasjonen for dem? Uansett er jeg rimelig sikker på at de har lov til dette fordi; Om man mottar en vare fra en annen part man ikke skal ha eller har bestilt tar man kontakt innen 14 dager som er angrefrist. Man skal da selvfølgelig ikke betale returporto hvis feilen ligger hos selger. Går det over 14 dager ETTER at man har hentet pakken vil jeg si at man på en måte har godtatt handelen. Dog vet jeg ikke hva loven sier om dette. Jeg bruker 14 dager, men man kan også si innen "rimelig tid". Det vil i alle fall ikke si 6 mnd. :) Vanskelig sak dette, men jeg er redd han må bite i det sure eplet.

Lenke til kommentar
Har vennen din forklart situasjonen for dem? Uansett er jeg rimelig sikker på at de har lov til dette fordi; Om man mottar en vare fra en annen part man ikke skal ha eller har bestilt tar man kontakt innen 14 dager som er angrefrist. Man skal da selvfølgelig ikke betale returporto hvis feilen ligger hos selger. Går det over 14 dager ETTER at man har hentet pakken vil jeg si at man på en måte har godtatt handelen. Dog vet jeg ikke hva loven sier om dette. Jeg bruker 14 dager, men man kan også si innen "rimelig tid". Det vil i alle fall ikke si 6 mnd. :) Vanskelig sak dette, men jeg er redd han må bite i det sure eplet.

7235835[/snapback]

 

De har nok sannsynligvis lov til å kreve betaling ja.

 

Lovens utgangspunkt er at om kjøperen "burde forstått" at det var forekommet en feil, skal han ta kontakt innen rimelig tid (angrefrist er her irrelevant, tror du har ett par måneders frist). Foreldelsesfristen er normalt 3 år for fordringen (1 år i noen spesialtifeller), noe som skulle tilsi at fordringen fortsatt er gyldig.

 

Sannsynligheten for at du ville fått gjennomslag for at det har ligget ett skjermkort "glemt" i en bod i seks måneder og at du da ikke "kunne forstått" at det har forekommet noen feil er nok liten.

 

Vil vel anbefale å ta det på tabbekontoen, kan eventuelt be webshoppen om en liten rabatt. Ville vært litt ydmyk siden det ikke er sikkert webshoppen godtar historien om boden.

Lenke til kommentar

Posten må være den skyldige!

Samboeren har fått hentet ut en pakke i noen andres navn! (om det nå ikke var sendt til samboern da.. ;) ).

 

Uansett, så hadde ihvertfall jeg aldri betalt noe til webshoppen. Ikke min feil at de sender varer 2 ganger. Og heller ikke min feil at de ikke finner ut dette før 6 måneder senere. Hadde de funnet ut det etter en uke eller to, hadde det jo heller ikke vært noe problem å sende det tilbake.

Lenke til kommentar

6 Månder var fryktlig lang tid før dem kom med noe krav. Du skulle vel ha fått flere purringer på dette skjermkortet som ikke var betalt. Varslinger om utestående beløp, så varsel om inkasse 2 ganger etc.

 

 

Er pakken fortsatt forseglet da?, i så fall faller historien om boden sterkere.

 

 

Jeg synes webshopen fremstår med rotete regnskap som ikke har sendt flere krav på det ubetalte skjermkortet.

 

En telefon til Forbrukerrådet er nok ikke så dumt, i hvertfall får å få luftet saken for noen som har greie på reglene, og rettigheter.

 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Sånn helt med det første, så er avtalen at han skal ha mottatt ET skjermkort, at webshopen har sendt to, må de ta på sin egen kappe og at de har ikke SELV klart å finne ut av det på 6mnd så er det faktisk deres egen feil mener nå jeg.

 

i han kjøpskontrakt som er bestillingen, står det vel klart at han skal ha 1 stk skjermkort.

 

ser dette som en sak der webshopen selv skal kreve å få skjermkortet tilbake og ikke kjøpers ansvar at sendern gjør feil.

 

hvis webshopen på noen som helst måte kan bevise at han bestilte 2 skjermkort så kan de kreve at han betaler. MEN det er vel ikke tilfelle her. Han betaler for det han har bestilt, og ikke i tillegg det Shop'en sendte ved en feil.

 

hvis han ringer forbrukerrådet..så regner jeg med at han får det samme svaret.

 

dette kan på en måte sammenlignes med disse slankepillene folk mottok i posten der det sto en liten skrift at hvis de ikke ønsket dem så måtte de returnere dem...at man beholdt dem betydde en bestilling....det er etter det jeg mener ikke lov.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er to ting som helt bestemt tilsier at webshopen har skylden:

1. Webshopen skulle ikke ha sendt 2 kort. Skulle ha fått fatt i posten og tilbakekalt kortet.

2.Kun 1 kort er bestilt, så skal ikke være mulig å kreve betaling.

 

Ifølge kameraten min er eska forseglet og ikke åpnet. Kortet er jo ikke blitt brukt.

Synes også posten har litt med dette å gjøre da de først mistet den ene pakken. I tillegg har de utlevert pakken til samboeren til kameraten min. Pakkene var adressert til han.

 

Jeg skal be han kontakt webshopen igjen. Synes det er "på trynet" at han skal betale dette beløpet.

Lenke til kommentar

Denne feilen burde vært oppdaget av shoppen for lengst. Dersom to kort går ut, så skal de jo faktisk sende stoppmelding til posten. Så lenge så pakken fremdeles er forseglet, så burde det jo uansett ikke være noe problem. Det om å oppdage en feil er faktisk gjensidig.

Lenke til kommentar
Tror heller på julenissen en at en svær gfxkort eske har lagt på "boden" i 6 måneder.

7236098[/snapback]

 

Ho ho ho...du skulle bare visst hva jeg har i min bod ;)

Til forsvar, så er kanskje det nevnte paret ikke så ryddig som de fleste av oss er, og da er det lett å rote vekk en innpakka eske.

 

 

(hvorfor bruker du "" rundt boden forresten ?)

Lenke til kommentar

Boden hans er et rom inne i leiligheten, han kaller den bod. Men en bod er vell strengt tatt et skur ute. Iallfall det eg tenkte når han sa det.

Men det er altså då et roterom..

 

EDIT: Trodde du spurte meg, men ser nå at spørsmålet ikkje var rettet mot meg.

Endret av litt_forvirra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...