Stajlme Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Har en Fujitsu Siemens AmiloPro laptop med en Pentium M Centrino 1,6 ghz cpu. Bios viser clockspeed 1600mhz og man kan ikke forandre på dette. I Windows får jeg bare clockspeed 592 mhz og maskinen er treeeeeg, Kjører Windows XP SP2. Noen som vet hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det skyldes strømsparingsmodus. Setter du maskinen til "Always On" vil du få 1.6GHz konstant. Den klokker seg opp ved belastning uansett. Lenke til kommentar
Stajlme Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Vet du hvor jeg kan sette maskinen til Always on? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Vet du hvor jeg kan sette maskinen til Always on? 7235202[/snapback] Ja... Kontrollpanel/Control Panel --> Strømalternativer/Power Options --> Der kan du velge flere modus, velg "Alltid på" / "Always on" Lenke til kommentar
the_zombie Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Husk bare på at når du kjører på batteri og ikke bruker strømsparing vil maskina gå tom for batteri relativt kjapt Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Gå inn i BIOS og slå av (hos meg) "Intel SpeedStep technology". *Tronaldo* Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 *Tronaldo*: Det er slett ikke alle BIOSer på laptoper du får lov til det. Lenke til kommentar
Clint Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Jeg anbefaler deg å laste ned Notebook Hardware Control(omtalt her på hw.no), så kan du sette de fleste parametere selv. Du kan også undervolte CPU'en slik at du sparer strøm. Jeg bruker det selv på min FS S6120(PM 1.6 GHZ) Funker som gull. Jeg setter fokus på god batteritid og lite viftestøy, men man har altså mulighet for å la maskinen gå på "full gass" hele tiden dersom man ønsker det. Lykke til! NHC Endret 7. november 2006 av Clint Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 *Tronaldo*: Det er slett ikke alle BIOSer på laptoper du får lov til det. 7235344[/snapback] Nå skal jeg ikke være skråsikker for jeg har ikke noen tall å slå i bordet med, men de fleste typer laptoper jeg har vært borti med mulighet for dynamisk opp/nedklokking ved bruk, har hatt mulighet for å skru av denne funksjonen. Litt logikk tilsier jo at det ville være direkte dumt av produsentene å blokke denne muligheten. Jeg (og en hel rekke andre brukere, regner jeg med) ville aldri kjøpt en PC hvor man ikke selv kan styre hvor mange MHz man får ved bruk. Da kunne de jo sagt "Denne yter 4GHz, men iom at det tar for mye strøm så setter vi den ned til 597MHz og låser den til MAX 1.6GHz". Ulogisk. *Tronaldo* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå