Gå til innhold

Hvordan vil et digitalkamera se ut om f.eks 20 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er tøff nok til å påstå at de kanskje ikke vil se allverdens annerledes ut ytre sett... Se på hvordan kameraer så ut for 20 år siden, f.eks. Canon T90 (1986):

Speilrefleks vil nok ikke se så annerledes ut, nei... Men 20 år gamle kompaktkameraer ser jo ikke ut som dagens kompakte digitalkameraer.

 

Jeg tviler på at de blir så mye mindre, det er tross alt en grense for hva som er praktisk å bruke også, noe vi jo har sett med mobiltelefoner i dag. De er jo større i dag enn de aller minste var for noen få år siden. Det vil vel være litt som i dag, hvor vi har et enormt mangfold i utseende på kameraer, noen vil være knøttsmå, andre større. Noen vil (fremdeles) ha fullstendig integrert optikk, andre vil ha optikk som kommer ut av kameraet.

 

Vil også gjette på at morgendagens kameraer vil forsøke å presse opp sensorstørrelsen, slik at det blir lettere å håndtere støy på høy-ISO. Ser allerede trenden i dag, og det vil jo nødvendigvis føre til med "dominerende" optikk utseendemessig...

 

Det vil nok også være en del alt-i-ett-produkter, som forhåpentligvis har både bra musikkavspiller, digitalkamera og mobiltelefon, og kanskje mulighet for avspilning av film og surfing på nettet. Jeg regner med at bransjen forstår at skal de legge flere produkter inn i ett, må funksjonene være like gode som de var separat. Personlig tror jeg digitalkamera med integrert telefon er veien å gå, ikke omvendt. Noen har forsøkt, riktignok nokså halvhjertet, men det er ikke teknologien som er problemet - problemet er viljen til å satse på det...

Lenke til kommentar

Fysisk så tror jeg ikke det blir så alt for store forskjellene, grunnet at det er jo tross alt menneskehender som skal holde i dem. Tviler på at vi muterer til å svømmehud eller 3 (evt 8) fingre på hver hånd etc. hehe ;)

 

Men innsiden vil nok ha større forskjeller. Teknologi vil sørge for at bildebrikkene blir mindre og mindre samtidig som at det blir bedre og bedre kvalitet. Oppløsningen vil nok gå opp, men ikke så kraftig som det har gjort de siste 5 årene.

 

Kamera'ene vil nok også få trådløs overføring noe ala bluetooth, men mye raskere.

Bedre batterilevetid og blitz, makro funksjoner etc.

 

Produsentene vil uannsett spørre seg selv og sine kunder om "Hva er det kundene vil ha i produktene" og deretter sette sammen en løsning innenfor akseptabel pris.

 

Men grovt sett så vil jeg nok anda at noe ala Canon 400D / 30D klassen vil ha mellom 15-20 megapixler med mindre støy, også ved høyere ISO. Minnebrikkene vil nok lett gå opp til 10-50Gb størrelsen og batterilevetiden vil nok øke med 50% eller mer.

 

Fysisk størrelse vil nok kanskje bli mindre på kompaktkameraene, men her tror jeg heller at mobiltelefoner vil overta mer og mer av dette markedet. Tenke seg en knall telefon med nyeste Canon Ixus fotokvalitet. Masse plass til musikk, knall spill. Koble telefonen til skjerm i baksetet på bil og kontroller og vips har man også en flyttbar spill konsoll. Så kompaktkamera biten tror jeg nok blir mer integrert i mobiltelefon, PDA og MP3 spillere og lignende produkter.

Lenke til kommentar

Kansje bytter dei ut skjermen med briller som viste bildet slik som du hadde sett det i ''real-life''? betre modellar kunna til og med ''flytta' bildet rundt medan du snudde på hovudet... Dette blir vel kansje som flygande bilar som blei spådd for lenge sida....Veldig stilig men totalt unødvendig og kostbart.

 

blir vel omtrent som dei er no...berre betre funksjonar, meir brukarvennlege og dårlegare bildekvalitet som ei følga av alle ekstra funksjonane som K-ryeng ymtar på...(ærleg talt så er det berre tull å ha musikkavspiller, mobiltelefon og internett. Neste blir vel kombinert Bildebrikke med mikrobølgjeovn :nei: )

Lenke til kommentar
ærleg talt så er det berre tull å ha musikkavspiller, mobiltelefon og internett. Neste blir vel kombinert Bildebrikke med mikrobølgjeovn

Det er ikke bare tull, hvis funksjonene er gode. Problemet er at med dagens kombinasjonsløsninger får man ofte en dårlig musikkavspiller, kamera, mobiltelefon og Internet-løsning, eller kanskje én av dem med tilfredsstillende kvalitet. Det er uinteressant, skal det være interessant må alle funksjonene være minst tilfredsstillende, og helst gode.

 

Jeg kan godt ha et kamera på linje med eller bedre enn Nikon L4, som har fullgod telefon-funksjonalitet og en god MP3-spiller pakket inn i en moderat innpakning, problemet er at produsentene som leverer i Norge har ikke kommet dit ennå. Sony Ericsson og Nokia er på vei, men de satser for mye på jalla-funksjonalitet på telefonene sine og for lite på _gode_ kameraer, helst med optisk zoom, til at det er interessant for meg ennå. Samsung leverer per dags dato ikke noe som har god nok optisk kvalitet, har inntrykket at der er det megapixels for alle pengene... Hvor mange hadde vel ikke kjøpt en Canon Ixus med innebygget mobiltelefon, hvis den støttet det mest nødvendige (ringe, sende SMS og MMS, samt ha en romslig kontaktliste)?

 

Men ønsker meg ikke DSLR med noe ekstra tull - det er et rendyrket apparat for å ta bilder i mine øyne, og gode spesialapparater vil det selvfølgelig også være behov for, på samme måte som det alltid vil være rene videokameraer og rene musikkavspillere (skjønt mange vil vel også ha støtte for bilde/video etter hvert).

Lenke til kommentar

Jeg tror også at utvendig utforming av DSLR ikke nødvendigvis vil forandre seg mye. Vi vil nok få se en del temmelig radikale/annerledes utformete kompaktkameraer, men også mange av dem vil nok være relativt like de vi har i dag.

 

Når det gjelder DSLR så er jeg 100% sikker på at det vi i dag kaller fullformat (24x36mm) vil være enerådende om 20 år. Jeg nekter å tro at kameraprodusentene ønsker å fortsette med flere objektivfatninger, crop-faktorer og annet tull i framtiden. Det vil forsvinne så snart teknologien kommer langt nok til å utstyre rimeligere kameraer med fullformat.

 

Det jeg faktisk også tror er at vi vil få se en sterkere integrering mot nettverk, dvs integrert WLAN i stadig flere enheter.

 

Når det gjelder typiske tallfestede ytelser (Gugabyte, megahertz osv), så tror jeg de vil sprenge alle grenser for hva vi kan forestille oss.

 

For 16 år siden, i 1990, var en typisk hjemme-PC en 16 MHz 80286-basert maskin, med 1 MB RAM og 40 MB harddisk. På 16 år har sannsynligvis ytelsen på prosessorer økt med langt over 1000 ganger, RAM har økt med minst 1000 ganger, og lagringsplass har økt med 10000 ganger!

 

Jeg tror det er ALT for nøkternt og forsiktig å tippe at vi kanskje har 12-15 megapiksler på entry-level DSLR om 20 år, og kanskje minnekort på 10 GB.

 

Vi snakker om 20 ÅR her! Hvis de 20 årene følger noe i nærheten av den utviklingstakten vi har hatt de siste 30 årene, har vi minnekort på 1 TB (1000 GB) om 20 år. Og megapikslene vil kun være begrenset av hvor mye det er hensiktsmessig å lage i forhold til oppløsningen på optikken.

 

Å spå 20 år fram er umulig, men jeg tror utviklingen kommer til å bli E-N-O-R-M.

 

Stig

Lenke til kommentar

Å spå 20 år fram er umulig, men jeg tror utviklingen kommer til å bli E-N-O-R-M.

 

Stig

7237073[/snapback]

 

kan ikkje dy meg:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
kvifor skulle utviklinga bli til en orm?

 

tviler på minnekort på 1Tb da komprimering vil bli mye bedre uten tap av kvalitet, i forhold til det vi har i dag.

Lenke til kommentar
Vi snakker om 20 ÅR her! Hvis de 20 årene følger noe i nærheten av den utviklingstakten vi har hatt de siste 30 årene, har vi minnekort på 1 TB (1000 GB) om 20 år. Og megapikslene vil kun være begrenset av hvor mye det er hensiktsmessig å lage i forhold til oppløsningen på optikken.

Det har du helt rett i, og der er vi faktisk ikke langt unna grensen, for den optikken vi har i dag. Selvfølgelig vil den også gå fremover på 20 år, men det har ikke vært de enorme optiske revolusjonene de siste 20 årene, det har gått på elektronikk i kombinasjon med optikk, som styring av AF-systemer (USM/HSM/SWM for eksempel), mer enn faktiske optiske forbedringer. Produksjonslinjene har blitt bedre, og det har medført at bra optikk har blitt billigere, men den beste optikken har ikke utviklet seg veldig mye... Dermed er ikke tanken om 12-15 megapixels på konsument-DSLRene så urealistisk, kit-optikken til f.eks. Pentax (18-55) som anses som bra optisk, har f.eks. bare en oppløsningsevne på omlag 8-9 megapixler. På fullformat stiger selvfølgelig dette en del, men jeg vil ikke ta det for gitt at vi ser det i alle DSLR om 20 år, det er tross alt en del ulemper også, særlig i krav til optikken. Dessuten er det lettere å lage raske crop-kameraer, og det er lettere å lage lyssterk og lett optikk. I en del sammenhenger er vekten nokså vesentlig, og det er ikke like praktisk å dra med seg Canon L-optikk overalt...

 

Ellers er jeg enig med det i mye av det du skriver, det kommer nok til å bli sterkere trådløs integrasjon i "vanlige kameraer", og ytelsen blir selvsagt bedre og bedre. Men å tro at alt kommer til å vokse inn i himmelen, er å tro på julenissen... Vi har hatt en eventyrlig fremgang de siste 20 årene, men før eller siden må det stagnere, fordi vi nærmer oss fysiske grenser. Prosessorprodusentene sliter allerede med at silisium-transistorene ikke kan bli veldig mye mindre, optisk oppløsningsevne er alt nevnt. Det kommer selvfølgelig til å bli flere og flere slike grenser vi når, hvor fysikken ikke tillater videre økning. Da må vi tenke annerledes :o)

Lenke til kommentar

Utviklingen innen kompakt kamera og DSLR vil være forskjellig tror jeg.

 

Etter hvert kommer mobiltelefoner til å ha en akseptabel kvalitet på bildene at folk flest velger heller det istedenfor å ha et kompakt kamera i tillegg.

 

Innen dSLR tror jeg vil skje en del men mest inn i kameraet og ikke utpå. Det har sammenheng med at større linse slipper inn mer lys, større brikke generer mindre støy og høyre kvalitet osv

 

Og allerede i dag finnes det profesjonelle (Hasselblad f.eks) kameraer på 40Mpix så å tippe at vi garantert kommer over det tallet om 20 år er jeg nesten sikker på. Det finnes til og med en spesial bygd storformat kamera med giga pixler som har som mål å ta bilder av byer og bygninger i USA for fremtidige generasjoner. Og det er helt sinnsykt hvor man klarer å zoome i bildet etter på! Prosjektet heter megapixel project og dere kan lese mer om det her. (Ta en kikk på galleriet på siden)

 

Link: http://www.gigapxl.org

Endret av m3
Lenke til kommentar
Og allerede i dag finnes det profesjonelle (Hasselblad f.eks) kameraer på 40Mpix så å tippe at vi garantert kommer over det tallet om 20 år er jeg nesten sikker på.

Men de har større (og ikke minst dyrere!) optikk med bedre oppløsningsevne, samt at brikkene er mye større enn fullformat DSLR...
Lenke til kommentar
tviler på minnekort på 1Tb da komprimering vil bli mye bedre uten tap av kvalitet, i forhold til det vi har i dag.

 

Her er jeg helt uenig, det går ikke an å komprimere vesentlig bedre i dag uten ytterligere tap av kvalitet. Komprimering kan kun fjerne redundant informasjon, og det har vi stort sett gjort allerede.

Nyere komprimeringsformater vil i stor grad endre utseendet på artefaktene, ikke fjerne dem, det er matematisk umulig.

 

(merk at jeg snakker om informasjonsmengde pr. bilde, ikke antall piksler, som blir en annen ting, om vi f.eks. komprimerer til 10% av ukomprimert data fra brikka i dag, og 0.1% av ukomprimert data fra brikka om 20 år, så er ikke det nødvendigvis et framskritt i komprimering)

 

En faktor to i økt komprimering for samme informasjonsmengde i forhold til i dag vil jeg se på som en fantastisk sensasjon. En faktor 1000 i økt minnekortstørrelse er mer sannsynlig.

Lenke til kommentar

Men hva skal man med (en normal person, familie fotograf/amatør) med noe mer enn 10-12 megapixels? Hvor mange er det som printer ut store postere på flere meter av familien?

 

Mobiltelefon tror jeg aldri blir like bra som et kamera, da må isåfall telefonen bli noe større, fordi bra optikk og brukbar brikkestørrelse krever faktisk litt plass.

Lenke til kommentar

De som sier at brikkene blir mindre tror jeg tar feil. De som vet litt om kamera vet at en større brikke gir en helt annen dybdeskarphet.

 

En annen ting som jeg tror er at alle nye brikker er noe ala Foveon sensorene. Mobiler eller smart telefoner får sikkert bedre kameraer med en større brikke og optisk som, men her er det fysiske begrensninger som setter grenser. Optisk som til en brikke som ikke er for liten tar plass. Det kan henne vi får en zoom ala T30. Altså en zoom som er innebygget i kameraet på høykant.

Lenke til kommentar
De som sier at brikkene blir mindre tror jeg tar feil. De som vet litt om kamera vet at en større brikke gir en helt annen dybdeskarphet.

7239638[/snapback]

 

En større brikke gir en annen dybdeskarphet med tilpasset optikk. Jeg tror at bildebrikkene vil bli mindre og vesentlig bedre. Innen ti år vil en bildebrikke på 0,5 X 0,5 cm være like god som 5D's fullformatsensor er i dag.

 

Men hele poenget her er at speilrefleks og kameramarkedet er faktisk ganske konservativt, et speilreflekskamera er nesten helt likt i dag som for 25 år siden, med unntak av bildesensor og noen småting. Dette har ført til at mange bruker samme optikk i dag som for 25 år siden, dette går ofte om hverandre. Jeg tror forøvrig at man kan lage optikk som er bedre og fysisk mye mindre om få år, enn det man får i dag. Det menneskelige øye er en perfekt optisk konstruksjon, og jeg tror at man vil klare å utvikle og tilnærme seg noe liknende. Drar man denne tankegangen fullt ut, vil man til syvende og sist kunne ha et kamerahus på størrelse med en fyrstikkeske (uten at det er noe poeng), og med ett bittelite og utrolig lyssterkt objektiv som alikevel er vanvittig skarpt. Dette er selvsagt langt frem i tid.

 

Kompaktkamerane vil sannynligvis nærmest bli integrert i andre produkter som feks mobiltelefoner, med en vesentlig bedre bildekvalitet enn i dag. Hastighet, skjerm, oppløsning og slike ting tror jeg også vil bli vesentlig bedre.

 

Stikkordet her er kostnader, og dette vil sannsynligvis bremse utviklingen kraftig, ihvertfall tilgangen for folk flest. Ser man situasjonen i et verdensperspektiv, så er godt over halvparten av verden fortsatt utstyrt med analoge kameraer. Over halvparten av befolkningen har faktisk aldri tatt et bilde.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Jeg tror forøvrig at man kan lage optikk som er bedre og fysisk mye mindre om få år, enn det man får i dag. Det menneskelige øye er en perfekt optisk konstruksjon, og jeg tror at man vil klare å utvikle og tilnærme seg noe liknende. Drar man denne tankegangen fullt ut, vil man til syvende og sist kunne ha et kamerahus på størrelse med en fyrstikkeske (uten at det er noe poeng), og med ett bittelite og utrolig lyssterkt objektiv som alikevel er vanvittig skarpt. Dette er selvsagt langt frem i tid.
Jeg tror nok det er meget langt frem i tid. Ja, øyet er en perfekt optisk konstruksjon, men skal man få betraktelig bedre optikk enn i dag, så må man prøve å etterligne øyet på en helt annen måte. Jeg tror det skal vise seg å være veldig vanskelig å få mindre optikk til å bli betraktelig mye bedre enn det er i dag uten at man utvikler en fullstendig ny teknikk som ikke ligner dagens optiske teknologi på noen som helst måte. Det er grunnen til at mobiltelefoner ikke vil erstatte kamera fullt ut på mange mange år, og kan et mobilkamera bli like bra som dagens digitalkamera, vil jo den tids digitalkamera også være tilsvarende mye bedre.
Lenke til kommentar

Jeg tror at begrepet speilrefleks vil forsvinne annet enn blant sære mimrere.

 

Men behovet for å fange stillbilder ned høy kvalitet tror jeg fremdeles vil finnes.

 

Hvis vi kan ekstrapolere noe ut fra de siste 20 åra så er det nærliggende å tro at halvledere vil gi bedre sensorer, bedre dsp og lagring, mens optikk kanskje har mindre utvikling.

 

Kanskje er dette feil. Jeg leste en artikkel i scientific american om meta-materialer med helt spesielle egenskaper som prinsippielt gjorde dem i stand til å opppløse detaljer langt under bølgelengden til reflektert lys. Altså optikk av hittil ukjente egenskaper. Ganske så hypotetisk så langt.

 

Hva med kameraer som fanger 1000 raske stillbilder når du trykker på av trekkeren, og så intelligent greier å avgjøre om "lukketiden" skal være lang eller kort i hver enkelt del av bildet?

 

Kameraer med flere "lav-kvalitet" objektiver som greier å koble disse til en virtuell stor sensor vha dsp? Ala stjernetittere...

 

Kameraer som greier å fange ekte HDR i et shot.

 

I 1986 (20 år siden) fantes vel et Sony-kamera med 100000 pixeler og diskett-stasjon. Vi må forvente mer om 20 år enn deinkrementelle forbedringene noen nevner over her.

 

JPEG2000 er langt bedre pr bit enn jpeg som de fleste kameraer benytter. Om vi vil se det på kameraer avhenger vel av hvordan megapixeltallet utvikler seg i forhold til lagringskapasitet.

 

 

Jeg tror at de mest spennende endringene kommer i low-end og mid-end hvor kjøperne er mindre konservative og ønsker spennende automatikk. Integrert GPS (ikke noe svada med synking mot ekstern enhet). Hjelp til arrangering av bilder. Ansiktsgjenkjenning.

 

-k

Lenke til kommentar

Tror det finnes både speilrefleks og såkalte kompakte digitale kamera.

Jeg ser for meg at den store endringen blir i bildebrikken, eller heller en organisk overflate som overfører bildet i "real time" til processoren, slik at vi kan velge sekvenser eller enkeltbilder via skjermen. Man har altså ikke lenger pixler. Det er dog mulig at jeg ser lenger fram i tid enn 20 år :)

Lenke til kommentar

 

Det menneskelige øye er en perfekt optisk konstruksjon, og jeg tror at man vil klare å utvikle og tilnærme seg noe liknende. Drar man denne tankegangen fullt ut, vil man til syvende og sist kunne ha et kamerahus på størrelse med en fyrstikkeske (uten at det er noe poeng), og med ett bittelite og utrolig lyssterkt objektiv som alikevel er vanvittig skarpt. Dette er selvsagt langt frem i tid.

 

7239954[/snapback]

 

Her tillater jeg meg å være uenig. Det menneskelige øye er ikke en "perfekt optisk konstruksjon". Det er en svært enkel optisk konstruksjon. Hvis vi skulle testet "kantskarphet" og andre ting på øyet, tror jeg vi ville funnet den heller dårlig. Vi kompenserer med rask endring av fokusering, og med å flytte blikket.

 

Øyet har masse begrensninger, som vi kompenserer for med måten vi bruker øynene på, og med hjernen som signalbehandler.

 

Som kameraobjektiv tror jeg det ville fungert dårlig.

 

Stig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...