Gå til innhold

Olympus Zuiko OM på Nikon

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem; Jeg ønsker en Olympus OM -> Nikon adapter; altså kunne sette OM-linser på et Nikon kamera. Har søkt litt rundt uten hell. Finner bare "andre veien"; altså Nikon til Olympus. Noen som vet noe om dette?

Heter innfatningen til Nikon, Nikon? Er det mulig å sette OM-linser på et nikon kamera uten adapter? Noen som har Nikon DSLR og noe gammelt Oly-utstyr som vil prøve? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har et problem; Jeg ønsker en Olympus OM -> Nikon adapter; altså kunne sette OM-linser på et Nikon kamera. Har søkt litt rundt uten hell. Finner bare "andre veien"; altså Nikon til Olympus. Noen som vet noe om dette?

Uten at jeg vet noe sikkert, tyder dette på at OM-fatningen er fysisk større enn Nikon F-fatning (som den vanligvis blir omtalt som, men bare Nikon-fatning brukes også). Dermed må en evt. overgang også fungere som telekonverter, for å bygge ut fatningen slik at du får satt på objektivet.

Det er vel heller tvilsomt at OM-objektiver passer direkte på Nikon F-fatning, da hadde det neppe vært et Nikon-OM-adapter å få tak i heller...

Lenke til kommentar
Uten at jeg vet noe sikkert, tyder dette på at OM-fatningen er fysisk større enn Nikon F-fatning (som den vanligvis blir omtalt som, men bare Nikon-fatning brukes også). Dermed må en evt. overgang også fungere som telekonverter, for å bygge ut fatningen slik at du får satt på objektivet.

7234992[/snapback]

Hvorfor "må" adapteren fungere som teleconverter hvis fatningen er større? Blander du mellomring og teleconverter?

Lenke til kommentar

7234992[/snapback]

Hvorfor "må" adapteren fungere som teleconverter hvis fatningen er større? Blander du mellomring og teleconverter?

Selvfølgelig kan adapteret fungere som mellomring også, men da mister du fokus ved uendelig...
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg (uten at jeg har satt meg veldig dypt inn i dette), så er det vanskelig å lage overganger fra andre systemer til F-fatningen. Det har noe med avstanden til sensorplanet å gjøre (som gjør det tilsvarende enkelt å lage overganger fra F-mount til andre systemer...), bla. er det nesten umulig å få uendelig fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...