Gå til innhold

Distro til skolebruk AD

Never

Anbefalte innlegg

Fått meg PC til skolebruk..men den har bare xp home som OS( og dette støttr ikke AD som kjent), siden dette er en PC jeg har fått privat kan jeg ikke gå å klage så mye til giver (privat) .. har ikke så lyst å kjøpe xp pro.

er derfor på utkikk etter et linux distro som klarer AD sånn jeg jeg får benyttet meg av nettverket på skolen. meg og linux er omtrent som hund og katt.

det jeg ønsker meg er følgende distro som er enkel å instalere ( inkludert partisjonering)lar meg bruke AD på skolenettverket( uten AD ikke no tilgang til noe som helst) og som lar meg instalere java osv

min linux erfaring er omtrent null (kjører ClarkConect på filserven men det er alt)

maksinen jeg snakker om er en HP sak (husker ikke model i farta)

har kikka litt på suse...

Endret av Nake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AD står for active directory, det er jo bare serveren som kjører AD (sikkert 2003 eller en 2000 server) du må bare få meldt deg inn i domenet så har du også tilgang.

(Du trenger ikke engang melde deg inn i domenet, hvis du bare finner ut hva filserveren heter så skriver du bare \\servernavn så kommer du inn på akkuratt det samme når du skriver inn ditt brukernavn og passord, du kan også mappe denne til min datamaskin ved å høyreklikke på mine nettverkssteder og velge mapp stasjon, så får du den i min datamaskin)

Lenke til kommentar
Fått meg PC til skolebruk..men den har bare xp home som OS( og dette støttr ikke AD som kjent),  siden dette er en PC jeg har fått privat kan jeg ikke gå å klage så mye til giver (privat) ..  har ikke så lyst å kjøpe xp pro.

er derfor på utkikk etter et linux distro som klarer  AD sånn jeg jeg får benyttet meg av nettverket på skolen.  meg og linux er omtrent som hund og katt.

det jeg ønsker meg er følgende  distro som er enkel å instalere ( inkludert partisjonering)lar meg bruke AD på skolenettverket( uten AD ikke no tilgang til noe som helst) og som lar meg instalere java osv

min linux erfaring er omtrent null  (kjører ClarkConect på filserven men det er alt)

maksinen jeg snakker om er en HP sak  (husker ikke model i farta)

har kikka litt på suse...

7234669[/snapback]

Klienten trenger ikke snakke AD for å bruke file-shares på en windows-server, windows-serveren kjører AD. Mener å huske at du skrev "smb://servernavn(eller ip)/$brukernavn" i nautilus etc, tastet bruker og passord, og så var du inne.

Tilsvarende for printere.

Dersom du ikke har internett, bør du sette windows-serveren som DNS eller bruke en ekstern DNS (windows-serveren som DNS er antagelig det beste, da du da også vil få interne ting).

Om du er på en VGS i akershus, få admin til å legge inn MAC-adressen din i ruteren (en linux-boks med webmin...), så får du internetttilgang. Evt. SSH til en linuxburk i nettet og kjør nettleseren der.

Lenke til kommentar
Litt offtopic, men jeg tror ikke trådstarter går på VGS i Akershus :p. Egersund er vel litt langt unna Akershus? :p

7237916[/snapback]

Er ikke jeg som trenger hjelp med AD :tease: du sjekka nok profilen til feil person

7238007[/snapback]

Lolololol wil er teit lol

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale Ubuntu eller Kubuntu. Linux sin samba har dessuten flere egenskaper og muligheter enn det windows sin versjon, windows file sharing, har. Linux samba har heller ikke den irriterende buggen som gjør at man ikke kan logge seg på en windowsdeling med en vanlig bruker dersom gjestekontoen er deaktivert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...