Gå til innhold

Spørsmål ang. autofokus


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Prøvde å ta noen bilder av månen, og sitter igjen med noen spørsmål...

 

Har en Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM linse (ikke egnet til månefotografering, men man tager det man haver).

 

I teorien skulle man ikke trenge å bruke autofokus, siden månen er såpass langt unna. Men jeg så at dersom jeg satte objektivet i MF og skrudde fokus til maks, ble månen noe uklar. Dersom jeg vridde den noen millimeter fra maks, ble den skarp... Det samme skjedde dersom jeg satte den på AF, den fokuserte skarpt et par millimeter fra maks.

 

Spørsmålene jeg har er følgende:

 

- Hvorfor kan jeg ikke sette linsen min til uendelig fokus når jeg fotograferer noe så fjernt som månen?

 

- Hvordan kan kameraet automatisk fokusere på månen? Sender den en infrarød stråle som reflekteres tilbake??

post-74262-1162864386_thumb.jpg

Endret av CrazyDog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av de nyeste objektivene kan faktisk fokuseres forbi uendelig.

Jeg tror det har noe med hvordan den interne fokusen fungerer sammen med autofokus. De trenger muligheten til å gå litt forbi av en eller annen grunn.

 

Så er du i helt mørke omgivelser kan det være lurt å ha med en lykt eller noe så kan du fokusere etter uendeligmerket på objektivet.

Lenke til kommentar

I flesteparten av trådene jeg finner gjennom google, blir det beskrevet å ha å gjøre med at materialene objektivet er laget av utvider seg og trekker seg sammen avhengig av temperatur. Tenk på at det samme objektivet gjerne (hehe) skal fungere både på Antarktis og i Amazonas, så for at en skal kunne fokusere helt ut til uendelig i begge tilfeller må det være litt å gå på før stoppskruen.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

 

- Hvordan kan kameraet automatisk fokusere på månen? Sender den en infrarød stråle som reflekteres tilbake??

 

Kameraet ditt bruker nok passiv autofokus, uten lyd eller lys som sendes ut i dette tilfellet.

 

Hentet fra : http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus

 

Phase detection is achieved by dividing the incoming light into pairs of images and comparing them. SIR TTL passive phase detection (secondary image registration, through the lens) is often utilized in film and digital SLR cameras. The system utilizes a beam splitter (implemented as a small semi-transparent area of the main reflex mirror, coupled with a small secondary mirror) to direct light to an AF sensor at the bottom of the camera. Two optical prisms capture the light rays coming from the opposite sides of the lens and divert it to the AF sensor, creating a simple range finder with a base identical to the lens' diameter. The two images are then analysed for similar light intensity patterns (peaks and valleys) and the phase difference is calculated in order to find if the object is in front focus or back focus position. This instantly gives the exact direction of focusing and amount of focus ring's movement. Although AF sensor is typically an one-dimensional photosensitive strip (only a few pixels high and a few dozen wide), some modern cameras (Canon EOS-1D, Nikon D2X) feature Area SIR sensors that are rectangular so as to provide two-dimensional intensity patterns in 2D. Cross-type (CT) focus points have a pair of sensors oriented at 90° to one another, although one sensor typically requires a larger aperture to operate than the other.

Lenke til kommentar
Har også Canon. Gjetter på at fokus kan gå forbi uendelig a hensyn til bruk i  lys av andre frekvenser.

7236669[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at Rotekaizers svar var det riktige. Materialene i objektivet er følsomme for temperatursvingninger, slik at det må være rom for at fokus kan gå litt forbi uendelig. Jeg kan knapt si at jeg noen sinne har sett indikasjonen peke akkurat på uendelig.

 

Jeg tror dette står beskrevet i dokumentasjoen til Sigmaobjektivene mine - ett eller annet sted har jeg i hvert fall lest dette.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...