Gå til innhold

Få HD-oppløsning med GeForce 6600Gt

stril

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få HD-oppløsning med GeForce 6600GT?

Jeg bruker DVI til HDMI kabel nå men får kun en oppløsning på 1360*765.

Det er jo ikke engang 720p oppløsning.

Tar jeg den på 1280*720 så blir det for stort for skjermen og rare farger.

TV'en skal takle opp til 1080i,det klarer den med xboxen.

Det fulgte med kortet en kabel med s-video utgang og component kabler.

Men den er for kort og component kablene er hun-kjønn og component

inngangen på tv'en er han-kjønn.

Får man tak i forlenget kabel som passer til denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1360*765 er jo mer enn 720p. Det beste resultatet får du nok ved å mate TV-en med dens native oppløsning (du skriver ikke hvilken TV du har, men de fleste LCD-skjermer har 1366*768). Forskjellen ved å kjøre f.eks 720p vil være at oppløsningen nå har et fancy navn (HDTV), men gjerne i bytte mot dårligere bildekvalitet pga dobbel/større skalering. Målet bør være å få 1:1 pixelmapping slik at TV-en viser bildet slik det så ut da det ble sendt ut av PC-en.

Mange TV-er har dessverre dårlig støtte for PC-signaler, f.eks i form av manglende støtte for riktig oppløsning og/eller overscan/underscan (bildet blir zoomet noen prosent inn eller ut slik at man mangler ytterkanten av bildet eller får en svar firkant rundt bildet, i tillegg til at man ikke får 1:1 pixelmapping). Hvis du ikke får det til med en DVI/HDMI kan du prøve VGA hvis du har det på TV-en.

Velkommen til forumet, forresten! :)

Lenke til kommentar
1360*765 er jo mer enn 720p. Det beste resultatet får du nok ved å mate TV-en med dens native oppløsning (du skriver ikke hvilken TV du har, men de fleste LCD-skjermer har 1366*768). Forskjellen ved å kjøre f.eks 720p vil være at oppløsningen nå har et fancy navn (HDTV), men gjerne i bytte mot dårligere bildekvalitet pga dobbel/større skalering. Målet bør være å få 1:1 pixelmapping slik at TV-en viser bildet slik det så ut da det ble sendt ut av PC-en.

Mange TV-er har dessverre dårlig støtte for PC-signaler, f.eks i form av manglende støtte for riktig oppløsning og/eller overscan/underscan (bildet blir zoomet noen prosent inn eller ut slik at man mangler ytterkanten av bildet eller får en svar firkant rundt bildet, i tillegg til at man ikke får 1:1 pixelmapping). Hvis du ikke får det til med en DVI/HDMI kan du prøve VGA hvis du har det på TV-en.

Velkommen til forumet, forresten! :)

7234523[/snapback]

Jeg bruker en 32" LCD tv. Hvis jeg bruker en vga kabel så får jeg en maks

oppløsning på 1280*768. Hva mener du med å mate tv'en med dens native oppløsning?

Lenke til kommentar

Native oppløsning er den fysiske oppløsningen på LCD-panelet i TV-en. Panelet er delt inn i x antall fysiske pixler, og alle signaler blir skalert til denne oppløsningen, med mindre oppløsningen TV-en blir matet med i utgangspunktet matcher oppløsningen på panelet. Hvis du bruker f.eks 720p fra PC-en vil skaleringen bli dobbel:

1. PC-en skalerer filmen fra f.eks 720*576 som er DVD-oppløsning til 1280*720

2. TV-en skalerer signalet fra PC-en fra 1280*720 fra 1366*768 (hvis dette er oppløsningen på TV-en).

Hvis det lar seg gjøre bør man derfor la PC-en ta seg av all skalering. Jeg vet fortsatt ikke hvilken TV du har, men du finner mye info pixelmapping og støtte for dette på http://pixelmapping.wikispaces.com/.

Jeg har kanskje pratet meg litt bort fra det som egentlig var poenget mitt, nemlig at oppløsningen ikke nødvendigvis trenger å være en av de faste HD-oppløsningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...