Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny NAF test ønskes velkommen etter!


Anbefalte innlegg

Beste dekka på drivhjula! ...  Dette vil sikra at ein har dei beste dekka der slitasjen er størst og dermed har ein 4 tilnerma like gode (ev. dårlige) dekk.

7246327[/snapback]

Hoho, jeg har langt fra fire tilnærma likt slitte dekk, de som sto foran i fjor ser nesten nye ut, men de som står bak er ganske velbrukt.

 

Likevel har jeg prøvd teorien om beste dekk bak, og liker det absolutt ikke. Derfor blir det byttet om snart og to nye dekk kjøpes heller når de bak er moden for utbytting

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må bare spørre. Lurte litt år jeg så dette, for når man kjøper fire vinterdekk, er ikke alle fire like bra? Eller kjøper man to dårlige og to bra for å kunne sette de bra foran? Hvorfor ikke bare ha bra dekk på alle fire hjul?

7237854[/snapback]

Hvis man har 4 nye dekk blir de dekkene på drivhjulene fortere slitt. For å ungå det kan man skifte skifte forhjul med bakhjul hver vinter-sesong.

 

Men hvor slitt må dekkene være for at man merker betydelig forskjell mellom dem ?

Lenke til kommentar
Jeg leste for en uke siden på vg om at de råda folk til å sette de beste dekkene bak.

 

Se selv: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=135556

 

merkelig...

7248422[/snapback]

 

Dette var i forkant av testen NAF foretok (som det går stadig mer opp for meg at det norske bilfolk trolig trang!) hvor NAF konkluderer etter nøye testing på glattkjøringsbane at de beste dekkene bør sitte forran.

 

Begynner som sagt å skjønne mer og mer av hvorfor NAF gjennomførte denne testen. For meg har det hele tiden virket intuitivt rett med de beste dekkene forran, men har skjønt nå at dette ikke er en enerådende oppfatning! :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg leste for en uke siden på vg om at de råda folk til å sette de beste dekkene bak.

 

Se selv: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=135556

 

merkelig...

7248422[/snapback]

 

Ikke så merkelig det, dette var før NAF testet om teorien holdt vann.

 

- Derfor er oppfatningen i bransjen nå helt klar. De beste dekkene skal sitte bak fordi dette er best i den mest kritiske situasjonen, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

NAF vil nå teste dette på glattkjøringsbane for å få mer kunnskap om emnet.

 

Så skjedde og "beste dekk bak" teorien ble avlivet.

Lenke til kommentar
Apropos hvem som har hva mellom ørene, å drive å uttale seg slik som du gjør

uten å ha noen kunnskap om føre og forhold som var på det gitte tidspunktet er uakseptabelt. Ingen kan helgardere seg mot å få sleng, og hvordan du kan tolke

resultatet av situasjonen til å ha med hva jeg har mellom ørene er uforståelig.

"Man skal avpasse farten etter forholdene" heter det. Hvis man mister grepet i en slak kurve, da er farten for høy i forhold til forholdene (føret og dekkene). Og den eneste redskapen som avpasser farten etter forholdene er den redskapen man har mellom ørene. Tolk det som du vil.

 

Og å tro at fordekk uten noe som helst feste kunne blitt til bakdekk med nok feste til å unngå at de sklei rett i grøfta bare fordi de var bak i stedet for foran, det tyder også på overdreven tro på egne kjøreferdigheter og grunnleggende mangelfulle fysikkunskaper.

Lenke til kommentar

Og igjen driver du å antar ting uten å kunne underbygge det med annet en synsing og teorier, denne bedreviterinstilllingen som du har intatt hører ikke hjemme et forum og ivertfall ikke om du ønsker å bli tatt seriøst. Du kjenner verken meg, bilen eller hvordan forholdene var og har derfor ikke noe grunnlag i det hele tatt for de uttalelsene du har kommet med. Jeg ser derfor ikke noe grunnlag for videre diskusjon rundt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...