Gå til innhold

Minner fra personer som har gått bort

Canute

Anbefalte innlegg

Heisann, satt å tenkte på bestemora mi som gikk bort for snart 2 år siden. Så kom jeg til å tenke på minner jeg har om henne,

Mine minner fra min bestemor:

- Hun laget alltid små (veldig små) utrolig deilige kjøttkaker

- Bestemora mi var amerikansk, så engelsk har alltid kommet naturlig for meg, En dag (Jeg var sikkert rundt 12 år gammel) spurte hun meg: "Knut, gidder du å gå ut å hente posten?" så svarte jeg frekkt (jeg er egentlig snill gutt :p ) "Sure, when hell freezes over". Hun lo som bare det.

- Alltid til jul laget hun noe som vi kaller for Chocolate Chips, alà Maryland cookies bare tusen ganger bedre.

- Noe min mor fortalte meg, var at den første gangen hun så meg når jeg ble født - så skal hun ha sagt: "Han blir en stor mann". Jeg runder snart 1,90m og er den høyeste (og yngste) av alle i hele familien, inkludert søskenbarn på begge sider.

- Når jeg feiret jul på Karmøy (hvor hun bodde), så var det ikke snakk om pinnekjøtt eller ribbe. Da var det kalkun for alle penga :)

Har dere noen minner dere vil dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morfar: Sa ikke så mye, men var veldig glad i meg. Kjørte meg rundt i en trillebål en St. Hans-aften da jeg var liten. Var sånn typisk skogs- og gårdsmann.

Mormor: Hun luktet alltid...godt. Og hun pleide å bære meg på ryggen ned trappa, og late som jeg ikke var der. Og da hun kom til bunnen tullet hun og sa hun lurte på hva slags lite kryp som satt på ryggen hennes :p Hun var flink til å steke lefser på takke, og malte mye.

Farfar: Sa heller ikke så mye, men jeg likte han veldig godt. Han pleide alltid å sovne i stolen sin med fjernkontrollen i hånda, forran tven.

Lenke til kommentar

Farfar i chile som eg ikke fikk bli kjent med som "voksen"

Vi flyttet fra chile når eg var 7år men har bare gode minner fra han. Når vi var på besøk hos han (sør chile) pleide han å ta oss med i skogen for å hogge ved og turene var utrolig eventyr aktige der vi så villdyr og plukket ferskvannskreps fra bekker og slikt. Han var hundemenneske og hadde en flott kraftig akita inu hund som het binky og som han hadde så kustus på og som alltid var med oss for å beskytte oss mot løshunder eller puma i skogen. Han likte seg i skogen og var en røff mann som drev med jakt og fiske og var tidligere kullgruve arbeider.

Han døde vel for 10år siden eller noe.

Lenke til kommentar

Husker ikke noe spesielt med han morfar, så da tar jeg en vilkårlig person jeg ville gått på julekonsert i disse tider(snarte).

Jan werner - hans stemme rørte noe dypt inni meg, og jeg har aldri opplevd noe så fint, så da jeg satt på fremste rad, og hørte han synge for full stemme!

Var sikker på jeg kunne fly etter konserten hans var over.

Lenke til kommentar

Bente (barnehagetante og venn av familien. Døde i påske.): Når jeg var liten fikk jeg alltid mariannedrops når jeg gikk julebukk hos hun. Hver gang hun var på besøk (noe som var ganske ofte) så drakk hun Irish Coffee.

Maria (venninne. Døde i april 04.): Hver gang vi tok hun i å si noe som ikke hadde sammenheng, så sa hun, "alt er relevant". Hehe. Også hadde hun alltid det tynne, mørke håret sitt i hvite strikker. :wee:

Akk. Nå ble jeg litt trist. :hm:

Lenke til kommentar
- Alltid til jul laget hun noe som vi kaller for Chocolate Chips, alà Maryland cookies bare tusen ganger bedre.

7234015[/snapback]

American Chocolate Chip Cookies! Beste kakene som finnes! :D

Lenke til kommentar
Kjørte meg rundt i en trillebål en St. Hans-aften da jeg var liten.

7235623[/snapback]

Hørtes skummelt ut ...

Farmor:

Twist på bordet

Lakrisbåter som jeg alltid fikk når hun kom hit

Hun syklet bestandig, og vi har sykkelen her ennå

En spesiell kjole hun pleide å bruke, noe blomstrete greier.

Lenke til kommentar

Oldemor (13. desember 1912 - 10. april 2006)

Stekte poteter og egg med "flæsk" ved siden av.

Historier fra "gamle dager" og krigen. Vannseng. Store kjoler, gamle sko og tjukke briller. Vafler på verandaen. Nekt på hjelpemidler som vaskemaskin og oppvaskmaskin. Den skeive skumle trappa ned til kjelleren. Saksedyr i teltet. Klaging på både de yngre og eldre. Jordbær med knuter på - ingen plukka jordær fortere. Den faens tunge grassklipperen som hu dytta rundt som om det va bomull. Godteriskapet. Havregryn og fanta. Gutteprat. Juleglede. Mannevond pus.

Stort sett minner fra hver eneste hælj fra jeg var 3 til jeg blei tenåring - da var det visst ikke like tøft å være hos oldemor lenger. :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Oldemor:

- Ante ikke hvem jeg var

- Var alltid hyggelig

- Til tross for at hun var 92 år og hadde lite råd sendte hun alltid store gaver + penger

- Hadde alltid noe godteri på lur

Svarte da, nå begynte jeg å savne henne enda mer :cry:

Lenke til kommentar

Den Irske tanten min:

- Hun var alltid så snill og hyggelig og hver gang vi var innom så hadde hun alltid bakt en deilig kake :)

- ca. en måned før hun døde tok hun meg til en tennisbane og vi spilte tennis i ca. 10 min. før hun blei sikkelig sliten. (Hun døde av blodkreft nå i vinter :cry: )

- Før hun døde dro hun rundt og kjøpte gaver til alle i familien. Jeg fikk en svart lommebok i veldig bra kvalitet, den skal jeg bruke resten av livet.

- hender fortsatt at jeg får en liten tåre i øyet når jeg tenker på henne... :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...