Besseggen Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Hei, noen som vet hvordan jeg kan få en trådløs router til å koble til et sertifikat (802.xx)? Bor på studentby i Oslo og skal sette opp router slik at jeg kan få koblet til xbox og pc, men har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg setter opp tilgangen til nett i router. Modellen er forresten en D-link DI624 rev C, med nyeste fw. Setter pris på svar. Endret 8. november 2006 av jonfsk Lenke til kommentar
Besseggen Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Er det ingen som har peiling på dette?? Altså å få den trådløse routeren til å koble seg til et PEAP nettverk? Endret 8. november 2006 av jonfsk Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Det er en grunn til at de bruker PEAP på SIO (regner med at det er SIO) sine student-byer, det er at de ikke ønsker og at det ikke er tillatt for folk å sette opp sine egne trådløse rutere. Fra USIT sin studentby-nett FAQ: Vi gjør i denne sammenheng oppmerksom på at oppsett av eget trådløst aksesspunkt på studenthybelen er forbudt, da dette kan gi utenforstående tilgang til UiO-nettet. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Er det ingen som har peiling på dette?? Altså å få den trådløse routeren til å koble seg til et PEAP nettverk? 7241775[/snapback] Utover det rent juridiske problemet (se svaret til karen over meg) så skal du nok jobbe beinhardt for å finne et ap som er i stand til å autentisere seg _selv_ på 802.1X. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Utover det rent juridiske problemet (se svaret til karen over meg) så skal du nok jobbe beinhardt for å finne et ap som er i stand til å autentisere seg _selv_ på 802.1X. 7244795[/snapback] Derimot så kan det operere uten å autentisere AP'et. Siden det skal være lov til å bruke en switch (ikke sant?), så kan du koble til en router i AP-modus eller et "dumt" aksesspunkt, de 2 tingene ser helt likt ut for huben. Husk da å slå av DHCP serveren i AP / router, det er veldig viktig. Også, bruk kryptering, man vil ikke at andre skal få tilgang til studentbynettet. Et annet alternativ er å sette opp en maskin som router med en router-distro. Da kan du sikkert autentisere den direkte, og kjøre private IPer på lokalnettet. Merk at det fortsatt er moralsk påkrevd å kjøre kryptering, for at ingen skal få tilgang til studentby nettet. Personlig så har jeg store planer om å skaffe med en crappy ADSL med fast IP (av forskjellige grunner), og la det trådløse nettet bruke denne med mindre man VPN'er inn til routeren min og dermed inn til studentby-nettet Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Utover det rent juridiske problemet (se svaret til karen over meg) så skal du nok jobbe beinhardt for å finne et ap som er i stand til å autentisere seg _selv_ på 802.1X. 7244795[/snapback] Derimot så kan det operere uten å autentisere AP'et. Siden det skal være lov til å bruke en switch (ikke sant?), så kan du koble til en router i AP-modus eller et "dumt" aksesspunkt, de 2 tingene ser helt likt ut for huben. Jeg er ikke helt meg deg her, men var planen å koble en svitsj til stikket i veggen med 802.1x autentisering og så et ap og en maskin på svitsjen? Personlig så har jeg store planer om å skaffe med en crappy ADSL med fast IP (av forskjellige grunner), og la det trådløse nettet bruke denne med mindre man VPN'er inn til routeren min og dermed inn til studentby-nettet Hvordan er det med tilgang på adsl på studentbyene? Endret 8. november 2006 av sumptrollet Lenke til kommentar
Besseggen Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Planen var å bruke en Dlink router til å dele nett-tilgangen på studentbyen mellom pc og xbox. Samma om jeg bruker den som kablet switch, trådløs switch e.l. bare jeg får tilgang på nett med xboxen. Er flere andre trådløse nett her på studentbyen, så jeg regner med at det er mulig på en eller annen måte. Btw, hvis jeg skrur av DHCP så kommer jeg ikke inn på routeren igjen? Usikker på hvordan jeg setter routeren til å operere som hub/switch/ "dumt" AP. ..."men var planen å koble en svitsj til stikket i veggen med 802.1x autentisering og så et ap og en maskin på svitsjen?" Vegg --> Dlink --> PC/xbox. Mulig? Edit: Kan jeg plugge PC m/kabel rett i veggen, autentisere og dele denne tilkoblingen, for deretter å koble Xbox og PC til trådløs router? Endret 8. november 2006 av jonfsk Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Reserveløsningen med Telnet-sertifisering fra UiO-user/pass skal i følge SiO/Usit holde frem til og med 1/1-07, og hvis dette stemmer kan du inntil videre helt fint bruke en vanlig (trådløs) ruter med DHCP. Ved første oppkobling må du kjøre Telnet-sertifisering fra en maskin bak ruteren slik at UiO godkjenner deg ut til Internett, og så vil ruteren holde på denne forbindelsen så lenge den er koblet til ved hjelp av keep-alives. Drar du bort en del dager og kobler fra ruteren er det bare å kjøre Telnet igjen. Jeg har bodd 2 år i SiO-siloen på Grünerløkka og gjort det som beskrevet over, og denne løsningen funket da i alle fall helt frem til da jeg flytta for 1,5 uke siden. Eventuell løsning når man MÅ bruke 802.1x-sertifiseringen er å sørge for å ha 2 NIC i PCen du kobler direkte i veggen, og så lage en delt Internettkobling via en bro på disse 2 NIC´ene og inn i en ruter. Litt klønete, og det er rart at SiO ikke har tatt høyde for at noen kanskje har flere maskiner, og spesielt i parleilighetene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå