Gå til innhold

Verst av å fryse eller være for varm?

Hva er verst?  

90 stemmer

1. 1. Hva er verst?

• Å fryse
      47
    • Å være for varm
      43

Anbefalte innlegg

Har opplevd temperaturer på helt ned til -25 og temperaturer opp mot 40 grader i skyggen. Det var helt klart verst med de 40 gradene. Var faktisk å syklet de dagen det var 40 grader i skyggen, og da steikte sola. Det var helt jævlig, må jeg bare si. Det var ikke så vanskelig å takle de -25 gradene, men når temperaturen var opp mot 40 grader i skyggen.. :no:

Men du kan også se på denne saken på en litt annen måte: Hva overlever du lengst med? Hvis temperaturen er på omtrent 70 grader dør du veldig fort hvis du ikke har mat eller noe spesielt med klær på deg. Men hvis temperaturen er på 160 grader og du har på deg helt vanlig med klær, kan du faktisk overleve en god stund uten å bli stekt eller dø av tørst. (Anbefaler ikke å prøve noen av delene :thumbup: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har opplevd temperaturer på helt ned til -25 og temperaturer opp mot 40 grader i skyggen. Det var helt klart verst med de 40 gradene. Var faktisk å syklet de dagen det var 40 grader i skyggen, og da steikte sola. Det var helt jævlig, må jeg bare si. Det var ikke så vanskelig å takle de -25 gradene, men når temperaturen var opp mot 40 grader i skyggen.. :no:

Men du kan også se på denne saken på en litt annen måte: Hva overlever du lengst med? Hvis temperaturen er på omtrent 70 grader dør du veldig fort hvis du ikke har mat eller noe spesielt med klær på deg. Men hvis temperaturen er på 160 grader og du har på deg helt vanlig med klær, kan du faktisk overleve en god stund uten å bli stekt eller dø av tørst. (Anbefaler ikke å prøve noen av delene :thumbup: )

7268282[/snapback]

NASA tror jeg har funnet ut at man kan overleve opptil 230 grader eller noe sånt. Bare til opplysning så dør de fleste ved brann av gassene, veldig sjeldent av selve varmen.

Lenke til kommentar

7268282[/snapback]

NASA tror jeg har funnet ut at man kan overleve opptil 230 grader eller noe sånt. Bare til opplysning så dør de fleste ved brann av gassene, veldig sjeldent av selve varmen.

7269071[/snapback]

Hvordan har de funnet ut det tro? :innocent: Tyskerne fant også ut masse rart under andre verdenskrig :p.

Lenke til kommentar

7269071[/snapback]

Uansett hvor høye temperaturer det er kan menneskene tåle ganske mye i hvertfall. Men uansett hvor mye varme et menneske tåler, tåler det ikke å være ute i ørkenen i særlig lenger enn en dag uten vann og drikke, selv om det "bare" er 50 grader eller noe sånt. Men du dør jo veldig fort også hvis du er ute å går på sydpolen uten vann og drikke.

en kan i hvertfall holde ut en god stund i varme, men jeg tror jeg foretrekker kulde. Det er deilig å leke i snøen i litt over 22 grader minus smile.gif

Deilig å leke i snøen ved -22 grader? Du ville frøset rumpa av deg :!:

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar

7275713[/snapback]

Kom deg ut i deilig norsk natur og prøv det!

Selv slalåmkjøring i -25°C går an. Problemet ligger i stillesittingen i heisen (og litt kaldt i kinnene).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

7275713[/snapback]

Selv slalåmkjøring i -25°C går an. Problemet ligger i stillesittingen i heisen (og litt kaldt i kinnene).

7277270[/snapback]

Jepp, en bonus når det er såpass kaldt er at snøen er tørr og fin, så man blir veldig sjeldent våt. 0 - -5 er hat-tempratur, snøen er klissvåt!

Lenke til kommentar

Jeg merker meg at de fleste ser ut til å tro at spørsmålet var hva som er verst av å være for varm eller vere ute når det er kaldt, spørsmålet var hva som er verst av å fryse og å være for varm, viss du bruker masse klær og er i aktivitet, kan du bli for varm selv om det er -20C :innocent:

Lenke til kommentar

7275713[/snapback]

7277270[/snapback]

Sorry, tenkte på noe litt annet da. Eller tenkte jeg i det hele tatt :hmm: Fikk for meg at det var -52 grader, eller noe han mente :!: Men du har helt rett. Ingenting som å være ute bitende kalt vær - bare det ikke er for kalt :hrm:

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar

Hvis der er snakk om like, moderate, forhold:

+50 grader mot +10 grader -- uten noen klær -- i over ti timer:

Heller varme enn kulde.

================================================

Uten klær, med vann og mat overlever du mange ganger lengre ved +70 grader enn ved -5 grader.

Uansett -- Jeg foretrekker ekstremt varme klima over ekstremt kalde.

================================================

I forsvaret var vi ute i -45 grader over en periode på 2 døgn.

Etter å ha opplevd *det* fortrekker jeg +70 grader over -45 når som helst.

Hvis det er snakk om ekstrem varme eller ekstrem kulde i over to døgn, uten telt eller hus-ly:

+70 grader -- på grensen til ulevelig varmt.

Du bør ha minst ett lag med klær som beskytter deg mot direkte sollys, og kan med fordel bruke ett lag med klær som forhindrer svette. Du trenger over en liter vann i timen.

Følelser:

Hvis du ikke får i deg nok vann, kan du begynne å halusinere og får hetetokter.

Luften kjennes "tom", og vinden er *varm*

-45 grader -- på grensen til ulevelig kaldt.

Ved -40 grader *bør* du dekke til ansiktet-- alt som stikker ut. Du kan aldri hive etter pusten uten å puste gjennom klesplagg, uten å risikere å ødelegge lunge-vev. Do-besøk blir noe dritt -- du bør dekke til *hele* kroppen *mens* du gjør ditt fornødne -- såfremt det tar 1 minutt eller lengre tid.

Du bør og må ha: Støvler i skinn eller annet vanntett og pustende materiale -- med tjukke ullsokker oppi. Ullundertøy, vanntett og slitesterk bukse. Helsetrøye, ullskjorte, ullgenser og jakke med foring. Skinnvotter eller andre vanntette votter med ullforing-- hansker virker bare ikke.

Uten helsetrøye kan du nesten bare *glemme* å holde deg i aktivitet uten å måtte bytte tøy de nærmeste ti timene.

Du bør smøre vaselin over ansiktet der hvor du ikke bruker ansiktsmaske.

Du trenger noen ekstra liter vann per dag -- helst oppvarmet.

Med en gang du føler trang til å gå på do, bør du gjøre det -- dritt og piss stjeler varme-energi du heller bør bruke på å fordøye ny mat.

Bensin fryser, og alt vann du har med deg bærer du på innsiden av skjorten -- da spising av usmeltet snø er en god måte å bli forfryst på, og kaldt vann kjøler deg ned innvendig.

Følelser:

Ansiktet blir kaldt og stivt-- du føler deg slapp og trøtt etter hvert som du blir kaldere.

Du mister følelsen i områder som er for kalde, og hud begynner å flasse av i områder som er utsatt for kulde i for lang tid (en halv time uten beskyttelse, uten vaselin etc.)

Hvis du legger deg ned, er det lett for å sovne. Du våkner ikke så lett som ellers, og du føler ikke hvis du blir nedkjølt -- tvert i mot. Det er når du *ikke* føler deg kald i det hele tatt du faktisk sliter. Blir du kald, begynner hjernen å jobbe på lavgir. Du finner gjerne på å sove *litt* til.

Lenke til kommentar

Biologien har jevnt over en mye bedre evne til å takle kulde enn varme. Da relatert til denaturering av proteiner. Og liv har tilsynelatende lettere for å tilpasse seg liv under kaldere omgivelser enn varmere omgivelser.

Når man nå ser (jeg sporet litt av) at det finnes liv i opptil 150 grader varme kilder langt nede på havbunnen (i såkalte "hot smokers"), har det motivert forskere til å tro at livet har gått fra disse varme kildene til de kaldere omgivelsene som vi lever i - av den grunn at det virker så usannsynlig at liv skal ha klart å tilpasse seg såpass mye varmere omgivelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...