Gå til innhold

Verst av å fryse eller være for varm?

Hva er verst?  

90 stemmer

1. 1. Hva er verst?

• Å fryse
      47
    • Å være for varm
      43

Anbefalte innlegg

Viss jeg hadde fått to valg.

En øde øy der gradern konstant er 50 grader eller en øde øy der gradern er minus 50grader. Så hadde jeg godt for den med minusgrader. For da er det bare å kle på seg ulla :)

Er lettere og beskytte seg mot kulde enn mot varme. For når alle klæra er borte er det ikke mere å fjærne :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg er det å fryse det mest uholdbare..og da mener jeg virkelig fryse,ikke å være litt småkald. En nyttårsaften for en del år siden sto jeg i taxikø i hovedstaden i over -20 i pensko..i over en time. Endte med at jeg frøs bort stortåa til de grader..fikk ikke følelse i den etter at det først hadde gått flere mnd.

Klart at det å fryse kan løses med fysisk aktivitet.Men det kommer litt an på situasjonen egentlig. Hvor kaldt er det,hvor mye klær har du på deg,og hvor lenge skal (må) du være ute. For mye aktivitet gjør at du blir varm og begynner å svette,ergo du vil begynne å fryse enda mer etter en stund.

7235606[/snapback]

Såklart er det jævlig å fryse, men som du sier selv så går det veldig lett an å gjøre noe med det (bevegelse, selv om det kan virke surt etter en halv time i taxi-kø).

Når det derimot er 45°C ute og solen står midt på himmelen er det ikke så mye du kan gjøre med det (det er begrenset hvor mye vann hjelper også). Da må man søke tilflukt på kjøligere plasser.

Lenke til kommentar

Synes det er få som holder seg til saken her, hvis man holder varmen fryser man ikke, og da har man det selvsagt ikke spesielt ubehagelig. Det folk argumenterer med er jo at det er bedre å være ute i kjølig vær med godt tøy, enn å være ute i altfor varmt vær med lite tøy. Personlig har jeg mye dårligere erfaring fra militærøvelsene jeg var med på om vinteren i Nord-Norge, enn noe jeg har vært med på om sommeren. Den gangen vi måtte stå oppstilt og vente på å marsjere til/fra kirken i fintøy i -35 grader er heller ikke noe jeg tenker tilbake på med særlig glede. Når det blir under -30 synes jeg det føles ekstremt mye kaldere enn når det er litt over.

Om man ser på forholdene i Norge er det mye lettere å bli for kald enn for varm. Forfrysninger er mye vanligere enn heteslag her.

Lenke til kommentar
Litt groteskt dette da, men er det best å dø av varme eller kulde?

La meg si 150+ eller 150-

7251148[/snapback]

Feil å sammenligne de tallene. Ingen mennesker har vært i -150 grader. Man hadde dødd lenge før det hadde blitt så kaldt.

Graden 0 er bare et tall definert av mennesker og ikke relevant om man skal sammenligne 20grader og -20.

Lenke til kommentar
En middeltemperatur i Norge er ca. 10°C tipper jeg.

Dermed blir middel minus 30 = -20°C, og middel pluss 30 = 40°C. Det er ikke tvil om hva som er værst.

7251488[/snapback]

Tror du må oppleve 40 grader før du kan uttale deg, regner med at du har kjent -20 og enda litt til.

Lenke til kommentar

Dermed blir middel minus 30 = -20°C, og middel pluss 30 = 40°C. Det er ikke tvil om hva som er værst.

Tror du må oppleve 40 grader før du kan uttale deg, regner med at du har kjent -20 og enda litt til.

Jeg har opplevd + 40 grader til de grader! ( :p )

Og jeg hadde valgt varmen faktisk! det var ikke så ille, men selvfølgelig... da hadde jeg også en kald pils og en svak vind over sandstranden :p

Lenke til kommentar

7251488[/snapback]

7251760[/snapback]

Jeg har opplevd 40°C. Luften er varmere enn kroppstemperaturen, og vind har ingen effekt (den vil egentlig bare varme enda mer enn stillestående luft). Er man først blitt varm er vann den eneste måten å bli kjølig igjen på.

Når det er -20°C biter det kanskje bittelitt i kinnene, men så lenge man holder seg i bevegelse kan det være ganske så behagelig.

Når det er varmt er det nødvendig med ytre påvirkning (f.eks drikke) for å holde seg kjølig. = ikke naturlig

Når det er kaldt er trenger en kun litt aktivitet. = naturlig

Lenke til kommentar

Å fryse og å være for varm kan ikke sammenlignes. Hvis du noen gang har fryst skikkelig, veit du at det er helt forjævelig. Altså å være så kald at det verker ekstremt i både hender og bein og du begynner å miste følelsen og de er umulig å røre på. Når man er for varm blir alt et ork og du blir for slapp for alt. Vanskelig å beskrive, men du gjør alt for å finne vann/et kaldere sted. Vil si begge deler er like ille.

Så en over her blanda +37C inn. Hvis du noengang har vært i +37C så veit du at det er VELDIG varmt. Overflaten på huden er somregel ikke +37C, men en del lavere. Det er derfor det varierer om hud er varmt eller kaldt å ta på. Er noe kaldere enn overflatetemperaturen din, føles det kaldt, og omvendt. Prøv å ta en hånd i varmt vann og en hånd i kaldt vann samtidig. Så tar du begge henda i et lunkent vann. Se hva som skjer :).

Også et poeng at er temperaturen i lufta over overflatetemperaturen på huden din, så får ikke vind en kjølende effekt lenger, men motsatt.

0 grader har heller ingenting å gjøre annet enn at det er frysepunktet til vann :). -20C er den del kaldere enn +20C er varmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...