Gå til innhold

oppkrav hos posten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som skjer er at du skriver på kontonummeret ditt og beløp på pakkelappen. Så når mottaker henter pakken, må han betale beløpet, som så blir overført til din konto etter noen dager.

 

Hvis han ikke henter pakken, blir den sendt tilbake til deg etter 3 (?) uker og du må betale returportoen.

7233530[/snapback]

 

En liten edit, 2 uker er fristen du/han har til og hente pakken på postkontoret:p

Lenke til kommentar
Litt dumt spørsmål, hvordan fungerer det å sende varer med oppkrav hos posten?

 

Hva skjer hvis mottaker ikke henter varen osv.?

7233146[/snapback]

 

Forklaringer har du over. Hvis du er veldig skeptisk på kjøper, så kan et tips være å foreslå at vedkommende betaler et lite depositum inn på din konto før du sender pakken. Dermed vil du ha dekket hele eller deler av portoen hvis pakken ikke skulle bli hentet. Dette er selvfølgelig mest aktuellt på litt dyrere pakker.

Lenke til kommentar
Det som skjer er at du skriver på kontonummeret ditt og beløp på pakkelappen. Så når mottaker henter pakken, må han betale beløpet, som så blir overført til din konto etter noen dager.

 

Hvis han ikke henter pakken, blir den sendt tilbake til deg etter 3 (?) uker og du må betale returportoen.

7233530[/snapback]

 

må ikke betale returportoen, har enda å skje meg :)

Lenke til kommentar
Det som skjer er at du skriver på kontonummeret ditt og beløp på pakkelappen. Så når mottaker henter pakken, må han betale beløpet, som så blir overført til din konto etter noen dager.

 

Hvis han ikke henter pakken, blir den sendt tilbake til deg etter 3 (?) uker og du må betale returportoen.

7233530[/snapback]

 

må ikke betale returportoen, har enda å skje meg :)

7235400[/snapback]

 

Har skjedd meg flere ganger. Det er også grunnen til at jeg ikke sender pakker i oppkrav lenger (hvis ikke jeg har fått forskuddsbetalt porto/oppkravsgebyr).

Lenke til kommentar

Alle pakker som kommer i retur, både oppkravspakker og andre, må opprinnelig avsender betale returfrakt for. Portoen som er betalt gjelder bare en vei. Det koster like mye å sende den tilbake. Dette gjelder bare det Posten kaller "pakker", dvs de som kan veie opp til 35 (eller er det 25) kilo. For brev som kommer i retur, betales ikke returfrakt. Brev kan være opptil 2 kg, så det er ikke bare konvolutter. Brev havner vanligvis i postkassa, hvis de ikke er for store. Da må de hentes på postkontoret, som pakker. For folk flest kan det altså være litt vanskelig å skjønne om det er et brev eller en pakke man har fått.

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at det kan ta noen dager (kanskje så mye som en uke) før du har pengene på din konto. Det kan være ganske nervepirrende dager å vente, siden man ikke kan være 100% sikker på at vedkommende har betalt, selv om sporingen sier at den er utlevert. Han skal jo ikke kunne hente uten å betale, men jeg har da hørt om tilfeller der det har skjedd.

 

Så nervøsiteten og ventetiden rundt oppkrav har gjort at jeg ikke er så positiv til det som jeg i utgangspunktet var. Men for all del - det funker jo som regel da. Og dersom det går noe galt (at vedkommende henter uten å betale) er det vel Posten som må ordne opp tror jeg.

Lenke til kommentar

Du betaler noen kroner til Posten for å sende noe i oppkrav. En del av dette beløpet er nettopp en garanti for at pengene kommer inn. Så om du ser på sporingen at pakken er hentet, er pengene garantert på vei til deg. Om det skulle skje at postfunksjonæren har glemt å kreve inn, får du pengene likevel. Det er Postens problem.

Lenke til kommentar
Det som skjer er at du skriver på kontonummeret ditt og beløp på pakkelappen. Så når mottaker henter pakken, må han betale beløpet, som så blir overført til din konto etter noen dager.

 

Hvis han ikke henter pakken, blir den sendt tilbake til deg etter 3 (?) uker og du må betale returportoen.

7233530[/snapback]

 

må ikke betale returportoen, har enda å skje meg :)

7235400[/snapback]

 

Har skjedd meg flere ganger. Det er også grunnen til at jeg ikke sender pakker i oppkrav lenger (hvis ikke jeg har fått forskuddsbetalt porto/oppkravsgebyr).

7236186[/snapback]

 

har skjedd meg to ganger hittil, og har enda å få noe krav om betaling. uansett er det sure penger, så nå står det som standard at kjøpere forskuddsbetaler porto.

Lenke til kommentar
Du betaler noen kroner til Posten for å sende noe i oppkrav. En del av dette beløpet er nettopp en garanti for at pengene kommer inn. Så om du ser på sporingen at pakken er hentet, er pengene garantert på vei til deg. Om det skulle skje at postfunksjonæren har glemt å kreve inn, får du pengene likevel. Det er Postens problem.

7239575[/snapback]

Det du sier her er riktig, MEN, det kan ta 6 måneder! Jeg krever ALLTID forskuddsbetaling hvis jeg selger noe. Oppkrav er et dårlig produkt som ikke gir kjøper noen ekstra fordeler.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt helt riktig at det er liten eller ingen forskjell på oppkrav og forhåndsbetaling, kjøper er uansett like mye avhengig av å stole på selger.

 

Tenkt eksempel:

1 bruker selger en monitor og får en kjøper.

Han sender en eske med murstein i stedenfor skjermen.

Kjøper står akkurat like svakt om han har betalt på forskudd eller om han kjøper gjennom oppkrav, han må jo tross alt betale oppkravet på posten FØR han får pakken i hendene og kan sjekke innholdet. Og etter at pakken er utlevert har ikke posten noe mer med dette å gjøre, samme for dem om kjøper har betalt 4000,- for 3 mursteiner...

 

Nå har jeg aldri kjøpt noe av privatpersoner, men jeg har alltid sett på oppkrav som en "bedre" deal enn forhåndsbetaling, men dette eksempelet viser jo at det ikke er mye bedre. Eneste forskjellen er at selger faktisk MÅ sende et eller annet i posten for å tjene penger ved bruk av oppkrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...