Gå til innhold

Hva menes med de forskjellige begrepene?


-Eriksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Important information

 

Today it’s in my opinion a bit obsolete to talk about “pixel pipelines” when talking about the latest generation of video cards (R5XX and G7X). This is why I have decided to include: pixel shader units, TMUs, ROPs (z compare units are a part of a ROP) and vertex shader units.

 

”A Pixel shader unit calculates different effects for a displayed pixel to create realistic materials and surfaces. In general one could say that the more pixel shader units exists the better the performance would be. Not all games uses the same amount of shaders, therefore the performance will fluctuate between them”

 

”The most basic explanation of the fuction of a Texture Mapping Unit (TMU) is that it uses a 2D-image to “clothe” a 3D figure.

 

”A Render Output Unit or Raster Operations Pipeline (ROP) is one of the final steps in producing the final result. The ROP takes care of the transformation of information stored in the GPUs memory into pixels which are displayed on a monitor. The basic task for a ROP is: AA, blending (just explained) and z-buffer de-/compression.”

 

”The basic task for a vertex shader unit is to control the behaviour and appearance of the corners to the triangles which 3D-objects are build upon”

Kjernefrekvens er hvor raskt den "tenker", men dette er også avhengig av antall enheter som er til rådighet. Minnefrekvens er hvor raskt informasjon kan flyttes fra en del til en annen innad i skjermkortet, men mengde informasjon som kan sendes er også avhengig av hvor "bred" busen er (128-bit, 256-bit, osv.).

 

Hva gjør et skjermkort bra?

Den bør ha en noenlude samsvarende (unngå flaskehalser) og høyt antall av: PSU, TMU, ROP og VSU. Kjerne- og minnefrekvens (inklusive busbredde) bør være høy for å utnytte disse enhetene. Minnemengde bør være i samsvar med ytelsen, eksempelvis 512MB for ATI X1900 XT og ikke for nVidia 6200.

 

Arkitekturen (hvordan den er bygget opp) bør støtte nyere teknologier fullstendig. Dermed unngår en tilsvarende eksempler som nVidias FX med elendig DX9-ytelse.

 

Lavprofil

Kortet er smalere.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...