-Eriksen Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hei..Bygger ny PC og er på utkikk etter ett grafikkort. Har sett litt rundt, men hva gjør egentlig et grafikkort bra? Hvor mye utgjør kjernefrekvensen, pixel pipelines og minnefrekvensen på ytelsen, og hva menes med lavprofil? Lenke til kommentar
guezz Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Important information Today it’s in my opinion a bit obsolete to talk about “pixel pipelines” when talking about the latest generation of video cards (R5XX and G7X). This is why I have decided to include: pixel shader units, TMUs, ROPs (z compare units are a part of a ROP) and vertex shader units. ”A Pixel shader unit calculates different effects for a displayed pixel to create realistic materials and surfaces. In general one could say that the more pixel shader units exists the better the performance would be. Not all games uses the same amount of shaders, therefore the performance will fluctuate between them” ”The most basic explanation of the fuction of a Texture Mapping Unit (TMU) is that it uses a 2D-image to “clothe” a 3D figure. ”A Render Output Unit or Raster Operations Pipeline (ROP) is one of the final steps in producing the final result. The ROP takes care of the transformation of information stored in the GPUs memory into pixels which are displayed on a monitor. The basic task for a ROP is: AA, blending (just explained) and z-buffer de-/compression.” ”The basic task for a vertex shader unit is to control the behaviour and appearance of the corners to the triangles which 3D-objects are build upon” Kjernefrekvens er hvor raskt den "tenker", men dette er også avhengig av antall enheter som er til rådighet. Minnefrekvens er hvor raskt informasjon kan flyttes fra en del til en annen innad i skjermkortet, men mengde informasjon som kan sendes er også avhengig av hvor "bred" busen er (128-bit, 256-bit, osv.). Hva gjør et skjermkort bra? Den bør ha en noenlude samsvarende (unngå flaskehalser) og høyt antall av: PSU, TMU, ROP og VSU. Kjerne- og minnefrekvens (inklusive busbredde) bør være høy for å utnytte disse enhetene. Minnemengde bør være i samsvar med ytelsen, eksempelvis 512MB for ATI X1900 XT og ikke for nVidia 6200. Arkitekturen (hvordan den er bygget opp) bør støtte nyere teknologier fullstendig. Dermed unngår en tilsvarende eksempler som nVidias FX med elendig DX9-ytelse. Lavprofil Kortet er smalere. Endret 6. november 2006 av guezz Lenke til kommentar
-Eriksen Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Takk, for svar. Men hvor ikke f.eks mange pixel pipelines som er mange, og åssen forholdet mellom tallene bør være..jeg har sett litt rundt, og tenker på to av dissa her Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Forklarte en god del for meg også! Tusen Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå