Torbjørn Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 du kunne til forveksling høres ut som en data-person som har prøvd linux for første gang og melder tilbake til sine windowsvenner Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Velvel. Jeg vet bare at jeg har stanget hodet *hardt* i openLDAP, så hardt at jeg faktisk hadde begynt (selv etter at jeg fikk det til å gå) å undersøke om Novel hadde spesialtilbud til undervisningssektoren, og om jeg vha. kontakter etc. kunne greie å snike meg til deres directory-server billig/gratis. Og nei, jeg er sikkert ikke verdensmester på hverken linux eller databaser, men stort sett får jeg ting til. Men etter å ha pløyd igjennom ett tonn med (ikke-fungerende, foreldet etc.) dokumentasjon, går man lei. Og fedora directory server har jeg hørt skal være langt bedre, så da hinter jeg til den. Forøvrig: Klient-oppsett er uansett Piece Of Cake. Ang. sikkerhet og NFS: Du setter serveren og klientene på et lukket nett kun disse bruker. Videre sørger du for at ingen andre maskiner har tilgang. UiO bruker NFS. Jeg vil tro at jeg ikke bare kan knabbe en nettkabel og sette den inn i laptop'en, og videre sette en UID har full tilgang til alle eksamensoppgavene etc.? Kansje plante "juks" hos en foreleser jeg ikke liker (NEI! jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre noe sånt, men det er et bra eksempel). Vet forøvrig at de bruker automount. Kansje de har en kopling "ok, den brukeren ble autentifisert på LDAP-serveren fra den klienten, åpne NFS for hans/hennes katalog nå, ti sekunder på å kople til"? Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Forøvrig: Klient-oppsett er uansett Piece Of Cake. 7248286[/snapback] Morsomt. Min erfaring er fakisk helt motsatt. Syns det var veldig greit å få tjeneren oppe og gå, men jeg hadde store problemer med å få klientene til å autenisere seg mot tjeneren min. Kjørte Debian Sarge på tjener. Trådstarter: Jeg vil på alle måter anbefale FDS foran grunnppsett med OpenLDAP. De har sikkert fikset den sinte Java-bøggen som var i første versjon, så oppsett burde være null problem. Endret 9. november 2006 av Svendheim Lenke til kommentar
xeon Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 NFS og NIS kan jo kanskje være en ide. Men synes ikke du skal avvise openldap uten å i hvert fall å sett på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Tenker å prøve den fedora directory server på slack, skal visst være mulig å kompilere fra kildekode. Det som er mest spennende er hvordan jeg skal få til at brukere kan logge seg inn på "domenet" (ad språk) med os x i oppstarten. Noen som vet noe om det? Hva er NIS? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 NIS er foreldet teknologi, OpenLDAP er et av elementene som har tatt over. Forøvrig kan jeg ikke skjønne at LDAP skal by på så mye pes? Kan anbefale Skolelinux for forenklet inngangsdør... De har lagt opp til administrasjon via Webmin, funker vel greit(har selv ikke brukt Webmin noe særlig). Svendheim: Klientene trenger bare et par pakker og noen endringer i common-auth, -session og -password for å bli LDAPifisert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå