Laban30 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg skal kjøpe meg mitt første speilrefleks kamera. Jeg tror valget faller på Nikon d80, siden dette er kameraet som ligger best i handa + har litt snacks som jeg likte... Fotobutikkene tilbyr jo gunstige kit`s. Er det noen som kan gi meg tips om jeg bør velge 18-70 eller 18-135 i kit? Jeg er en amatør fotograf med stor A. Har lest litt i forumet, og må innrømme at jeg skjønner nærmest ingenting av faguttrykk o.l. Men det kommer vel. Bruken av kameraet blir helt normal hverdags fotografering. Takknemlig for alle svar! Lenke til kommentar
El chico Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg valgte 18-70 pga av monteringsring (heter det det?) av stål. På 18-135 er den av plast. Optisk kan det virke som om 18-70'n er hakket vassere, men store forskjeller er det sikkert ikke. 18-135 har bedre brennvidde som er en fordel. chico Lenke til kommentar
simpson Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Etter hva jeg har lest rundt om på nettet så er 18-70 litt bedre optisk i tillegg til at den har litt bedre byggekvalitet. Dersom du legger vekt på bedre bildekvalitet og et mer solid objektiv, gå for 18-70. Dersom du legger vekt på mer tele (dvs at du kan zoome mere), gå for 18-135. Jeg tror 18-135 er et godt valg til det du kaller hverdagsfotografering. Hvis du etter hvert blir bitt av basillen og får lyst på bedre optikk så har du kanskje litt bedre peiling på hvilke/n brennvidde/r du ønsker deg når du har brukt 18-135. Du kan ikke zoome like mye med 18-70. Ellers kan jeg anbefale deg å lese denne tråden og fotokompendiet som ligger der. Lykke til med kjøp av nytt kamera. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Fordelene med 18-70 i forhold til 18-135 er: - Bedre lysstyrke (nesten en hel blender ved 70mm) - Har avstandsskala - Mindre kromatisk forvrengning og mindre fortegning enn 18-135 - Lavere pris Fordelene med 18-135 er: - Lengre tele (bedre egnet som "ferieobjektiv" eller eneste objektiv) - Skarpere enn 18-70 Byggekvaliteten er omtrent den samme, men 18-135 har ikke avstandsskala og selve fatningen er som El chico påpeker av plast. Det siste er etter min mening lite å bry seg om siden dette er et objektiv som er beregnet på å være montert på kameraet mesteparten av tiden. Hva som er det rette objektivet for deg er det bare du som kan svare på. Selv har jeg et 18-135 og synes at brennviddeområdet 18-135mm er svært praktisk og dekker det meste av mitt behov. Det jeg savner mest er bedre lysstyrke og/eller VR. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Du sier at 18-135mm objektivet er skarpere? Syns det hørtes litt rart ut. Har du lest noen tester som sammenligner de to? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Ja, f.eks. her: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/993/cat/13 Lenke til kommentar
EvileyeS Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg også har store planer om å anskaffe meg et D80, og har titta litt rundt på forskjellige steder. Kameraet vil hovedsakelig bli brukt på sportsarrangementer samt naturbilder, så sånn sett vil det være kjekt å kunne zoome litt, uten at det skal gå veldig ut over kvaliteten, samt at det må kunne ta bilder kjapt, og gjerne i serie også. Det jeg lurer på, er om denne pakka er et godt kjøp, eller bør jeg velge noe annet? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Zoom går ut over kvaliteten uansett, men når du er "amatør med stor A" så vil ikke kvalitetstapet stort nok til at du merker det. 18-135 ser ut til å være et veldig anvennelig objektiv, men det er bare å glemme å bruke det til sport i haller ol. Til det er det alt for lyssvakt. Til natur og utendørssport er det kjempefint som begynnerobjektiv, og det er godt nok til at du neppe vil slutte å bruke det, selv når du har blitt amatør med liten a. EvileyeS: Jeg er veldig skeptisk til disse superzoomene. Nikon har fått til noe ganske eksepsjonelt med sin 18-200 (og om du ser hva jeg pleier å skrive om optikk vil du se at jeg absolutt ikke er noen merkefanatiker!). Sigmas 18-200 er (i mine øyne) helt grusom, og jeg tviler på at Tamrons er mye bedre. Mange er imidlertid godt fornøyde med dem, og det blir sikkert du også for en stund. Sikkert grei nok til natur, men til sport er den nok for treg annet enn utendørs og i godt lys. Endret 8. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
EvileyeS Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Så med andre ord, så er dette et bedre valg? Lenke til kommentar
Fotoboy Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Er virkelig 18-135 med VR? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Er virkelig 18-135 med VR? 7244139[/snapback] Nope! My bad. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Så med andre ord, så er dette et bedre valg? 7244092[/snapback] Noe så helt vanvittig mye bedre også! Hvordan klarer de å ta så mye for den pakken med 18-200!? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Noe så helt vanvittig mye bedre også! Hvordan klarer de å ta så mye for den pakken med 18-200!? Fordi Tamron 18-200 er ikke subsidiert av Nikon :o) Lenke til kommentar
EvileyeS Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Så med andre ord, så er dette et bedre valg? 7244092[/snapback] Noe så helt vanvittig mye bedre også! Hvordan klarer de å ta så mye for den pakken med 18-200!? 7244172[/snapback] Ah, ok. Tusen takk for tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå