Ueland Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Heppers! Jeg og fruen har så smått begynt begynt å snakke om å flytte sammen til sommeren. Rekner med at en god del brukere her er samboere allerede så kansje dere har noen gode tips eller råd å dele rundt emnet? Er verdt å nevne at vi snakker om Oslo og samtidig studerer det samme faget ved den samme skolen. (selvsagt data ) Alle tips tas selvsagt imot Endret 6. november 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Pass på så dere ikke blir gående og tråkke for mye på hverandre, spesielt om dere skal på samme skole og fag Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Ikke bare bo sammen, men gjør ting sammen også! Fortsett å vær kjærester Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 DuTTZi hadde et godt tips! Det slo meg neste litt i ansiktet Og ellers som flere sier, økonomi, økonomi og økonomi. Bli enig om det først, så slipper dere å krangle om det etterpå. Ellers er det bare å glede seg, resten finner dere ut av selv Lenke til kommentar
ttt Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Minner om reglane for gjesteposting. Innlegg som ikkje følgjer dei blir fjerna. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Har akkurat blitt samboer med dama, og går på samme universitet. Penger er ganske viktig tema og fordeling av arbeidsoppgaver i huset, er ikke lenger dama som må gjøre alt. Og at dama mi ihvertfall er veldig veldig opptatt av pynt og at det skal se skikkelig ut. Masse utsmykkning osv som jeg ikke interreserer meg for. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg og fruen har så smått begynt begynt å snakke om å flytte sammen til sommeren. Rekner med at en god del brukere her er samboere allerede så kansje dere har noen gode tips eller råd å dele rundt emnet? Hopp i det og ta problemene etterhvert som de dukker opp. Du kan ikke planlegge hvordan et sambortskap skal utvikle seg uansett. Lenke til kommentar
Alverosa Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Syntest faktisk man kan planlegge litt jeg.. Om forskjellige oppgaver og hvem som skal gjøre hva når.. Det er faktisk super viktig! Og husk som nevn.. Vær kjærester Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Økonomi, klargjør dette på forhånd. Noen kan like å ha en ganske løs hånd og fordele penger sånn ca riktig. Andre styrer med jernhånd og blir dritsur hvis ikke alt blir fordelt 50/50. Som nevnt, gjør ting i lag, ikke bare bo i lag. Fordeling av arbeidsoppgaver er viktigere enn det høres ut som, er man uenige her, så blir det fort VELDIG slitsomt. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 FLYKT! Løp alt det remmer og tøy holder! Neida.....er fint å se at det fungerer for noen. Får vel se mindre til deg her inne når du er blitt samboer da Har selv vært samboer i mange år og det var egentlig ikke så gale. Det jeg fant ut var at vi hadde ingen problemmer med å holde sammen i gode og vonde dager, men at det faktisk var de grå dagene som til slutt ble for slitsome. Man havner i en rytme der begge har to jobber og prioriterer å ha litt bedre råd enn faktisk å pleie forholdet. Tror vi hadde en dag sammen i måneden eller noe sånt til slutt og det er ikke sprekt Men nok om mitt. Det jeg ville si var at man bør prøve å beholde litt av det spontane i et forhold. Ikke vær redd for å finne på noe utenom det vanlige dersom man merker at dagene blir for repetive. Høres også ut som det er første gang du skal flytte sammen med noen og det er rimelig stort! Husk å legge av god plass på badet til all sminken hennes I de forholdene jeg har hatt så har jeg aldri avtalt noen arbeidoppgaver eller fordeling av økonomi, og det har gått helt greit. Imidlertid så er det sikkert riktig som lock-aze sier, at det kan bli slitsomt dersom man ikke er helt enige. Jeg tror det viktigste er at man er litt tolerant i begynnelsen og heller blir enige med motparten om at dersom det var noe som plaget den andre så skulle man ta dette opp på en saklig måte. Og når partneren kommer med en "klage" så er det viktig å ta den seriøst. Ikke bare feie den bort. Dette har fungert fint i mine forhold, men det finnes mange måter å gjøre ting på. Lykke til! Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Har akkurat blitt samboer med dama, og går på samme universitet.Penger er ganske viktig tema og fordeling av arbeidsoppgaver i huset, er ikke lenger dama som må gjøre alt. Og at dama mi ihvertfall er veldig veldig opptatt av pynt og at det skal se skikkelig ut. Masse utsmykkning osv som jeg ikke interreserer meg for. 7232629[/snapback] What he said. Det nytter ikke aa vaere mann og slenge beina paa bordet naar du kommer hjem. Det skal vaskes opp, vaskes klaer av og til, stovsuges, lages mat osv. Aa forvente at hun skal gjore husarbeidet mens du skal fikse hardware og skru paa andre ting som skal skrus paa vil ikke hjelpe deg langt. Delta og fordel likt. DVD-samlingen teller ikke som pynt heller. Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Et tips er å ikke henge seg opp i småting. Godta den andre som den er. Er det noe du irriterer deg over, så ta det opp. Bli enige om regler og sånn. Også med økonomi. Hva skal deles på. Gi hverandre fred og plass i hjemmet, og la hverandre ha sine hobbyer. Det er veldig flott med samboer! Men det kreves litt fra begge parter. Noen er værre å bo sammen med enn andre.. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) 7 Korte tips. Nr 1. Man må planlegge alt, man må planlegge hvem som skal gjøre hva og når (Å man må faktisk gjøre det, tro det eller ei). Nr 2. Man må har mer tid til andre ting. For eksempel å være sammens med venner. Nr 3. Man MÅ diskutere økonomi i dette, uansett hvor god råd den ene parten skulle ha Nr 4. Fordi om man er samboer så betyr det ikke at man må holde handa hele tia. Nr 5. Det går faktisk ann å sitte i hvert sitt hjørne av sofaen (Tro det eller ei) Nr 6. Menn kan faktisk vaske gulv, tro det eller ei. Nr 7. Fordi om gutter og jenta gjør ting på forskjellige måter, vil det IKKE si at den måten er feil. Endret 7. november 2006 av Neppe Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Vel, det viktigste er å huske på at ting kan fort gå i rutine og dagene ofte blir de "samme". Som det er nevnt så bli enige om økonomi. Kan være lurt å ha en felles konto til husleie og andre fasteutgifter som dere skal dele på. På denne kontoen har selvfølgelig begge full disposisjonsrett. Sett også opp en samboeravtale. Alltid lurt hvis ting skulle skjære seg, da har man ihvertfall kontroll over litt. Ikke det at det automatisk skjærer seg, slik at dette fungerer som en ekstra forsikring kan man si. Hvis dere skal leie så er detviktig at dere begge står som leietagere, hvis dere skal dele på leien likt. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Flott å høre Ueland, ditta blir bra! Jeg kan vel egentlig bare snakke for meg selv og min erfaring, og den er ganske positiv! Konversasjon er vel mitt viktigste tips. Snakk om alt, ikke gå rundt og gnag på småproblemer. Når en bor hos foreldre eller hver for seg, er det lettere å skyve unna problemer, mens når en bor sammen, møtes en hele tiden og "problemet" kommer til stadighet fram i lyset. Få det fram og få det ut! Ellers er vel økonomi viktig. Mange forhold har vel gått dunken grunnet evige diskusjoner om hvem som skal betale hva. Dette er kanskje noe dere kan jobbe med sammen fram til dere skal flytte sammen, slik at det ikke dukker opp noen uromomenter når virkeligheten slår inn. Finn en ordning som passer dere. Sosialt samvær med andre. Når dere skal bo sammen, vil dere se hverandre mye mer enn før. Prøv å ha litt tid med andre, om ikke venner vil være med å spille ball, tilbring litt tid alene, alt ettersom. Kompromisser er også viktig. Du har sikkert dine meninger, hun har sine meninger. Om dere er enige om alt, skal jeg sende deg en Stratos neste virkedag. Prøv å møt hverandre på halvveien, så går det så fint så, gi litt og ta litt. Jeg har f.eks ikke fått ha pokerbordet mitt midt i stuen, men så har jeg fått meg et fint og eget pokerrom. Noen nevnte spontanitet. Jeg er ikke så flink til dette, men mener at det er ganske viktig dette også. For at ikke dagene skal bli like og dere skal trakke i evig sirkel, finn på en ting eller to en gang i blandt. Tror jeg får gi meg nå, lykke til! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Pass på så dere ikke blir gående og tråkke for mye på hverandre, spesielt om dere skal på samme skole og fag 7232203[/snapback] Trening og jobb hjelper og på med å få tiden til å gå så det bør la seg gjør Hopp i det og ta problemene etterhvert som de dukker opp. Du kan ikke planlegge hvordan et sambortskap skal utvikle seg uansett. 7233637[/snapback] Men man kan bli obs på fallfarene før de skjer og dermed omgå de Neida.....er fint å se at det fungerer for noen. Får vel se mindre til deg her inne når du er blitt samboer da Høres også ut som det er første gang du skal flytte sammen med noen og det er rimelig stort! Husk å legge av god plass på badet til all sminken hennes Lykke til! 7237847[/snapback] Dette er både jobben min og en god del av fritiden min så forsvinner ikke herfra så lett. Når det gjelder sminke har hun ikke så mye av det så det skal nok bli overlevbart DVD-samlingen teller ikke som pynt heller. 7237910[/snapback] Hirr, begge vi samler på DVDer så tror det skal kunne bli sett på som pynt "her i huset", :!: Endret 7. november 2006 av Ueland Lenke til kommentar
qxvrea Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg vil oppfordre deg til å skru av huet når det mest idiotiske PMS-diskusjonene raser. Damene kan finne på å henge seg opp i absolutt alle småting, som du og jeg som gutt / mann overhodet ikke ser poenget med. Si ja og ha, det hørtes flott ut. Uansett om du er enig eller ikke. Når det gjelder økonomi er det lurt å bli enige om en slags fordelingsnøkkel. Slik at man ikke sitter igjen med en følelse av urettferdighet i forhold til den andre. Når det gjelder husets oppgaver er det noe man må ta på veien. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Ta ned dosetet etter deg.... Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Det å ikke tråkke hverandre for mye på føttene er en ting dere må ta litt hensyn til, fort man blir både lei og irritert når man bor sammen med noen, dette gjelder forsåogvidt de fleste bofellesskap, der man er flere som bor sammen. Ta henne med ut på ting, ikke bli sittende for me inne og kjede dere, en spassertur ute, og trening hjelper på, men dette får du av å moderere på forumet men fra spøk til revolver så en trening en fin ting Hygene og renhold er også viktig, men dette tar jeg som en selvfølge at ikke er noe problem, hehe Økonomi er en fin bil, her må dere bli eninge om hvem som gjør hva og betaler hva, pass på å spare penger slik at dere har litt å rutte med og ikke kjøp for mye filmer (les. "pynt") Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Neimen, blir mann av Herr Ueland ;P Det viktigste er å få en grei fordeling av arbeidsoppgaver/økonimi; så kan du mer eller mindre gjøre "your thing" - lat som dere fortsatt bor hver for dere og må 'finne på ting' Edit: En ting til; Mer enn noen gang er det viktig å lære deg å tolke henne og behandle henne deretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå