Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

utsettelse av førekortet !?

RimArt

Anbefalte innlegg

hei..

Jeg lurer på en ting.

Om man er 16 år og prøvekjører alene på en parkeringsplass kl.00.00, der det ikke er noen folk, så er det noen som ser at du er under 18 og prøvekjører alene, som vil annmelde deg.

Kan man få utsatt om dem annmelder den personen ?

takker for alle svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får du vente 1-2 år elns, du kan øvelseskjøre når du er 16, har trafikalt grunnkurs, en person som har hatt lappen i en god del år(husker ikke), en L bak bilen og ekstra speil...

Edit: Hmm, hvorfor har jeg i hodet noe med veier som er åpen til allminnelig ferdsel? Kan man øvelseskjøre alene med en bil på gården sin? :p

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Da får du vente 1-2 år elns, du kan øvelseskjøre når du er 16, har trafikalt grunnkurs, en person som har hatt lappen i en god del år(husker ikke), en L bak bilen og ekstra speil...

Edit: Hmm, hvorfor har jeg i hodet noe med veier som er åpen til allminnelig ferdsel? Kan man øvelseskjøre alene med en bil på gården sin? :p

7232995[/snapback]

hehe, joa, dette viste jeg. men tenkte. KAN noen som har sett en eller annen annmelde den personen ? eller må politiet se det med sine egne øyer for at man får utsettelse ?

Lenke til kommentar

Om du anmeldes vil det nok kunne bli en sak, om de kan bevise det.

Dersom politiet tar deg for dette kan de reagere veldig forskjellig. Like forskjellig som mennesker er. Spesielt i den situasjonen du beskriver.

Bekjent fikk bare en grov latter og beskjed om å gå tilbake til huset, og få bilen tauet hjem. Han kjørte en bil i en forholdsvis stor innkjørsel.

Tar de deg på veien, tror jeg derimot du har få sjanser. :)

Lenke til kommentar
Om du anmeldes vil det nok kunne bli en sak, om de kan bevise det.

Dersom politiet tar deg for dette kan de reagere veldig forskjellig. Like forskjellig som mennesker er. Spesielt i den situasjonen du beskriver.

Bekjent fikk bare en grov latter og beskjed om å gå tilbake til huset, og få bilen tauet hjem. Han kjørte en bil i en forholdsvis stor innkjørsel.

Tar de deg på veien, tror jeg derimot du har få sjanser. :)

7233216[/snapback]

det var flere som så denne personen, å hvis de annmelder han. er sjansen 50 - 50 for at den personen får utsettelse selv om han kjørte kl.00.00 10 meter unna huset sitt ?

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det vil bli utsettelse, da. Lover er lover, når det kan bevises og det foreligger anmeldelse.

Så kan de henlegge en sak mot innbruddstyver.

7233326[/snapback]

så om personene i bilen var drita å kunn 1 av dem var endru så spiller det ingen rolle ? for dem har ikke noe skriftelig bevis eller noe. dem har bare sett det. Men kan det hende man får mer enn 2 år ?

Lenke til kommentar

Husker ikke grensene for utsettelse.

Men om de har vitnemål, vil nok det holde.

Om de ikke har anmeldt saken enda, gå fra dør til dør og be om forlatelse. :)

Forøvrig er det interessant at en 16-åring er praktisk talt rettsløs i slike saker. Det er ikke retten som fastsetter utsettelse om jeg husker rett, men det lokale politidistrikt.

Lenke til kommentar
Husker ikke grensene for utsettelse.

Men om de har vitnemål, vil nok det holde.

Om de ikke har anmeldt saken enda, gå fra dør til dør og be om forlatelse. :)

Forøvrig er det interessant at en 16-åring er praktisk talt rettsløs i slike saker. Det er ikke retten som fastsetter utsettelse om jeg husker rett, men det lokale politidistrikt.

7233496[/snapback]

hehe ok. Men jeg har jo ikke noe å be omforlatelse for egentelig. Men om det skal være slik at den personen som har sett det skal annmelde den som kjørte så kan jo jeg annmelde den for rå gjøring rundt runnkjøringen å slikt da ell ?

Eller har jeg ikke like stor rett til det ?

Lenke til kommentar

Hvsi du innrømmer at du har kjørt eller blir dømt i rettssalen kan du risikere sperrefrist ja.

Men poenget er vel at du ikke skal kjøre bil slik du har beskrevet i denne tråden. Skjer det noe så blird et fort dyrt.

Det var ei som klarte å totalvrake en bil jeg hadde sett på og tre tilhengere fordi hun bare skulle rygge kjærestensbil et stykke. Og hun hadde ikke førerkort. Kan tenke meg det ble billig for bileier når han fikk regressen i posten :!:

Lenke til kommentar
Det har du all rett til å gjøre. Dersom personen kjører uansvarlig kan han jo fort kjøre av veien. Om vi skal dra det langt.

Men hvordan definerer du "råkjøring"?

7233840[/snapback]

råkjøring definerer jeg som:

Kjøre rundt på rundkjøringen helt til bilen snurrer. prøve å sladde midt i veien o.s.v.

PS: bare så dette er til info så gjelder det ikke meg.

Lenke til kommentar

Vell dette blir jo i så fall en sak med påstand mot påstand, og man er jo som kjent uskyldig til det motsatte er bevist. men hvis denne personen anmelder forholdet om øvelseskjøring tror jeg ikke en bør være for redd. tror ikke dette er høyt prioritert hos politiet, og den vil antagelig bli henlagt på grunn av bevisets stilling.

Politiet har jo ikke konkrete bevis på at det var ulovlig øvelseskjørt. Hvis ikke denne personen som tok bilde eller filmet det da....

Lenke til kommentar
Vell dette blir jo i så fall en sak med påstand mot påstand, og man er jo som kjent uskyldig til det motsatte er bevist. men hvis denne personen anmelder forholdet om øvelseskjøring tror jeg ikke en bør være for redd. tror ikke dette er høyt prioritert hos politiet, og den  vil antagelig bli henlagt på grunn av bevisets stilling.

Politiet har jo ikke konkrete bevis  på at det var ulovlig øvelseskjørt. Hvis ikke denne personen som tok bilde eller filmet det da....

7240604[/snapback]

ok. Nei, ingen bilder eller filming.

bare sett det. Men de som var med var drita.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...