Gå til innhold

Lengde på TV-ut kabel

oyvind_b

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Composite bruker en RCA-plugg som er lik den som du bruker bak på stereoanlegget. Er som oftest gul for å skille den fra lydkabler.

S-video (S-VHS) bruker en rund plugg som ligner pluggen på tastatur og mus (ikke USB).

Hvis TV'n din støtter s-video, så gir dette best kvalitet. Clas Ohlson fører s-video (S-VHS) kabler opp til 25 meter. Med lengder over 10 meter, ville jeg gått for "Hi-grade" kablene.

Lenke til kommentar

Okey siden personen forklarte s-video kabelen så kan jeg ta compositt kabelen. Hvis du skal ha lang kabel, bruk en vanlig antenne kabel (coax). Hvis du skal over 30-40m så burde du enten ha en signal forsterker eller ha grovere ledning. Stikk innom nærmeste tv/radio butikk de hjelper deg helt sikkert! det er ikke vanskelig!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-11 23:33, skrev LarsC:

Quote:

Den 2002-11-11 21:41, skrev sofTest:

S-video (S-VHS) bruker en rund plugg som ligner pluggen på tastatur og mus (ikke USB).

S-Video og S-VHS er
ikke
det samme.

...men det er ikke lett å skille dem, særlig siden det i veldig mange brukermanualer faktisk står S-VHS der det skulle stått S-Video som forklaring på kabler.

Mange produsenter som burde tatt seg i nakken her.

En gang for alle: SVHS er et format for videokassetter der bildet har båndbredde på 5 MHz, i motsetning til VHS sine 3 MHz :smile:

SVHS ble vel aldri den helt store slageren ettersom SVHS og VHS spillere ikke er kompatible hva kassettene angår.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-11 23:33, skrev LarsC:

S-Video og S-VHS er
ikke
det samme.

Har ikke påstått att det er det samme, men det brukes om hverandre. S-VHS er det som brukes i manualene til (de fleste?) skjermkortene. Hvis du ser i kataloger og webshopper for å kjøpe kabel, så brukes S-VHS i 90% av tilfellene om denne typen kabler. Hvis du søker informasjon på Internet om denne typen kabler, så brukes S-VHS i 90% av tilfellene. Selv Elfa selger denne kabelen som S-VHS.

Så hvis han hadde begynt å lete i etter s-videokabel han kunne bruke, så hadde han nok endt opp tomhendt.

Forøvrig, hvis vi skal være svært pirkete, så er s-video en signaltype der lystetthet og farge er adskilt i to ledere + to jord, ikke en type kontakt eller kabel. Kontakten heter Mini-DIN4 og kabelen kan være hva som helst alt etter dine kvalitetskrav og avstand.

Jeg har forøvrig diskutert dette her, uten at det blir mer eller mindre riktig. Men poenget er at S-VHS har blitt en defakto betegning på denne typen kabler. Ser det som viktigst å bruke en betegning som blir forstått av flest mulig. Brukes s-video i diskusjonen, så bruker jeg s-video. Skal jeg vise til et produkt ett eller annet sted, så bruker jeg som regel S-VHS. Eller jeg skriver at disse to begrepene brukes om hverandre, eller skriver det ene i parantes som jeg gjorde over.

Lenke til kommentar

Jamen kva blir best av disse 2 kablene? (Eg lurer på det samme som førstemann) Eg har eit GF4ti4400 kort og den har jo comp. ut og S-Video (svhs)

Ein ting man må huske på er at lyden også må vera med! ellers kjem ein ikkje så langt.

Kan noken svare oss einkelt og greitt kva som blir best av comp. (RCA plugg saken) og S-Video kabelen?

Prisen er jo nesten den samme

Det vi treng er:

Tilslutningskabel 3,5 mm stereoplugg til 2 stk RCA

25 meter kr 139

S-VHS kabel, Hi-grade

25 meter kr 298

Og eg treng denne Scart Dingsen pga min tv ikkje har s-video eller comp. inn.

Adapter, SCART til RCA/S-VHS eller vise versa.

Omformer 79 kr

Totalt 600 kr ca...

scart.jpg

Kva skal vi velge? COMP. eller S-VIDEO

(såg at Clas Ohlson skreiv S-VHS på scart saken?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-11 21:41, skrev sofTest:

Composite bruker en RCA-plugg som er lik den som du bruker bak på stereoanlegget. Er som oftest gul for å skille den fra lydkabler.

Hvis TV'n din støtter s-video, så gir dette best kvalitet.
fører s-video (S-VHS) kabler opp til 25 meter. Med lengder over 10 meter, ville jeg gått for "Hi-grade" kablene.

Her er bilde av skjermkortet så jeg antar at jeg har en S-video utgang.

Takk for tips. Får se hva det blir til.

Ø.

Lenke til kommentar

Etter bildet å dømme har du ikke en s-video utgang, den svarte utgangen er en compositeutgang :smile:

Du kan jo event kjøpe (eller kanskje det følger med kortet ?) en overgang fra composite til s-video, og deretter trekke denne til tv'n.

Korriger meg, hvis jeg tar feil :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-11-12 08:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 08:26, skrev Lef:

Etter bildet å dømme har du ikke en s-video utgang, den svarte utgangen er en compositeutgang :smile:

Du kan jo event kjøpe (eller kanskje det følger med kortet ?) en overgang fra composite til s-video, og deretter trekke denne til tv'n.

Korriger meg, hvis jeg tar feil :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-11-12 08:26 ]</font>

Du er herved korrigert.

Det der ER en s-video utgang. Dei ekstra pinnene inni midten der tyder på at det også kommer composite signal ut av den der. Du fikk vell ikkje med ein sånn pitte liten kabelsnutt som har ein svart rund plug med masse pinner i eine enden og ein gul rund sak i andre enden som ligner mistenkelig på ein phono-plugg til stereo-anlegg. Det er i så fall ein s-video til composite overgang.

Du bør i alle fall bruke s-videokabel og ikkje composite. S-video er BEST. Sjølv har eg brukt ein 25 meter s-video kabel og det gikk heilt fint.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 05:59, skrev Cornel:

Jamen kva blir best av disse 2 kablene? (Eg lurer på det samme som førstemann) Eg har eit GF4ti4400 kort og den har jo comp. ut og S-Video (svhs)

............

Kva skal vi velge? COMP. eller S-VIDEO

(såg at Clas Ohlson skreiv S-VHS på scart saken?

Som jeg skrev over, så gir s-video best bilde på TV'n. Men det forutsetter at TV'n din støtter s-videosignaler. Ikke alle TV'er gjør det.

Lenke til kommentar

SVHS ble vel aldri den helt store slageren ettersom SVHS og VHS spillere ikke er kompatible hva kassettene angår.

Det er feil! har en JVC Super VHS spiller. S-VHS og vanlig VHS kasettene er helt like av utseende, men det er riktig at du ikke kan spille / bruke super VHS kasett på en vanlig VHS spiller. Omvendt går veldig bra.

Så da vet dere også at S-VHS står for Super-VHS. Jeg tror faktisk at S-video kontakten var noe som kom med Super-VHS for å klare å overføre den forbedrede billedkaliteten til TV´n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...