Babyloner Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Hei.. har nå fått orden på mitt trådløse internett..men nå må jeg gjøre slik at det er mulig for meg å dele filer mellom pc'en som er kobla til..derfor må jeg sikre nettet mitt (tror jeg ) hva må jeg gjøre? har en d-link router.. må jeg sette opp en brannmur, hvis ja..hva skal stå i de forskjellige rutene? håper på raske svar, så jeg får alt dette til å fungere:P Endret 6. november 2006 av MyoK Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Sett opp WEP eller WPA-kryptering. Du finner mye i manualen til routeren, eller så er det noe på D-Link sine sider. Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Sett opp WEP eller WPA-kryptering. Du finner mye i manualen til routeren, eller så er det noe på D-Link sine sider. 7231424[/snapback] vil ikke en brannmur virke? Lenke til kommentar
nifty Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Sett opp WEP eller WPA-kryptering. Du finner mye i manualen til routeren, eller så er det noe på D-Link sine sider. 7231424[/snapback] vil ikke en brannmur virke? 7231469[/snapback] Nei! Ikke til å holde folk utenfor ditt trådløse nett ! Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Sett opp WEP eller WPA-kryptering. Du finner mye i manualen til routeren, eller så er det noe på D-Link sine sider. 7231424[/snapback] vil ikke en brannmur virke? 7231469[/snapback] Nei! Ikke til å holde folk utenfor ditt trådløse nett ! 7231479[/snapback] ok..hva er forskjellen på 64bit og 128 bit...skal jeg velge HEX elr den andre?..hakke peiling på dette azz Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Sett opp WEP eller WPA-kryptering. Du finner mye i manualen til routeren, eller så er det noe på D-Link sine sider. 7231424[/snapback] vil ikke en brannmur virke? 7231469[/snapback] Nei! Ikke til å holde folk utenfor ditt trådløse nett ! 7231479[/snapback] ok..hva er forskjellen på 64bit og 128 bit...skal jeg velge HEX elr den andre?..hakke peiling på dette azz 7231528[/snapback] 64 bit er vel mer enn nok , dersom du ikke har en nabo som elsker å prøve å hacke seg inn. TIPS; Istedet for å sette inn en "frase" som genererer HEX tall i KEY feltene, så la dette feltet stå tomt. Sriv din ønskete nett kode direkte inn i felt for KEY#1, 0987654321 f.eks (dette er en 64 bit nøkkel forresten . Begrens ruteren til kun å velge felt 1 (avviker fra endel rutere, min kan ha inntil fire ulike koder og ruteren kan switche mellom disse. De bærbare må selfølgelig ha samme "WEP key verdi (0987654321). Fungerer bra hos meg med fire bærbare (alle med samme key). /L Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Sett opp WEP eller WPA-kryptering. Du finner mye i manualen til routeren, eller så er det noe på D-Link sine sider. 7231424[/snapback] vil ikke en brannmur virke? 7231469[/snapback] Nei! Ikke til å holde folk utenfor ditt trådløse nett ! 7231479[/snapback] ok..hva er forskjellen på 64bit og 128 bit...skal jeg velge HEX elr den andre?..hakke peiling på dette azz 7231528[/snapback] 64 bit er vel mer enn nok , dersom du ikke har en nabo som elsker å prøve å hacke seg inn. TIPS; Istedet for å sette inn en "frase" som genererer HEX tall i KEY feltene, så la dette feltet stå tomt. Sriv din ønskete nett kode direkte inn i felt for KEY#1, 0987654321 f.eks (dette er en 64 bit nøkkel forresten . Begrens ruteren til kun å velge felt 1 (avviker fra endel rutere, min kan ha inntil fire ulike koder og ruteren kan switche mellom disse. De bærbare må selfølgelig ha samme "WEP key verdi (0987654321). Fungerer bra hos meg med fire bærbare (alle med samme key). /L 7232223[/snapback] jeg har ip-telefoni...vil det oppstå noen slags komplikasjoner? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 tvilsomt, alt ettersom hvordan IP-telefonen er koblet til ditt trådløse nett. WEP eller WPA-kryptering vil kun påvirke antennene som sender og mottar data. Altså: den trådløse boksen du har i huset ditt en plass må settes opp med en kode, og alle maskiner som mottar signaler direkte fra denne, må følgelig ha samme kode. En 64-bits nøkkel er mindre usikker enn en 128-bits, men det bør gå greit uansett. WEP-kryptering er ikke 100% sikker, det er relativt lett å komme seg rundt dette. Men det fører til endel jobbing for de som skulle ønske å komme seg inn på nettet ditt. (Og de færreste gidder å dille med slikt, de bruker heller et annet ubeskyttet nett.) 64-bits nøkler består av siffer fra 0 til 9. 128-bits nøkler består av sidder fra 0 til F. (etter tallet 9 starter man med A,B,C opp til F). Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 tvilsomt, alt ettersom hvordan IP-telefonen er koblet til ditt trådløse nett. WEP eller WPA-kryptering vil kun påvirke antennene som sender og mottar data. Altså: den trådløse boksen du har i huset ditt en plass må settes opp med en kode, og alle maskiner som mottar signaler direkte fra denne, må følgelig ha samme kode. En 64-bits nøkkel er mindre usikker enn en 128-bits, men det bør gå greit uansett. WEP-kryptering er ikke 100% sikker, det er relativt lett å komme seg rundt dette. Men det fører til endel jobbing for de som skulle ønske å komme seg inn på nettet ditt. (Og de færreste gidder å dille med slikt, de bruker heller et annet ubeskyttet nett.) 64-bits nøkler består av siffer fra 0 til 9. 128-bits nøkler består av sidder fra 0 til F. (etter tallet 9 starter man med A,B,C opp til F). 7232886[/snapback] ok..så hvis jeg da WEP kryptere..vil dette skje: 1) den ene pc'en er kobla vial ledning fra routeren..den vil virke som normalt.. 2) ip telefoni fra telio, er koblet til router via kabel...den vil virke normalt 3) den andre pc'en med trådløs..den vil slutte å virke til jeg legger inn koden der.. har også problemer med hatigheten på den trådløse..hva kan være grunnen? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 * snip *7238297[/snapback] Du har helt rett ang. dine punkter. Hastigheten på internett skal ikke bli lavere med trådløst nettverk, med mindre du har en internett-hastighet som overstiger kapasiteten til det trådløse. Trådløse nettverkt har vel overføringshastighet på 54 eller 108Mb/s, mens en normalt kablet nettverk har hastighet på 100Mb/s. (nyere nettverkskort støtter også 1Gb/s). Beste linja fra Nextgentel er forøvrig på 20Mb/s nedhadstighet og 1Mb/s opphastighet, så det bør ikke bli noe problem med trådløst nettverk. Eneste ulempen med trådløst nettverk som er koblet til switchen din er at du får enda en punkt på linja ut mot verden. Altså må datatrafikken gå gjennom nok en boks for å nå din maskin. Dette gir teoretisk lavere hastighet, men du vil ikke merke mye i praksis Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Takk fo alle som svarte på spørsmålet mitt!! er veldig takknemlig men ...bestemte meg for å gå får WPA-PSK...er dette sikkert heller? har da et passord med bare bokstaver..er denne krypteringen sikker nok til at jeg ikke trenger tall i passordet... nå som jeg har kryptert kan jeg vel begynne å dele mellom pc'ene? også det med mac-filter? er det nødvendig nå som WPA-PSK er slått på? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 WPA går vel for å være den sikreste krypteringsteknikken av trådløst nettverk. Jeg kan ikke nok om teknikken, men det står litt info åå wikipedia - wpa # PSK. Det skal ikke være nødvendig med mac-adresse-kontroll, men har du tid og lyst, så skader det heller ikke (Men det er tungvnidt med mac-kontroll hvis du kommer hjem med en ny bærbar pc annenhver dag som skal kobles opp... ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå