C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Heihei folkens, Jeg lurer litt på om det går ann å bruke 5V standby-ledningen fra ATX-kontakten (pinne 9, lilla ledning, 5VSB) til å gi strøm til lysdioder mens maskinen er av. Jeg tenker på å løsne pinne 9 fra ATX-kontakten og lodde på en ledning til på pinnen, som da skal gå til LEDene og alt det der. Funker det? Hva bør jeg bruke som - ? Er det bare å ta en svart GND til det formålet? Forøvrig er ifølge produsenten strømforsyningens "output current" for 5VSB på 3A og "output power" 15W. Her er spesifiaksjonssiden. -G.G. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Det bør funke fint med +5V standby og jord. (hvilken som helst jord siden de er sammenkoblet i PSU) Men er du sikker på at lysdiodene takler 5V? (De fleste vil bare ha 2,7-3,3V). Eller tenker du på å lage en spenningsdeler som reduserer spenninga ned til passelig nivå? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Takker for svar! Satser på å bruke noen motstander for å få ned spenninga eller bruke Sunbeam-LEDene fra Microplex som er spesifisert til 5V. Har ikke helt bestemt meg enda, men jeg regner med at det etter all sannsynlighet blir Sunbeamenene, med mindre de lyser FOR kraftig for mitt bruk... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg kan tipse om billige LEDs hos ledshoppe.com . Jeg kjøpte nylig 100 hvite LED for bare 12$. Har ikke hatt tid til å teste de ennå men prisen er i hvertfall veldig bra. Nettbutikken befinner seg i Hong Kong, men merkelig nok så har de gratis frakt uansett hvor i verden. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Kult, var litt skeptisk til den butikken der, Hong Knog, lave priser, gratis frakt... for godt til å være sant? så var det visst ikke det da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Det er faktisk en egen tråd om den nettbutikken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=577229 Folk virker gjennomgående fornøyde. Det var den tråden som tipset meg om ledshoppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå