Gå til innhold

Audigy funker ikke etter oppgradering - hjelp=gull

Anbefalte innlegg

Akkurat fått nye pcdeler, og har således formatert og lagt inn windows på nytt, med alle oppdateringer osv. Hovedkortet jeg har kjøpt er et asus p5b plain.

Men - når jeg skal innstallere lydkortet jeg hadde fra før, et creative audigy (ikke platinium eller se eller le o.l.), så får jeg problemer.

Kortet oppdages og gjenkjennes etter at jeg har innstallert softwarepakken til creative fra cd'en som fulgte med kortet. I enhetsbehandling står det at kortet fungerer som det skal.

Men ingen innstillinger kan gjøres i surroundmixeren (ulike equalizerinnstillinger, velge høyttalerantall og hodetelefoner o.l.).

Så kunne man kanskje sagt "Oppdater driveren" - men...man kan ikke oppdatere creativekort uten å ha en fungerende hoveddriver, så om jeg prøver å innstallere en oppdatering får jeg beskjed om at jeg ikke har noe kort innstallert som støtter driverpakken...så jeg sitter fast.

Og det er DRIT å sitte på onboard-lyd....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bare flytt kortet til en annen pci port.. Kan hende dette vill hjelpe.. Eller så kan du gå i enhetsbh... og oppdatere driver manuelt og bla deg fram til drivern du trenger fra cd. (eller bare søke etter en automatisk fra cd)

Jeg har hørt ev en bekjent at creative lager kort med mange pci problemer.

edit: formulerte en settning bedre

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Det er den som er på cden jeg prøver å innstallere in the first place :). Og under innstallasjon går alt bra, og windows sier driveren fungerer som den skal - det er bare at den ikke gjør det i praksis.

Og ingen av driveroppdateringene vil la seg innstallere etterpå heller.

EDIT: Skjønner hva du mener, skal prøve å avinnstallere driveren og innstallere MANUELLT fra cd :).

Så får vi se om det går..orker ikke prøve i kveld, hehe.

Lenke til kommentar

fatter... jeg liker å gjøre ting det vansklige måten.. for det blir mindre rot av det..

jeg instalerte engang hele creative kortet mitt manuelt.. det eneste jeg ikke klarte var å legge til det kontrollpanelet som velger bass volum osv fra creative.. så jeg endte opp med å instalere hele saken på den "lette" måten..

Lenke til kommentar
Onboard lyd er noe av det dårligste du finner, ihvertfall AC97.

Prøv som sagt å avinnstaler driveren og innstaler manuelt, eller så kan du google etter en fix? Godt mulig det finnes en uoffisiell fix for dette her.

7232672[/snapback]

Får vel bare prøve.

Jeg trodde virkelig ikke at AC97 var så dårlig som det jeg har hørt til nå..helt elendig :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nesten akkurat samme problem med mitt audiogy platinum.Når jeg prøver å legge inn nye drivere får jeg bare beskjed om at jeg ikke har noe audiokort innstallert !

Har prøvd alle nye drivere fra creative uten suksess.

Noen som har tips om det kan være hardwarefeil eller om det kanskje er i bios problemet ligger?

Har lagt inn siste oppdatering på bios uten at det gjorde noe forskjell.

Det som er merkelig er at om jeg kjører uten sp2 på Xp-pro så funker det helt greit, men da mister jeg jo usb 2.0 og bluetooth.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...