Lakus Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) NASA har for annen gang klart å ta bilde av Jorden fra den ytre delen av planetsystemet. Clicky Link! Men det jeg lurer på er hvis man kan se jorden så tydelig fra den avstanden, og dette er riktig: Stor gassplanet Saturn er nesten ti ganger så stor som Jorden. Hvorfor ser vi da ikke disse planetene tydelig på himmelen som "store" fine planeter? Spesiellt Jupiter som er "Insert Tosifret Tall Here" ganger større enn jorda? Endret 6. november 2006 av Lakus Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 en reell vurdering av et himmellegemes størrelse med det blotte øye, er vanskelig når de blir så små som de blir. En lysende prikk kan fort være 10 ganger større enn en annen lysende prikk uten at det er særlig lett å se. Husk også at størrelsen gjerne peker til volumet, og ikke overflaten. Det er overflaten vi ser, og den blir gjerne en størrelsesorden mindre. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Husk også at størrelsen gjerne peker til volumet, og ikke overflaten. Det er overflaten vi ser, og den blir gjerne en størrelsesorden mindre. Alikevel... når man kan se jorden så godt derfra, og disse andre planetene er så "enorme" synes jeg det er litt rart.... Vet det er en del forstyrrelser i atmosfæren og slikt.. men likevel. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Det bildet der lignet mest på en tegnet illustrasjon synes jeg Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jupiter og Saturn er lette å se fra Jorda, selv i bynære strøk. Man må bare vite hva man ser etter og hvor planetene er. Selv bruker jeg sanntidstjernekartprogrammet EquinoX, en ypperlig veiviser for ulike objekter på stjernehimmelen. Akkurat i skrivende stund forteller dette programmet meg at Jupiter nå nesten er bak Sola og altså har forsvunnet under hosisonten for i kveld. Saturn ligger derimot under horisonten i øst og vil bli synlig over horisonten fra ca 23.20 i kveld til ca 14.40 i morgen ettermiddag (Trondheim), det vil si den vil selvsagt bli usynlig i dagslyset, men den er der. Astronomene regner faktisk med at den såkalte Betlehemstjernen, som i følge Matteus-evangeliet ledet babylonske vismenn til Judea for et par tusen år siden, var en tilsynelatende sammensmelting av de to store planetene. Det samme fenomenet skjedde igjen for noen få år siden. Det var et vakkert skue på himmelen for oss som kunne se det (de plassene der det var klarvær). Lengre syd, nærmere ekvator, hvor man ikke trenger å se på skrå gjennom atmosfæren for å se på planetene, der er det faktisk mulig å se noen av månene rundt Jupiter med det blotte øyet, hvis man har et godt syn. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 De skriver : "Når Jorden er fotografert med Saturns ringer i forgrunnen, får vi for første gang en størrelse å sammenligne med." Det går vel ikke an å sammenligne dette så lenge jorden er såpass langt borte og ikke på lik linje som Saturn? Det blir jo som å holde tommelen foran et øye mens man lukker det andre,for så å måle tommelens størrelse på noe man fokuserer på 10 meter unna. Skjønte noen hva jeg mente nå? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 De skriver : "Når Jorden er fotografert med Saturns ringer i forgrunnen, får vi for første gang en størrelse å sammenligne med." Det går vel ikke an å sammenligne dette så lenge jorden er såpass langt borte og ikke på lik linje som Saturn? Det blir jo som å holde tommelen foran et øye mens man lukker det andre,for så å måle tommelens størrelse på noe man fokuserer på 10 meter unna. Skjønte noen hva jeg mente nå? 7231627[/snapback] Hehe, ja, jeg tenke akkurat det samme da jeg så bildet. Merkelig måte å si det på. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Litt vansklig å se saturn med det blotte øyetp pga. avstanden. Med et vanlig teleskop funker det litt bedre. http://astralscooter.com/nasgalleri/galler...rn/Saturn_0.jpg Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Saturn er lett å se på stjernehimmelen, men ringene ser man ikke uten et teleskop. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Noen som har mer høyoppløselig bilde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå