Gå til innhold

Lage film, noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei!

EDIT! Trenger hjelp til det jeg nevner i siste posten min her ;)

Og så lurte jeg på én ting, en effekt som jeg lurer på hvor vanskelig er å få til. Si en person f. eks. jeg står på T-bane stasjonen på Majorstuen og blir filmet fra en "oversiktsvinkel". Hvor vanskelig er det å gjøre slik at det ser ut som jeg går i saktefilm, og alle andre i vanlig fart? Hadde også vært kult hvis jeg var i farger og alt annet i svart-hvitt. Hvor vanskelig er det å få til?

Bare å komme med tips til effekter og settinger som gjør at dette kan bli en god amatørfilm. :)

Takk for oppmerksomheten.

MVH

Martin

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på - hvor lenge skal filmen være?

Bør være enkelt å finne et synopsis. Ettersom det meste har vært brukt kan du skaffe inspirasjon fra andre filmer.

Noe jeg husker jeg gjorde var at jeg gikk gjennom kriminelle arkiver for å lete etter litt spesielle mordere som skilte seg ut, og deretter lage en film "basert på en sann historie". Kriminelle arkiver kan du finne fra google eller gå til http://www.mayhem.net [advarsel: grusomt stygg side]

Endret av shizz kebab
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Finn en skrivemaskinlyd og legg inn når du redigerer. Legg også mange tekst-"rammer" med en og en bokstav for å få en og en bokstav til å dukke opp.

7651268[/snapback]

Hei Tomat-Ulf! :)

Hadde vært flott hvis du kunne linke oss til denne siden

hvor man laster ned slike lyder. :roll:

(Ja, jeg er også med på lagingen av denne filmen! :p)

Endret av WhiteChief
Lenke til kommentar
Og så lurte jeg på én ting, en effekt som jeg lurer på hvor vanskelig er å få til. Si en person f. eks. jeg står på T-bane stasjonen på Majorstuen og blir filmet fra en "oversiktsvinkel". Hvor vanskelig er det å gjøre slik at det ser ut som jeg går i saktefilm, og alle andre i vanlig fart? Hadde også vært kult hvis jeg var i farger og alt annet i svart-hvitt. Hvor vanskelig er det å få til?

7230371[/snapback]

En slik slow-motion effekt tror jeg ikke vil fungere med et oversiktsbilde. Da blir detaljene for små og man vil ikke en gang se at du er i slowmotion. To løsninger:

1. Du sørger for å bevege deg svært sakte, flytt blikket/hodet sakte etc. Så får dere alle i bakgrunnen til å speede opp et par hakk. I redigeringen kan dere sette ned hastigheten på opptaket.

2. Greenscreen. Samme type nærbilde. Prøv gjerne å beveg kameraet veldig sakte i en sidelengs kjøring. Ta så et opptak fra T-banestasjonen på samme måte som dere gjorde under greenscreen(med samme kameraføring, kanskje lettest uten føring da...). Sørg for at utsnittet blir riktig, så ikke du får et kjempestort hode i forhold til alle andre når dere slår sammen bildene. Dette er såklart en langt mer avansert løsning, som du gjerne skal bruke litt tid på.

Fargeeffekten din har jeg kun sett blitt gjort en gang. Det var på et kurs i Premiere Pro arrangert av Adobe hvor de samarbeidet med Matrox om avaserte grafikk-løsninger. Ved hjelp av en plugin kombinert med et svindyrt kort klarte de dette. Det er sikkert mulig på billigere vis(frame by frame cut-out), men det sier litt om hvor omfattende det er.

Lenke til kommentar

Skal ikke utale meg om den første effekten, men fargeffekten derimot.

Enten kan man ta fattigmanns versjonen og ta det bilde for bilde, altså 25bilder i sekundet.

Budsjett alternativet som gir litt mer effektivitet er feks. After Effects. Nå har jeg ikke snøring på after effects, men mener du må maske deg selv og sørge for at den følger deg hele tiden med tracking...på en eller annen måte.

Eller man gjør det i tyngre finnishing programmer(forebeholdt proffbruk) som Avid Symphony Nitris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...