Gå til innhold

Hvilken komponist skal jeg velge?

kalli

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet ikke helt om det er riktig å lage denne tråden i musikk forumet. Den skulle kanskje ligget i leksehjelp. Hvis den er postet feil er det bare å flytte den.

Ihvertfall...

Jeg skal skrive en oppgave i musikk om en komponist som skriver/komponerer klassisk musikk. Eller har gjort det en gang i tida. Men jeg er ikke veldig inni det med komponister siden jeg ikke hører på klassisk musikk...

Så jeg trenger da hjelp med å velge komponist.

Er det noen som har forslag til en komponist jeg kan skrive om?

Jeg hører til vanlig på rock og ting med trøkk i, så det hadde hvert fint med en komponist med noen storslagne verk.

Håper noen kan komme med noen forslag.

Takker på forhånd for svar!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke skrevet om filmmusikk, da den ofte ikke har samme dybde som klassisk musikk, selv om både Shostakovich og John Williams skriver fabelaktig.

Du nevnte tidlig at du ville har noe med skikkelig trøkk - det kan tolkes forskjellig, men jeg velger å tolke det dithen at du vil ha noe med masse blås, og kanskje til og med kor. Klassikeren for fullt kor og orkester med solister er jo Carl Orffs "Carmina Burana". Shostakovich har jo også vanvittige symfonier, men jeg mener det er den trettende som er for både kor og orkester med kirkeklokker og det hele :dribble: Ellers har du jo Gustav Holsts "The Planets", som i og for seg er et variert verk, men har partier med vanvittig blås og slagverk. En av min absolutte favoritter er Edward Elgars "The Dream of Gerontius", et av de siste store oratoriene som er skrevet rundt 1900. Man får frysninger når man hører hele orkesteret og koret, men det krever jo en viss tålmodighet, i og med av verket er ganske variert og varer i halvannen time.

Men så vidt jeg kan se, så skulle du skrive om en komponist, ikke bare et verk, men du kan jo alltids skrive om en komponist, med tyngdepunktet på ett verk. Du bør i hvertfall finne en som skriver mest symfonier, hvis du vil ha mye trøkk. Wagner, Mahler, Bartok m.fl. er jo også ganske sikre valg.

Er det lov å spørre om i hvilken sammenheng det er du skal skrive oppgaven?

Lenke til kommentar

Ja det er lov... Hehe...

Det er en individuell oppgave om en komponist i musikk.

Jeg går "bare" i 10'ende klasse så det er ikke noe så veldig store greier... Men hadde hvert fint med en bra karakter for det.

Men takk for fine svar ihvertfall!

Håper jeg klarer og velge ut èn blandt mengden i kveld!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Guillame de Machaut :) har skrevet en side om han med skrift 12 og enkel linjeavstand. PM hvis du vil ha

Edit: var enkel linjeavstand :)

Edit: 519 ord

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...