Gå til innhold

Nytt HK, CPU (Intel/AMD?), RAM, SK, HD max. 12K

Anbefalte innlegg

Hva skal maskinen brukes til?

Den to år gamle traveren min begynner å slite, og jeg ser meg desverre nødt til å kjøpe ny. Den skal brukes som en typisk hjemme PC dvs. kontorarbeide, bilderedigering, programmering, surfing, noe videoredigering også hadde det vært fint å kunne kjøre de nyeste spillene i høy oppløsning. Jeg skal hovedsaklig bruke Ubuntu på maskinene så det er en fordel at komponentene ikke har problemer med Linux (vet ikke om dette fremdeles er noe å bekymre seg for)

Prisantydning

12 000 inkludert:

HK

CPU

RAM

Skjermkort

Kabinett

(og evnt. en OS HD på ca. 300GB som støtter 3 GB/s, IKKE raptor, da denne rett og slett blir for dyr)

Skal maskinen overklokkes

Nei, ikke i utgangspunktet.

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Jeg har brukt AMD på alle mine systemer, da AMD har gitt mest ytelse for pengene, men om jeg ikke har missforstått så er det INTEL som "er best" nå, med dual-core og greier (la nå for all del ikke dette bli en fan-boy tråd), men om dere mener at jeg burde vurdere et AMD-system så si fra ;)

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Jeg trenger ikke:

Strømforsyning, har en MIST 500w, denne burde vel holde?

Optiske drev

I/O som mus, tastatur, skjerm, printer

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Har på bakgrunn av anbefalinger satt opp et system som utgangspunkt:

Kabinett: CM Stacker STC-T01Cooler Master Stacker STC-T01

RAM: Corsair TWIN2XP2048-6400C4 Med timings på 4-4-4-12, er det bra? Har null peiling på ram...

HK: Gigabyte GA-965P-DS3 Hentet fra gamer anbefalingen. Det viktigste med HK'et er at det har passiv kjøling, at det ikke blir problemer med Ram'en og at det ellers er "bra"...uff vagt men dere skjønner vel...

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 Ja har valgt E6600, egentlig uten noe grunn annet enn at den passer inn i budsjettet. Gir denne ok "bang-for-bucks", eller skal jeg vurdere en E6400? Hvordan er de boxed-kjølerne som føler med? Bråker de mye?

HD: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA Alltid likt Barracuda-serien fra Seagate.

SK: XFX GeForce 7950 GT 570M . SKAL ha skjermkort med passiv kjøling, dette er ikke oppe for diskusjon!

Dette systemet kommer på 11760,- hos shg.no, men jeg ser at disse er dansk. Sender de varene fra danmark? Blir det da moms i tillegg? Samme system kommer på 12069,- hos PCutsyr.no. Jeg ser også at shg får endel pepper i brukererfaringer..skal jeg styre unna?

EDIT: glemte skjermkort, og vips så var budsjettet sprengt.

EDIT2: Fuck it, vi tar et par ekstra helgevakter og øker budsjettet til 12 K

Endret av SilentBob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...