Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Incest og ste-søsken

toth

Anbefalte innlegg

Noe må det jo være. Det er jo utvilsomt å regnes som incest når niesen er under 16.

Slikt forhold er jo av sammfunnet å regne som incest. Jeg vil jo derfor tro at det er alderen som må være avgjørende dersom ekteskap med det det innebærer ikke er å regnes som det.

Jeg tror ikke avisenes bruk av begrepet incest spiller særlig rolle i grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe må det jo være. Det er jo utvilsomt å regnes som incest når niesen er under 16.

Slikt forhold er jo av sammfunnet å regne som incest. Jeg vil jo derfor tro at det er alderen som må være avgjørende dersom ekteskap med det det innebærer ikke er å regnes som det.

Jeg tror ikke avisenes bruk av begrepet incest spiller særlig rolle i grunn.

7265847[/snapback]

Da kalles det nok ikke inecst, men pedofili. Kan kalles incest dersom onkelen regnes som myndighetsperson.

Lenke til kommentar
Da kalles det nok ikke inecst, men pedofili. Kan kalles incest dersom onkelen regnes som myndighetsperson.

Ifølge de søk jeg har gjort på nett og i diverse rettskilder for å svare best mulig i denne saken, er det som jeg sa å anse som incest. Da snakker jeg generell oppfatning av samfunnet hva gjelder onkel-niese forhold / samleie. Derimot er ekteskap med det det innebærer å anse som akseptabelt så lenge begge parter er over 18 år. Da faller det meg naturlig å tro at dette har noe med alder å gjøre. En onkel på 20 og en niese på 16 f.eks. er av samfunnet å oppfatte som incest slik jeg tolker hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

Referer gjerne til kildene du har benyttet deg av! Du mener altså at samfunnets generelle oppfatning er at onkel-niese er incest, til tross for at det ikke er det per.def? nå er jo 20-16 et relativt vanlig aldersforhold i et kjærlighetsforhold, så det du da sier er at det er akseptabelt om de er 26 og 20, og de da kan gifte seg, men dersom de er 20-16 er det incest? høres veldig rart ut. Incest er pr. def fullstendig uavhengig av alder.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at dette må være en vurderingssak. Hvis to personer f.eks går i samme klasse på skolen og blir sammen _før_ foreldrene til de respektive blir sammen kan dette umulig falle under incestloven.

Ett annet scenario min samboer tenkte på;

- Hva om to adoptivbarn med samme biologiske mor (gitt at de ikke visste dette, noe ett adoptivbarn sjelden gjør) blir sammen rent tilfeldig -- Vil dette da være ett ugyldig forhold?

Lenke til kommentar
Du mener altså at samfunnets generelle oppfatning er at onkel-niese er incest, til tross for at det ikke er det per.def?

Om du spør ola nordmann på gata om hva han mener om seksuell omgang mellom onkel og niese, vil du nok erfare at den generelle oppfatning er at det er incest.

så det du da sier er at det er akseptabelt om de er 26 og 20, og de da kan gifte seg, men dersom de er 20-16 er det incest?

Jeg sier ikke at noen av delene er akseptabelt. Hadde det vært opp til meg så hadde onkel-niese ekteskap vært forbudt også da jeg synes det virker absurd.

Jeg stilte spørsmål ved hva som gjør det ene av de to forskjellig fra den andre. Om hvorvidt det er alderen som gir tilgang til slikt ekteskap da det er en allmenn oppfatning at onkel-niese forhold er å anse som incest.

Incest er pr. def fullstendig uavhengig av alder.

Har jeg på noe tidspunkt hevdet annet?

"Ordet incest brukes på samme måte som det norske ordet blodskam, og henviser til seksuelle forhold mellom mor-sønn, far-datter eller søster-bror. I vårt samfunn inkluderer vi også onkel-niese, tante-nevø i incest-begrepet. Incest brukes altså om seksuelle forhold mellom nære familiemedlemmer, hvor muligheter for forplantning er til stede"

Fra www.sexologi.com

Lenke til kommentar
Du mener altså at samfunnets generelle oppfatning er at onkel-niese er incest, til tross for at det ikke er det per.def?

Om du spør ola nordmann på gata om hva han mener om seksuell omgang mellom onkel og niese, vil du nok erfare at den generelle oppfatning er at det er incest.

Mulig også at folk flest ikke vet om dette punktet vedr. onkel-niese og at det er tillat. Sjøl ble jeg iallefall litt overraska når jeg oppdaget det. Lurte ei stund på om det bare var en sedvane og noe som har overlevd fra det gamle bondesamfunnet, men loven er jo revidert i 1991 uten at man har gjort om på det.

Virker som denne "sanheten" har vært en godt bevart "offentlig hemlighet", siden vi alle blir litt forbløffet. Alikevel er det nok som Iudex skriver hva gjelder den gjense oppfattning, og at det skurrer litt i ørene. :) På den annen side, If it is true love, why not? :p

Lenke til kommentar

Vel, det er mulig det er den gjengse oppfatning, selv om du refererer kun til en tekst, ingen undersøkelser, dommer e.l. Anyway har det aldri vært min oppfatning at forhold mellom fetter og kusine er incest, og da vil det være ulogiskå kalle onkel-niese som er jevnaldrende incest. Så det er ikke min oppfatning. Men for all del, hver sin lyst. I flere betydninger.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at dette må være en vurderingssak. Hvis to personer f.eks går i samme klasse på skolen og blir sammen _før_ foreldrene til de respektive blir sammen kan dette umulig falle under incestloven.

Ett annet scenario min samboer tenkte på;

- Hva om to adoptivbarn med samme biologiske mor (gitt at de ikke visste dette, noe ett adoptivbarn sjelden gjør) blir sammen rent tilfeldig -- Vil dette da være ett ugyldig forhold?

7266932[/snapback]

Vi har denne: § 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år." Men den må jo bortfalle siden det er hevet over tvil at ingen av partene visste om slektskapet.

Vil bygge litt videre på problemstillinga; de var gift og hadde rukket og få 3 barn sammen, før de oppdaget slektskapet. Har hørt om begrepet å "tvangsoppløse ekteskap" og det blir vel brukt i forbindelse med der en person har begått bigami, dvs. giftet seg med flere, eller hvis en av partene ikke er tilregnlig e.l.

Må si jeg stiller meg tvilende til om staten med makt kan/vil adskille to personer i et kjærlighetsforhold når dette ble innledet FØR den andre kunnskapen ble kjent. :hmm:

EDIT: på den annen side;

hva med et ungt gift par som ennå ikke har fått barn, kan da staten "sitte med hendene i fanget", vel vitende om slektskapet, og la disse stifte familie? Kinkig ja ;)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...