Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Incest og ste-søsken

toth

Anbefalte innlegg

Heisann..

Dette har ingenting med meg personlig å gjøre, men jeg ble litt nysgjerrig;

Jeg kom til å lese litt her: http://www.klara-klok.no/seksualitet/resul...type=time&max=5

Det klargjøres gang på gang, at sex med ste-søsken rammes av incestloven. Men jeg kom til å tenke at her må det da være noen særregler? Hvertfall om min oppfatning av ste-søsken er rett, dvs at foreldrene er gift/lever sammen.

Men hva da, om jeg har en singel mor, og en kjæreste med en singel far. Hva om min mor og hennes far ender opp med å gifte seg, eksempelvis når jeg og kjæresten har vært sammen 5 år? Blir plutselig forholdet vårt forbudt da? Påvirkes dette av alder/myndighet, altså f.eks hvis jeg og kjæresten er over 18 når foreldrene gifter seg, er det ikke incest?

Hva om rekkefølgen er omvendt? Min mor gifter seg med en kar, som jeg oppdager har en søt datter, la oss si vi begge er 20 år, og vi blir forelsket? Jeg har ikke vokst opp med henne, og derfor heller aldri ansett henne som søster.

Kjenner noen mer konkret til loven her? Er den bastant på ste-søsken, kan jo dette i sjeldne tilfeller som eksemolene over skape kinkige situasjoner..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med halvsøsken og incest går under straffelovens § 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år. Straff kommer ikke til anvendelse på personer under 18 år.

Straffetrusselen mot søskenincest er m.a.o. begrenset til samleie. Halvsøsken omfattes også, jf. Ot.prp. nr. 40 (1961-62) kap. I.5 s. 14-15. Det er likegyldig om de aktuelle personene er født i eller utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Dette med halvsøsken og incest (...)

7230298[/snapback]

Han spør vel om ste-søsken?

Altså særkullsbarn to personer har når de gifter seg.

Eller har jeg gått glipp av noe?

7231285[/snapback]

Det var vel heller jeg som gikk glipp av noe her. Stesøsken på sin side igjen går nok ikke under strl. § 198 nei, så her er man nok på trygg grunn såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Men iflg Klara Klok(se link) rammes normalt ste-søsken av incestloven. Det jeg lurer på er i spesielle tilfeller, når man blir stesøsken i eldre alder,ikke vokser opp sammen, om reglene er annerledes..

7233415[/snapback]

Her later det nok til at klara ikke er så klok som hun skal ha det til. Nå finnes det ikke noe incestlov, men det er straffeloven som omhandler seksuellt samvær mellom søsken. Og i tidligere nevnte § 198 står det ikke å lese noe om stesøsken men helsøsken, halvsøsken og adoptivsøsken.

Straffebudet omfatter heller ikke tilfeller hvor en biologisk bror eller søster er bortadoptert, jf. Ot.prp. nr. 28 (1999-2000) kap. 9.2.4 s. 79. Sammenbrakte barn - f.eks. to fosterbarn i samme familie - faller også utenfor.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Heisann..

Dette har ingenting med meg personlig å gjøre, men jeg ble litt nysgjerrig;

Jeg kom til å lese litt her: http://www.klara-klok.no/seksualitet/resul...type=time&max=5

Det klargjøres gang på gang, at sex med ste-søsken rammes av incestloven. Men jeg kom til å tenke at her må det da være noen særregler? Hvertfall om min oppfatning av ste-søsken er rett, dvs at foreldrene er gift/lever sammen.

Men hva da, om jeg har en singel mor, og en kjæreste med en singel far. Hva om min mor og hennes far ender opp med å gifte seg, eksempelvis når jeg og kjæresten har vært sammen 5 år? Blir plutselig forholdet vårt forbudt da? Påvirkes dette av alder/myndighet, altså f.eks hvis jeg og kjæresten er over 18 når foreldrene gifter seg, er det ikke incest?

Hva om rekkefølgen er omvendt? Min mor gifter seg med en kar, som jeg oppdager har en søt datter, la oss si vi begge er 20 år, og vi blir forelsket? Jeg har ikke vokst opp med henne, og derfor heller aldri ansett henne som søster.

Kjenner noen mer konkret til loven her? Er den bastant på ste-søsken, kan jo dette i sjeldne tilfeller som eksemolene over skape kinkige situasjoner..

7229323[/snapback]

Må bare si at jeg ikke ante noe om denne loven, og syns den er helt idiotisk.

Det kan jo ikke bli incest når de ikke egentlig er i slekt med hverandre? Nei dette var bare dumt. En lov som burde forandres.

Lenke til kommentar

Vel, ifølge Iudex over her, er det jo faktisk ikke slik loven er. Men jeg siterer Klara Klok for å vise hvor min undring kom fra:

Spørsmål:

Hei Klara... Eg e helt forvirret når det gjelder dette med incest.. Greit nokk det er incest når det er noe seksuelt mellom to søsken som har samme mor og far... Men kossen kan det være det me ste søsken ? Visst ikke de har noen som helt form for samme blod i seg ?

Hilsen En Forvirret Jente...

Svar:

Hei jente

Sex med stesøsken regnes som et incest, fordi det er sex innen familien. På samme måte vil sex mellom adoptivsøsken også være incest, selv om de har ulike gener. Incest er ulovlig fordi det kan være skadelig for barn å ha mor og far med samme gener. Incest er også ulovlig fordi det skal hindre at personer i samme familie utnytter hverandre.

Håper dette kan være til hjelp.

Hilsen psykologen

...I de fleste kulturer omfatter incest-begrepet seksuell omgang mellom søsken, og mellom personer i rett oppstigende og nedstigende linje, det vil si mellom foreldre og barn eller mellom besteforeldre og barnebarn, og så videre. Barneombudet har på sine hjemmesider definert incest som seksuell omgang mellom nære familiemedlemmer i nedstigende eller horisontal linje, eller mellom en voksen i en foreldrerolle og et barn. Ut fra denne definisjonen er det incest når stesøsken har seksuell kontakt.

Et annet spm besvares bl.a slik:

Incest reguleres av straffelovens bestemmelser § 197 - 199. Her slås det fast at det er straffbart å ha seksuell omgang med barn, stebarn, adoptivbarn, fosterbarn OG SØSKEN.

Lenke til kommentar

Selv kan jeg ikke se noe i straffeloven som omfatter hverken STE-søsken eller ADOPTIV-søsken(ste- og adoptiv-barn, ja, men ikke søsken er ikke nevnt):

§ 197. Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere.

Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 juni 1999 nr. 39 (i kraft 1 juli 1999 iflg. res. 11 juli 1999 nr. 663), 11 aug 2000 nr. 76.

§ 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år.

Straff kommer ikke til anvendelse på personer under 18 år.

Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76.

§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år.

På samme måte straffes den som skaffer en annen seksuell omgang med noen som han selv står i et slikt forhold til.

Endret ved lover 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76.

Lenke til kommentar
Vel, ifølge Iudex over her, er det jo faktisk ikke slik loven er. Men jeg siterer Klara Klok for å vise hvor min undring kom fra:

Spørsmål:

Hei Klara... Eg e helt forvirret når det gjelder dette med incest.. Greit nokk det er incest når det er noe seksuelt mellom to søsken som har samme mor og far... Men kossen kan det være det me ste søsken ? Visst ikke de har noen som helt form for samme blod i seg ?

Hilsen En Forvirret Jente...

Svar:

Hei jente

Sex med stesøsken regnes som et incest, fordi det er sex innen familien. På samme måte vil sex mellom adoptivsøsken også være incest, selv om de har ulike gener. Incest er ulovlig fordi det kan være skadelig for barn å ha mor og far med samme gener. Incest er også ulovlig fordi det skal hindre at personer i samme familie utnytter hverandre.

Håper dette kan være til hjelp.

Hilsen psykologen

...I de fleste kulturer omfatter incest-begrepet seksuell omgang mellom søsken, og mellom personer i rett oppstigende og nedstigende linje, det vil si mellom foreldre og barn eller mellom besteforeldre og barnebarn, og så videre. Barneombudet har på sine hjemmesider definert incest som seksuell omgang mellom nære familiemedlemmer i nedstigende eller horisontal linje, eller mellom en voksen i en foreldrerolle og et barn. Ut fra denne definisjonen er det incest når stesøsken har seksuell kontakt.

Et annet spm besvares bl.a slik:

Incest reguleres av straffelovens bestemmelser § 197 - 199. Her slås det fast at det er straffbart å ha seksuell omgang med barn, stebarn, adoptivbarn, fosterbarn OG SØSKEN.

7256932[/snapback]

Nå har vel aldri klara klok vært en rettskilde heller da.

Og som Iudex skriver så faller slikt utenfor lovverket, jfr. for/etterarbeidene.

Lenke til kommentar
Onkel har jo lov å ha sex med niese, da høres det rart ut at ste-søsken, som ikke engang er i slekt, ikke har lov å være sammen  :hmm:

7265105[/snapback]

Hvor i all verden har du det fra? Vi har da flere tilfeller her til lands hvor onkler har blitt incestdømt. I vårt samfunn inkluderer vi også onkel-niese, tante-nevø i incest-begrepet.

Straffetrusselen omfatter enhver som er beslektet med fornærmede i nedstigende linje - også besteforeldre, oldeforeldre osv.

Lenke til kommentar
Onkel har jo lov å ha sex med niese, da høres det rart ut at ste-søsken, som ikke engang er i slekt, ikke har lov å være sammen  :hmm:

7265105[/snapback]

Hvor i all verden har du det fra? Vi har da flere tilfeller her til lands hvor onkler har blitt incestdømt. I vårt samfunn inkluderer vi også onkel-niese, tante-nevø i incest-begrepet.

Straffetrusselen omfatter enhver som er beslektet med fornærmede i nedstigende linje - også besteforeldre, oldeforeldre osv.

7265259[/snapback]

Da er vel onkelen dømt fordi jenta var mindreårig? Mener å ha hørt at onkle /niese kan gifte seg, og da innbefatter vel ekteskapet sex også?

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

7265105[/snapback]

7265259[/snapback]

Da er vel onkelen dømt fordi jenta var mindreårig? Mener å ha hørt at onkle /niese kan gifte seg, og da innbefatter vel ekteskapet sex også?

7265326[/snapback]

Det stemmer at de kan gifte seg, i alle fall.

Jeg vil da tro at de kan ha sex også da.

Lenke til kommentar

Iudex, tror jeg kan underbygge det jeg skrev nå. Fant dette:

Edit: problemer med å laste opp screenshot, så en direkte url her: (punkt 3.)

http://odin.dep.no/bld/norsk/familie_og_ba...023/dok-bn.html

Man kan ikke gifte seg med noen i rett opp- eller nedstigende linje (dvs. foreldre og barn) eller med sine egne søsken eller halvsøsken. Fetter og kusine kan gifte seg med hverandre. Det samme kan tante og nevø eller onkel og niese.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

7265326[/snapback]

Du har nok rett. Fetter og kusine, tante og nevø eller onkel og niese kan gifte seg med hverandre så jeg mente nok utelukket med mindreårige. Nå er jo i så måte all seksuell omgang med mindreårige straffbart.

Men om onkel-niese's seksuelle omgang er å regne som incest i det tilfellet er det jo igjen pussig at det ikke er å anse som slik ved sex i et eksteskap mellom onkel og niese. Også at slikt ekteskap i hele tatt er akseptabelt. Der må jeg si jeg har ramlet litt ut hva gjelder logikk.

Er det alderen i slike tilfeller som avgjør om det er å kalles incest? Eller burde det vært definert etter slektsbånd alene?

Lenke til kommentar
Men om onkel-niese's seksuelle omgang er å regne som incest i det tilfellet er det jo igjen pussig at det ikke er å anse som slik ved sex i et eksteskap mellom onkel og niese.

Er det alderen i slike tilfeller som avgjør om det er å kalles incest? Eller burde det vært definert etter slektsbånd alene?

Lurer på om det kan henge sammen med at aviser bruker incest-begrepet på en for lettvint måte? Kan vel ikke ha noe med alderen å gjøre, det virker ulogisk. Incest før 16 år, men ikke etter 16 år? Rimer liksom ikke.

Enig det er litt kinky :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...