Gå til innhold

Dell 9400 1920x1200 skjerm og bildebehandling.

John P.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for ikke lenge siden Dell Inspiron 9400, og valgte TrueLife 1920x1200 oppløsnings-skjermen. Maskinen har nå fullstendig erstattet den stasjonære maskinen jeg hadde, og må derfor duge til alt det jeg trenger den til (det var også det som var planen).

Jeg valgte 1920x1200 fordi jeg da får plass til mer på skjermen, og det ville ikke bli et så stort skritt ned i forhold til den 20" 1600x1200 skjermen jeg var vant med fra den stasjonære.

Jeg er ganske fornøyd med skjermen på Dell maskinen. Den tegner opp bildet på en skarp og fin måte, og fargene er ganske bra. Det negative er at f.eks. dersom mesteparten av bildet er veldig lyst, og jeg har øynene midt på skjermen, blir det litt "tunnelsyn" fordi sidene på skjermen er en anelse mørkere. Flytter jeg på hodet blir den siden jeg flytter det til lysere, men da blir andre siden mørkere osv.

Dette har vel med baklys å gjøre, og innsynsvinkel. Jeg var nok godt vant da jeg gikk fra min LaCie 20" LCD, for den hadde ikke dette problemet.

Men OK - akkurat dette er ikke noen krise sånn i hverdagen. Men jeg bruker en del tid på bilderedigering og digital tegning, og har nå oppdaget at når jeg jobber med et bilde og har øynene midt på skjermen (som man gjerne har), så ser bildet sånn ut, mens dersom jeg da flytter hodet litt lavere, ser jeg plutselig detaljer som jeg ikke så da hodet var midt på skjermen. Det er litt problematisk.

Grunnen til at jeg poster er vel for å høre andres erfaringer, og om skjermen min er som den skal være. Jeg regner vel heller ikke med at en skjerm til en bærbar skal kunne matche en dedikert LCD skjerm til noen tusenlapper, men uansett.

Har desverre også noen svarte piksler på min (kun én som synes hele tiden heldigvis), men det er vel et annet tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...