Gå til innhold

ord anime har lært deg

Anbefalte innlegg

Watashi wa Johsse-kun desu... Anata wa desu ka? =D

Anime ownz the world!

Konnichiwa - God dag

Konbonwa - God kveld

Aishiteru - Jeg elsker deg

Suki desu - Jeg liker deg

Anata wa baka - Du er en idiot

Kazo - "Helvette!"

Ero - Pervo

OSV

Studied japanese? Hai, watashi wa nihongo, ga wakarimasu nan desu yo =D

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stilig, takk dere to :)

Fryktet at kun "Sayonara wa" ikke ville gi noen mening; synd siden det hørtes så vakkert ut alene. Det med trykket på R(/N)en var antagelig bare en melodisak, ettersom det seff var i en sang jeg hørte det. Men får vel klare meg med Sayonara; siden jeg trygt kan uttale Ren som en R så høres det også ganske pent ut. Får lage et fanart-bilde med -Sayonara- / -サヨナラ- innskrevet :!:

8208533[/snapback]

Sayonara wa gir mening, men wa utelates gjerne om det er åpenbart at dette er subjekt. Du kan gjerne skrive det, men det er, som sagt, lite vanlig og nødvendig.

Les mer om japanske partikler

BTW: Navnet (?) Ren har jeg igjen å høre at blir uttalt med en ren "R" isteden for tjukk "L".

Lenke til kommentar

Jeg kjenner nå ikke regelen, men navnene "kaoru" og "akira" blir alltid uttalt med en skarp "R" (bare hør hvor dumt det høres ut med "pulke-L"). Men Ryuu (drage) uttales med "pulke-L". Smak på ordet og innse at det er vanskelig for en japaner å si R der uten aqt det høres dumt ut

Navnet Rene, derimot, klarer jeg ikke å visualisere med skarp R. Du trenger ikke å lobotomere navnet med en "pulke-L", men myk av r'en din litt, ved å tilnærme den l.

Dette er forøvrig noe av det vanskeligste i japansk uttale. Resten av lydene er skremmende like norsk.

Lenke til kommentar

OK, så det ble endel kommentarer. For at det ikke skal være noen tvil her: jeg er ikke sarkastisk.

Hvor sikker er du på at dette er korrekt? Å bruke -kun om seg selv skurrer litt i mine ører. Den siste delen er heller ikke helt slik jeg hadde tenkt meg en ville si det. Det høres rart ut å spørre noen om navnet (antar det er det du mener), og samtidig bruke "anata". Hvorfor ikke heller "onamae wa"?
Anime ownz the world!

Konnichiwa - God dag

Konbonwa - God kveld

Konbanwa
Sikker? Trodde dette betydde mer å elske.
Det er vel ikke gitt at er helt riktig, trodde heller det betydde "jeg liker" (noe/noen), dvs. mer generelt.
Begynner setningen med "anata" blir det litt rart for meg.
Kazo - "Helvette!"

Ero - Pervo

Ero brukes vel mer om litteratur, mens en person som er pervo er vel mer "sukebe".
OSV

Studied japanese? Hai, watashi wa nihongo, ga wakarimasu nan desu yo =D

8208544[/snapback]

Hvor lenge har du studert japansk?
Lenke til kommentar

Sayonara betyr farvel, wa indikerer subjekt, og kagerinai betyr, som du sa, "mørkner ikke"

8208150[/snapback]

Mja, er du helt sikker på at du mener subjekt og ikke engelsk "subject"? På engelsk bruker en gjerne "topic", som da er mindre tvetydig, dvs. emne.

8214869[/snapback]

Rimelig sikker. Du har rett i at subject oversettes som tema, men subjekt og tema er som oftest ett og samme ting i en setning. Skyt meg om jeg tar feil her. (kom gjerne med eksempler)

Hvor sikker er du på at dette er korrekt? Å bruke -kun om seg selv skurrer litt i mine ører. Den siste delen er heller ikke helt slik jeg hadde tenkt meg en ville si det. Det høres rart ut å spørre noen om navnet (antar det er det du mener), og samtidig bruke "anata". Hvorfor ikke heller "onamae wa"?

I Japan er de grådig nøye på ærefulle titler. Omae rettes mot noen som er lavere på den sosiale rangstigen enn deg, mens anata er litt mer nøytralt. Direkte oversett sier josse: Jeg er jossegutten (ja, det er såppass nedsettende)..... Du er?

Den siste er antageligvis litt ufullstendig, og "anata wa dare?" (du er hvem?) eller "Anata wa nan desu ka?". Eller, oi, det sto o-namae, ja! Da går det vel greit. Ærefullt prefiks på namae og greier ;)

Betyr nok kun "jeg elsker deg". Tolkes slik: Aishimasu: å elske. Dette kan bøyes i -ru form, og blir "jeg <verb> deg".

Det er vel ikke gitt at er helt riktig, trodde heller det betydde "jeg liker" (noe/noen), dvs. mer generelt.

Riktig. Suki betyr "å like", men i massevis av shoujo-anime ser vi også at det brukes for å ytre ens følelser for noen, altså det kan bety mer :)

Det at setningen begynner med anata er ikke feil her, det er heller at setningen fullstendig mangler verb! SLeng på en desu på slutten, så får du bort "me Tarzan-you Jane" fenomenet.

For all del, mente ikke å slakte posten til noen her, men jeg har bare så sinnsykt lite å gjøre på kveldingen :)

EDIT: ikke nøl med å poste folkens, jeg er ferdig nå ;)

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Sayonara betyr farvel, wa indikerer subjekt, og kagerinai betyr, som du sa, "mørkner ikke"

8208150[/snapback]

Mja, er du helt sikker på at du mener subjekt og ikke engelsk "subject"? På engelsk bruker en gjerne "topic", som da er mindre tvetydig, dvs. emne.

8214869[/snapback]

Rimelig sikker. Du har rett i at subject oversettes som tema, men subjekt og tema er som oftest ett og samme ting i en setning. Skyt meg om jeg tar feil her. (kom gjerne med eksempler)

F.eks. "Nihon ni wa keitai ga benri desu".

I Japan er de grådig nøye på ærefulle titler. Omae rettes mot noen som er lavere på den sosiale rangstigen enn deg, mens anata er litt mer nøytralt. Direkte oversett sier josse: Jeg er jossegutten (ja, det er såppass nedsettende)..... Du er?

Å bruke -kun om seg selv er jo å nedsette seg selv, og det er vel temmelig spesielt. En kan godt droppe -kun om seg selv, og overlate til andre å stikke tærne ut i vannet. Aktiv bruk av usikkerhet kan være nyttig.
Den siste er antageligvis litt ufullstendig, og "anata wa dare?" (du er hvem?) eller "Anata wa nan desu ka?". Eller, oi, det sto o-namae, ja! Da går det vel greit. Ærefullt prefiks på namae og greier ;)
Jeg kan kanskje være iltt formell til tider.

Betyr nok kun "jeg elsker deg". Tolkes slik: Aishimasu: å elske. Dette kan bøyes i -ru form, og blir "jeg <verb> deg".

Blir det ikke vel diffust å erklære sin kjærlighet på en slik måte, selv etter japansk standard? Pluss bruk av -ru istedet for -masu gjør det hele fullbrakt.

Riktig. Suki betyr "å like", men i massevis av shoujo-anime ser vi også at det brukes for å ytre ens følelser for noen, altså det kan bety mer :)

Shoujo-japansk blir vel like spesielt som donald duck-norsk, gode muligheter for ufrivillig humor.

Det at setningen begynner med anata er ikke feil her, det er heller at setningen fullstendig mangler verb! SLeng på en desu på slutten, så får du bort "me Tarzan-you Jane" fenomenet.

Mulig tidene har endret seg mye, men jeg hørte at "anata" er mer intimt. Og skal en først fornærme er val "da" bedre enn "desu", om en ikke skal ta en "gozaimasu" for maksimal forvirring.

For all del, mente ikke å slakte posten til noen her, men jeg har bare så sinnsykt lite å gjøre på kveldingen :)

EDIT: ikke nøl med å poste folkens, jeg er ferdig nå ;)

8215325[/snapback]

Vi holder koken.
Lenke til kommentar

Jeg gir opp quotingen.

Quote 1: Blir ikke dette oversatt som "Japans former er praktiske. "? Og husk, Ga-partiklet indikerer også en gang i blant et større subjekt, eller et "aktivt" subjekt om du vil. dewa ville jeg har oversatt som partiklet no isteden. Hvem sa at språk ikke er full av unntak? *ro, ro, ro din båt..*

quote2-aishiterutema: -masu er veldig honorabelt. Jeg, personlig ville sett på min elskede som min likekvinne og brukt den mer folkelige varianten aishiteru. Dessuten tror jeg ikke jeg ville brukt det engang, og heller gått ned til daisuki desu. Til sist, japanerene kan godt utelate subjekt og/eller objekt, og la setningen være brukbar. F.eks: Tabenakatta:Jeg spiste ikke. Stening med kun verb! :yes:

quote3: Og ja, du tenner en del fakler her om du sammenlikner språkkvaliteten til manga/anime med donald.

quote4: Anata kan også brukes for å tilkalle din ektemann; det er sikkert der du har det fra. Men tvetydige ord er vi vel vant med, ne?

http://en.wikibooks.org/wiki/Japanese:Pronouns

siste quote: vi er lei, og legger oss ;)

Lenke til kommentar
Jeg gir opp quotingen.
Det er ikke helt brukervennlig, nei. Usenet har fortsatt endel fordeler...

Quote 1: Blir ikke dette oversatt som "Japans former er praktiske. "?

Former? Det jeg mente er "I Japan er mobiltelefoner praktiske". Plasseringen av "wa" gjør at poenget ligger i at det er i Japan, ikke at det er mobiltelefonen i seg selv som er poenget.
Og husk, Ga-partiklet indikerer også en gang i blant et større subjekt, eller et "aktivt" subjekt om du vil.
Jeg er usikker på hva du mener med større subjekt.
dewa ville jeg har oversatt som partiklet no isteden. Hvem sa at språk ikke er full av unntak? *ro, ro, ro din båt..*

quote2-aishiterutema: -masu er veldig honorabelt.

Er det så veldig igrunnen? Jeg trodde det var mer i retning alminnelig høflig.
Jeg, personlig ville sett på min elskede som min likekvinne og brukt den mer folkelige varianten aishiteru. Dessuten tror jeg ikke jeg ville brukt det engang, og heller gått ned til daisuki desu.
Jeg er enig i at sistnevnte er et bedre valg. Tangent: en kollega hadde satt opp en Mac til å hviske daisuki med en dampende kvinnestemme som en feilmelding. Det var igrunnen ganske distraherende.
Til sist, japanerene kan godt utelate subjekt og/eller objekt, og la setningen være brukbar. F.eks: Tabenakatta:Jeg spiste ikke. Stening med kun verb! :yes:
En av mine favoritter var tabesugimasho. Kompakt og samtidig teknisk sett korrekt grammatikalsk, men ellers heller spesielt.
quote3: Og ja, du tenner en del fakler her om du sammenlikner språkkvaliteten til manga/anime med donald.
Heh. Jeg aner duften av napalm om morningen... poenget er likevel: vil folk snakke som tegneseriefigurer?
quote4: Anata kan også brukes for å tilkalle din ektemann; det er sikkert der du har det fra. Men tvetydige ord er vi vel vant med, ne?
Jovisst er vi det, men enkelte tvetydigheter er vel greie å unngå. Jeg hørte om en historie der en ikke-japaner brukte anata til en sekretær over lengre tid, og tilslutt fikk hun nok, spesielt siden mange hadde begynt å tro de to gikk ut sammen. Og det gjorde de ikke.
http://en.wikibooks.org/wiki/Japanese:Pronouns

siste quote: vi er lei, og legger oss ;)

8215788[/snapback]

... men vi gir oss ikke.
Lenke til kommentar

kawaii - søt

baka - idiot

bakajaro - idiot (eller dumbass på engelsk)

bibi-kun - reddhare

yosh - alright

genkai - grense

sekai-wo - verden

ahou - tåpe

sensei - læremester

sempai - mester

san - mr/ms

kun - herr/fru

ningen - human

itadakimasu - høflighets-uttrykk før man spiser

ohaio - god morgen

so-desuka - javel/jasså

hontoni - ærlig talt

hontoda - faktisk//ærligt

kage - skygge

bunshin - klone

sugoi - stor/svær

suge - imponerende/storslått

nee-san - søster

nii-san - broder

kasan - mamma

ha-haue - mor

tosan - pappa

ts-tsue - far

boso - unge

yume - drøm

czeh - stank/det stinker

shimatta - pokker/å nei

shinde - død (adjektiv formen. Dead på engelsk)

shini - død (ikke adjektiv-formen. Death på engelsk)

gami - gud

shonen - young

yo - one ("one" referrerende til person eller object. ex: shonen yo - young one)

Lenke til kommentar
ichi, ni, san, jon, go, lock, shishi (nana blir også brukt), hatchi, kyu, yu. Det er 1-10

skal du fortsette så er det bare å si yuichi,yuni osv. niichi, nini,nisan. hundre er hyaku.

:cool:

7295430[/snapback]

ichi, nii, san, yon eller chi, goo, rock, shitchi eller nana, hatch, kyu, jyu, resten er som sagt jyuichi osv.

måtte bare rette litt på hvordan det skrives er ikke sikker på 8, men resten er jeg sikker på (går på karate, vi teller en del på japansk)

Lenke til kommentar
kawaii - søt

baka - idiot

bakajaro - idiot (eller dumbass på engelsk)

bibi-kun - reddhare

yosh - alright

genkai - grense

sekai-wo - verden

ahou - tåpe

sensei - læremester

sempai - mester

san - mr/ms

kun - herr/fru

ningen - human

itadakimasu - høflighets-uttrykk før man spiser

ohaio - god morgen

so-desuka - javel/jasså

hontoni - ærlig talt

hontoda - faktisk//ærligt

kage - skygge

bunshin - klone

sugoi - stor/svær

suge - imponerende/storslått

nee-san - søster

nii-san - broder

kasan - mamma

ha-haue - mor

tosan - pappa

ts-tsue - far

boso - unge

yume - drøm

czeh - stank/det stinker

shimatta - pokker/å nei

shinde - død (adjektiv formen. Dead på engelsk)

shini - død (ikke adjektiv-formen. Death på engelsk)

gami - gud

shonen - young

yo - one ("one" referrerende til person eller object. ex: shonen yo - young one)

8237993[/snapback]

sempai er ikke direkte mester, men det brukes om en som er høyere i samfunnet som for eksempel på skolen brukes det om eldre elever og i karaten brukes det om svartbelter som ikke leder treningen. Tror det betyr noe i nærheten av en som er klar til å lede\vise.

Lenke til kommentar
ichi, nii, san, yon eller chi, goo, rock, shitchi eller nana, hatch, kyu, jyu, resten er som sagt jyuichi osv.

måtte bare rette litt på hvordan det skrives er ikke sikker på 8, men resten er jeg sikker på (går på karate, vi teller en del på japansk)

8255608[/snapback]

Andre, derimot, hevder det er

ichi, ni, san eller shi, yon, go, roku, nana eller shichi, hachi, kyuu, juu.

Og da har jeg ikke tatt med hitotsu, futatsu osv. eller type som hitori, hitotsu, ichi-mai osv.

Jeg ble nysgjerrig, men siden du er sikker, hvordan forklarer du forskjellen?

Lenke til kommentar

8255608[/snapback]

Andre, derimot, hevder det er

ichi, ni, san eller shi, yon, go, roku, nana eller shichi, hachi, kyuu, juu.

Og da har jeg ikke tatt med hitotsu, futatsu osv. eller type som hitori, hitotsu, ichi-mai osv.

Jeg ble nysgjerrig, men siden du er sikker, hvordan forklarer du forskjellen?

8261464[/snapback]

Cakebaker har vel bare skrevet det sånn som han uttaler det. I'er og u'er droppes ofte når man uttaler ordene. det du nevner med hitotsu og sånt er vel ordenstallene(første, andre, tredje osv. osv.), hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Cakebaker har vel bare skrevet det sånn som han uttaler det.
Det argumentet kjøper jeg ikke. Når en går ut og retter på folk og sier en er sikker, så bør en ha total stålkontroll på det en sier. For det andre sier han faktisk "måtte bare rette litt på hvordan det skrives" (min utheving).
I'er og u'er droppes ofte når man uttaler ordene.
I uttale, ja. Jeg er ikke kjent med at det fjernes også i skriftlig form.
det du nevner med hitotsu og sånt er vel ordenstallene(første, andre, tredje osv. osv.), hvis jeg husker rett.

8262779[/snapback]

Hitotsu er ikke ordenstall så vidt jeg vet (det er kunyomi av ichi som er onyomi), men hvis du med "og sånt" også favner det andre jeg skrev (hitori og ichi-mai) så er vel svaret ja.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...