Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig feil døgnrytme


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Har nå nesten "klart" å snu døgnet helt...sitter oppe med pc'en til 5-6 om morgenen og sover da gjerne til 3-4 om dagen..men nå har eg merket at kroppen virker slapp...eg er blitt forkjølet..(kan ha med årstiden å gjøre dette seff men..)og eg våkner som regel med gangsperr i siden..er dette resultatet av feil døgnrytme..og er det farlig over lengre tid å holde på slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å snu døgnrytmen ja. Det er ikke helt heldig å skal totalsnu rytmen slik og enkelte kan føle seg uopplagt og slapp når de våkner på ettermiddagen.

 

Et tips til å endre dette er å gå rundt døgnet og ikke legge seg når du har sitti til 5-6. Hold deg så våken til minst 22.00 på kvelden. Sett en vekkerklokke på til vekking kl 11.00 neste dag. Om du da våkner og er megatrøtt, slit deg opp av sengen med en gang, ikke legg deg å sove.

 

Det er tungt den første uken ja, men jeg kan love deg at det blir å gå bedre. Har selv slitt med endret søvnrytme (da jeg gikk arbeidsledig i 3 år) og det er bare en løsning, ta seg selv i nakken og slit deg opp.

Lenke til kommentar

du små skru av pcen 4 om morningen. grunnet til at du aldri for sove eller blir trøtt er nøyaktig fordi du oppheter hjernen, all energi går opp til hjernen og gjør den svært så aktiv. for at det skal roe seg ned, trenger en å skru av pcen. og gi det litt tid. Du kan også vente til sola står opp fordi du er så overtrøtt og stresset at det er rett før du svimer av, derfor sovner du. Gi det ro og noe mat, så er det lettere.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke farlig å snu døgnet.. Det som er farlig med det er at du mister kontakt med verden omkring deg. Mennesket er såpass tilpasningsdyktig at den klarer det meste, men det viktige er som noen sier, når du sover så bør du sove godt.. Skru av pc`n etc. ikke sov foran den..

 

En annen ting er at det ikke er sosialt godtatt å sove på dagen, så det at du gjør dette kan stresse deg i og med at du tenker at du gjør noe "galt"..

Lever du et slikt liv uten denne formen for hemninger så er ikke dette et problem.

Men som sagt, du kan ha symptomer på stress, denne slappheten tilsier noe slikt.

Lenke til kommentar

Du får ha lykke til da! Har hatt det samme problemet selv for en god stund tilbake men fikk snudd det. Jeg er helt enig i det Batone sier, det som er farlig er å leve i sin egen lille verden foran sin PC, sove hele dagen og være våken hele natten uten kontakt med omverdenen... Dagen bør tilbringes ute med kamerater eller på skole :).

Lenke til kommentar
en god og enkel måte å snu døgnet på er å ikke trekke igjen gardinen i vidnuet. Mennesket har automatisk innebygget en greie mot dagslys. Tar ikke mange dagene før alt er til normalen igjen.

7261820[/snapback]

Hørtes da merkelig ut for jeg sover like godt om solen skinner inn vinduet eller ikke :dontgetit:

Lenke til kommentar
men nå har eg merket at kroppen virker slapp...eg er blitt forkjølet..(kan ha med årstiden å gjøre dette seff men..)og eg våkner som regel med gangsperr i siden..er dette resultatet av feil døgnrytme..og er det farlig over lengre tid å holde på slik?

7228711[/snapback]

 

Eneste som er (evnt kan være) farlig er å sove for lite.

Det at du er slapp har sikkert med at du er forkjøla, eller at kroppen mangler diverse ting, spiser du som vanlig mens du er oppe om natta?

Gangsperr kan kanskje komme av at det er blitt kaldere, kroppen min verker i hytt og pine nå som det er kaldt, setter jeg opp varmen blir det straks bedre.

 

 

Mennesket har automatisk innebygget en greie mot dagslys.

7261820[/snapback]

 

Tull, det er vanesak, ingenting annet.

Endret av arthoz
Lenke til kommentar
en god og enkel måte å snu døgnet på er å ikke trekke igjen gardinen i vidnuet. Mennesket har automatisk innebygget en greie mot dagslys. Tar ikke mange dagene før alt er til normalen igjen.

7261820[/snapback]

Hørtes da merkelig ut for jeg sover like godt om solen skinner inn vinduet eller ikke :dontgetit:

7264193[/snapback]

Jeg sover til og med bedre om dagen ;)

Lenke til kommentar

Heh, dette topic'e er the story of my life. Har slitt med dårlig døgnrytme de siste årene nå. Bruker ofte å døgne, og er sjelden sosial (mye av grunnen til det er kanskje at alle kompisene mine har flyttet jævlig langt unna, så det eneste jeg prater med dem er over MSN). Har prøvd veldig lenge å forandre døgnrytmen, men går alltid tilbake.

 

De dagene jeg står opp før tolv kjeder jeg meg bestandig. Det er liksom aldri noe å gjøre, og jeg er for trøtt og sliten til å sitte framfor datan. Ender som regel opp med at jeg bare går å legger meg igjen og står opp senere.

 

Jeg tror at nøkkelen til å stå opp tidlig er å ha noe å gjøre til den tiden. Merker at det er lettere å stå opp hvis jeg har avtalt noe.

Lenke til kommentar
Heh, dette topic'e er the story of my life.  Har slitt med dårlig døgnrytme de siste årene nå.  Bruker ofte å døgne, og er sjelden sosial (mye av grunnen til det er kanskje at alle kompisene mine har flyttet jævlig langt unna, så det eneste jeg prater med dem er over MSN).  Har prøvd veldig lenge å forandre døgnrytmen, men går alltid tilbake. 

 

De dagene jeg står opp før tolv kjeder jeg meg bestandig.  Det er liksom aldri noe å gjøre, og jeg er for trøtt og sliten til å sitte framfor datan.  Ender som regel opp med at jeg bare går å legger meg igjen og står opp senere.

 

Jeg tror at nøkkelen til å stå opp tidlig er å ha noe å gjøre til den tiden.  Merker at det er lettere å stå opp hvis jeg har avtalt noe.

7273653[/snapback]

Men det må vel være en liten mulighet for at du finner noen nye kamerater der du bor nå? Det er mulig å bli kjent med og finne på ting med nye folk, ikke bare de gamle kameratene fra barnehagen ;).

 

Forøvrig er jeg enig i det du sier. Det ligger mye i å ha noe å gjøre.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Har nå nesten "klart" å snu døgnet helt...sitter oppe med pc'en til 5-6 om morgenen og sover da gjerne til 3-4 om dagen..men nå har eg merket at kroppen virker slapp...eg er blitt forkjølet..(kan ha med årstiden å gjøre dette seff men..)og eg våkner som regel med gangsperr i siden..er dette resultatet av feil døgnrytme..og er det farlig over lengre tid å holde på slik?

7228711[/snapback]

Har selv vært i dette scenarioet men da var det heller i sammerferien mest pga spilleavhengighet for en del år tilbake.

 

Slapphet og kosthold går gjerne hånd i hånd, så du burde se om du spiser dårlig. Om du ikke skulle klare å snu døgnet og sover mye mer enn før kan det hende at du lider av vinterdepresjon som ikke er uvanlig blandt folk.

 

Mennesket har automatisk innebygget en greie mot dagslys.

7261820[/snapback]

Tull, det er vanesak, ingenting annet.

7264259[/snapback]

lobster har nok helt korrekt. Lyset påvirker en kjerne i hjernen vår som heter for nucleus suprachiasmaticus, og den delen er det som i hovedsak genererer døgnrytmen vår. Lysbehandling på korrekt måte kan være et godt alternativ om man skulle slite med for lite søvn eller søvn på feil tidspungt.

 

EDIT: Quotene rotet seg til :|

Endret av Fnix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...