Gå til innhold

Kommentarer til hjemmeside


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå vil jeg takke så masse for hjelpen dere her inne har gitt meg når det gjelder hjemmesiden min, og det setter jeg pris på. :love:

Nå er den omkodet fra frames i HTML til CSS og PHP.

Gjenstår å forandre galleriene til et litt bedre layout ved å forandre innstillingene når det angår proporsjoner o.l, men det kommer etterhvert.

Noen menyvalg er ikke lagt inn enda, så ikke alle menyene vil virke :)

 

Det hadde vært kjekt med kommentarer til siden :)

Tips til forandringer og annet mottas med glede.

 

Hjemmesiden min

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hang meg opp i slashdot-rippen og lukket siden. Ellers var jo semantikken litt lurven. None breaking ( ) space for å skape luft og ingen listeelementer i submenu er bevis på for lite forståelse.

 

Kjedelige farger på grunnelementer. Ta vekk bildene og det ser litt tørt ut ;). Gradering på høyre side har foreløpig ingen effekt. Det er hverken innover- eller utoverskygge? I tillegg skal en gradering så vidt være merkbar. Denne er alt for "hard" (#eee -> #000)

 

www.htmldog.com. :)

 

edit: litt streng. Endret noe

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar
Jeg hang meg opp i slashdot-rippen og lukket siden. Ellers var jo semantikken litt lurven. None breaking ( ) space for å skape luft og ingen listeelementer i submenu er bevis på for lite forståelse.

 

Kjedelige farger på grunnelementer. Ta vekk bildene og det ser litt tørt ut ;). Gradering på høyre side har foreløpig ingen effekt. Det er hverken innover- eller utoverskygge? I tillegg skal en gradering så vidt være merkbar. Denne er alt for "hard" (#eee -> #000)

 

www.htmldog.com. :)

 

edit: litt streng. Endret noe

7228914[/snapback]

 

 

Takk for sur kritikk :)

Jeg er som sagt grønn i CSS.

 

Space:

Hvordan lager jeg space uten det du beskrev øverst?

 

Graderingen på høyre side:

Det er bare et photoshop-bilde, går dette an å lage i CSS? eller har du et tips? Evt hvor mange pixler bred en slik gradering skal være?

 

Meny:

Denne blir helt sikkert forandret. Men finner ingen gode erstatninger som passer min side.

 

Farger:

er klar over at fargene er kjedelige. Jeg tenkte å gå over på en svak rødlig farge for å matche fargen i toppbildet på bygningen.

 

Semantikken:

Mener du språket på siden? Tekstinnholdet?

Siden ble "ferdig" i går, så jeg har ikke hatt tid til å skrive "bra" enda. :)

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar

Hei!

 

Space:

Du styler det aktuelle elementet som trenger luft, med margin. Hvis du gir en boks margin, enten top, right, bottom eller left, blir det luft rundt boksen. Du kan lage luft inne i boksen ved hjelp av padding.

 

Graderingen på høyre side:

Du må dessverre lage denne i photoshop. Jeg ville anbefalt å gjøre noe slik som det vedlagte bildet.

 

Meny:

Prøv deg frem, men å etterligne slashdot er ikke den beste ideen. Den er litt for gjenkjennelig og fargene meget spesielle. Prøv her: listamatic.

 

Farger:

Farger er vanskelig, men det kommer etterhvert. I like your colors er kjempegreit. Da bare fyrer du inn cssbeauty eller noe, så har du fine farger. :)

 

Semantikken:

Info

Når jeg ser over, er det bare småfeil på semantikk og noen større på f. eks syntaktikk. Det er for eksempel to html starttager.

 

http://validator.w3.org/check?verbose=1&ur...oghaavard.no%2F

post-28715-1162824285_thumb.png

Lenke til kommentar

Siden forflytter seg på grunn av at du har definert vidden #venstrekolonne til 20px.

 

Ellers ser siden helt ok ut! Css-en er fortsatt litt nybegynner, men du vet klart hva det går i! Leser du mer så får du skikelig dreisen snart. ;)

 

Gjør det lettere for deg selv med å holde markupen god."Elisabeth og Håvard - En hjemmeside" skal være et h1-element, "Forsiden/Nyheter/Galleri osv (avhengig av hva du leser)" skal være et h2-element osv...

 

Dette står det veldig mye og greit om på htmldog. TTT/LLL :p

 

Jeg vil ikke anbefale deg å gå videre med selvmekket php-script hvis du vil holde bloggen i live. Prøv Wordpress. Her kan du også velge mellom en rekke temaer/layouter/tillegg og funksjoner.

 

Begynn med wordpress i dag! Du vil takke deg selv! :yes:

Lenke til kommentar
I IE kommer siden for langt til høyre i skjermen.

 

Markupen er fortsatt litt på tur, og den har blitt verre med så mange <div>-er.

7249531[/snapback]

 

Rart dette med IE.

Kan det ha noe med margin-left: 10% og margin-right: 10%, samt position: relative å gjøre?

En kompis av meg prøvde med IE 6 igår kveld, og da var siden kliss lik i firefox, opera og IE... Alle versjonene.

 

Jeg forsøkte å sentrere siden ved å¨angi marginene til 10% pr. side.

 

Med markupen skal jeg gjøre noe.

Jeg skal sortere og navngi CSSene bedre når jeg har tid.

Må bli mer oversiktlig, men har ikke prioritert dette helt.

Utseendet har gått litt foran (dessverre)

Lenke til kommentar

nå tok jeg bort margin left og right..

Bedre?

 

Huff.

Jeg sitter på en av universitetets PCer, og disse har IE 6.

 

Delen til høyre for topp-bildet strekker seg jo lenger til høyre enn den skal..

Den er jo gitt 820px bredde!

Jeg tror jeg tørner nå!

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar

Markup? HyperText Markup Language :p

 

Da tenker jeg på alle html-tagger du egentlig skulle brukt på siden din, men som er erstattet med ingenting eller en div. Eksempler:

 

<div id="borderbottom">
</div>

Div-suppe er ikke bra markup. Den borderen skal tilhøre indrewrap eller noe, ikke være en egen div. I det minste skal det være en HR.

 

<div style="width:100%; margin-bottom:30px;">
<div><strong>Velkommen til den nye siden</strong></div>

Dette er et header element, og style kan legges i stilarket. I god markup skilles utseendet og innholdet.

 

Ikke legg tekst rett i <div>-er. <div> skal brukes til å gi siden struktur. All tekst inn i paragrafer, lister ol.

 

<map name="topframehot_Map">
<area shape="rect" alt="" coords="0,0,12,118" href="http://elisabethoghaavard.no/index.php?s=forsiden" />
</map>
<!-- End ImageReady Slices --></div>

Fjern imagemap og bytt alt ut med det det egentlig er! Et header 1 element.

 

<h1><a href="index.php" title="Til forsiden">Elisabeth og Håvard</a></h1>

 

Litt dårlig skrevet og forklart, men you get it. Det mangler altså litt logisk oppbygning i siden.

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar

Takk for inputs.

 

Jeg er klar over at borderbottom bør være inni indrewrapen min.

Jeg ser mer og mer poenget med CSS etterhvert nå.

Har faktisk brukt tid på å skrive koden for hånd, tegnet layouten i forskjellige farger, og skal lage dette i morgen. (borderbottom er da inni indrewrapen, altså min nye "ramme".)

 

1)

Jeg har laget denne "rammen" (for hånd foreløpig, altså på papiret) som skal inneholde de forskjellige divene slik at det blir system i det hele.

Laget CSS for hånd med andre ord :D

Artig å begynne å forstå litt CSS..

Nå gjenstår det å se hva det blir til når jeg skriver det inn på PCen.

 

Angående imagemap:

Det må jo være slik det er, fordi helt til venstre på topp-bildet står det en loddrett del som det står "forsiden" på.

Det skal bare være den lille biten man skal kunne trykke på for å komme tilbake til forsiden.

Er det andre måter å gjøre det på? Jeg har undersøkt, men ikke funnet ut noe.

 

Jeg skal se på alt det andre.

Det skal bli orden, og du skal bli fornøyd....hvis det er mulig da..

Det er mitt mål :D

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er fornøyd jeg :D Du er sugen på å kicke ass i HTML/CSS og the more the merrier.

 

Å erstatte image map med pure html/css er no problem.

 

Selv om det er helt greit å lære seg html/css med prøving/feiling, er det dødsviktig å få med seg litt literatur også. Du kan veldig mye nå, men det er sikkert noe løse tråder som er kjekt å få nøstet opp.

 

Jeg ville tatt meg tre dager med intens lesing på htmldog/w3schools osv, og deretter skrevet all kode på nytt.

 

Du er på vei! Heia Haavard :)

Lenke til kommentar
Hehe, jeg er fornøyd jeg :D Du er sugen på å kicke ass i HTML/CSS og the more the merrier.

 

Å erstatte image map med pure html/css er no problem.

 

Selv om det er helt greit å lære seg html/css med prøving/feiling, er det dødsviktig å få med seg litt literatur også. Du kan veldig mye nå, men det er sikkert noe løse tråder som er kjekt å få nøstet opp.

 

Jeg ville tatt meg tre dager med intens lesing på htmldog/w3schools osv, og deretter skrevet all kode på nytt.

 

Du er på vei! Heia Haavard :)

7250457[/snapback]

 

AH,du hadde løsningen på imagemapen der ja. Smooth.

Den skal jeg lese!

 

Klart jeg er sugen på å kunne dette. Det er nyttig å kunne, og dessuten en type koding som jeg synes er "lett" å lære seg.

I begynnelsen var det vanskeligere enn noe annet, men det har endret seg enormt siste tiden etterhvert som jeg ser sammenhengen her og der.

Dessuten har jeg fått utrolig god hjelp her på forumet... gode forklaringer som har hjulpet meg godt på vei til forståelsen av CSS koding.

 

:thumbup:

 

Jeg skal gjøre om all kodingen fra scratch nå snart, og legge ut hele siden på nytt. :)

Lenke til kommentar
Du misunnner meg litt, for jeg klarer ikke å lage en sånn skygge som faktisk ser bra ut  :whistle:  :thumbdown:

 

Har Photoshop, noen som kan hjelpe?

7252960[/snapback]

 

 

åpne bildet

 

utvid bildets canvas med 100pixler

 

lag ny layer over background layer

 

dobbelklikk på det lille bildet i det nye layeret du laget

 

velg drop shadow - still inn til du liker resultatet

trykk OK når fornøyd

 

Flatten image/slå sammen layers

 

Zoom inn på skyggen du laget, og bruk et eller annet rektangulært marquee tool til å merke rundt den nye skyggen du har laget.

trykk CTRL+X for å klippe det ut.

 

Fil-->Ny-->OK

 

Edit-->Paste

 

Nå har du et nytt lite bilde med skyggen din inni.

 

ALT+CTRL+C --> Klikke på den midterste pilen til venstre. Tast inn ny bredde og høyde.

Jeg har 20px bredde og 116 høy. men det spiller liten rolle i og med at du velger image repeat-y og height 100% på siden din.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg er fornøyd jeg :D Du er sugen på å kicke ass i HTML/CSS og the more the merrier.

 

Å erstatte image map med pure html/css er no problem.

 

Selv om det er helt greit å lære seg html/css med prøving/feiling, er det dødsviktig å få med seg litt literatur også. Du kan veldig mye nå, men det er sikkert noe løse tråder som er kjekt å få nøstet opp.

 

Jeg ville tatt meg tre dager med intens lesing på htmldog/w3schools osv, og deretter skrevet all kode på nytt.

 

Du er på vei! Heia Haavard :)

7250457[/snapback]

 

 

Nå.. hva synes du?

Jeg har kodet om hele siden for hånd.

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...