Gå til innhold

Innstillinger (ISO, blender, lukkertid) på dSLR


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et kompakt kamera som jeg kan stille ISO og blender på (minste eller største blender). Jeg har tenkt kanskje å gå over til en ”nybegynner” dSLR, altså ikke de dyreste eller mest avanserte. I den forbindelsen hadde jeg et spørsmål som jeg tenkte noen av dere kunne kanskje svare på.

 

Går det an for eksempel å stille kun ISO verdi og la kameraet bregne lukkertid og blender? Eller er det slik at man må inn på manuell innstilling for så å stille alle parametere selv?

Det samme spørsmålet gjelder også lukkertid og blender. Kan jeg for eksempel velge lukkertid og kamera resten? Hvilke løsninger bruker de forskjellige merkene eller modeller?

 

Takk på forhånd…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for Canon: kører du fuldatomatisk vælger den selv iso (100-400) + blænde og lukketid. i prgrammet P kan du stille iso, og så finder den selv ud af resten. I lukketidsprioritet TV eller blændeprioritet AV stiller du iso, og vælger så enten blænde eller lukketidsprioritet - så indstiller kameraet selv den sidste parameter.

 

Nikon har vist noget autoiso, men det må andre forklare.

 

lidt mere om fotografering HER

Lenke til kommentar

På Nikon kan du velge auto-ISO i alle programmer, ikke bare "grønn auto". Om du da kjører i Program Auto (P) eller grønn auto vil alt være helautomatisk.

 

I grønn auto har du da absolutt ingen kontroll - blitz og alt er automatisk - akkurat som et enkelt kompaktkamera.

I program auto kan du da velge om blitzen skal brukes eller ikke, og eventuelt be programmet vektlegge blender eller lukker.

 

Om du slår av auto-ISO, så fungerer som beskrevet over, bare at du nå har styring over ISO.

 

Hvis du har auto-ISO på, og velger manuell (M), så kan du stille lukker og blender selv, og så tilpasser kameraet ISO for å få riktig eksponering (om mulig).

 

Mao. ganske forskjellig fra Canon, og i mine Nikonistiske øyne mye riktigere. Det er ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke auto-ISO i kombinasjon med andre manuelle innstillinger.

 

Pentax skal være ganske likt Nikon, men med enda litt mer kontroll på den måten at man kan velge hvilket spillerom auto-ISO skal ha (om jeg har forstått det riktig - ellers kommer utvilsomt noen til å korrigere meg). Stadig flere dslr får jo et ISO-priority modus i tillegg til de andre.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått det riktig kan man også bestemme dette spillerommet til auto-iso på Nikons nye D80? Eller blander jeg noe her?

7229531[/snapback]

Det er forsåvidt riktig. Du kan spesifisere en maksimal ISO-verdi for auto, i tillegg til å bestemme en minste tillatte lukertid før ISO økes (som på de foregående modellene). Auto-ISO på min D70 fungerer ganske dårlig fordi den er alt for hissig på å justere ISO opp, og lite interessert i å justere ned, men dette skal være kraftig forbedret i senere modeller.

 

EDIT: Forresten - når jeg skriver at du kan velge auto-ISO i alle programmer, så mener jeg naturligvis P, A, S og M. De andre programmene har jeg i liten grad prøvet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvis du har auto-ISO på, og velger manuell (M), så kan du stille lukker og blender selv, og så tilpasser kameraet ISO for å få riktig eksponering (om mulig).

7228394[/snapback]

 

Autoiso i manuell må da være sære greier, siden man i M velger å ha ett hundre prosent kontroll selv. Du har en gitt situasjon hvor lyset på motivet er konstant, mens lyset på omgivelsene kan variere sterkt (les: lure lysmåleren). Da er M uunværlig. Om kameraet endrer ISO automatisk er jo poenget borte.

Men mulig noen kommer på et godt argument for auto ISO i M?

 

Men i lukker og blender pri må auto ISO være praktisk å kunne *slå på ved behov*, ja.

Hvordan funker det? Man må vel stille inn diverse grenseverdier (?).

Eks. I blenderpri har man satt inn f/4.0. Når økes/minskes ISO? Man vil jo ikke øke iso (få mer støy) før det er høyst nødvendig. (ser du har svart på dette)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Auto-ISO i M kan virke ganske pussig ja (og irriterer Ken Rockwell grenseløst :)), men jeg syns det er en grei mulighet til å justere lukker og blender fritt, uten å måtte tenke for mye på tilgjengelig lys - ISO er jo bare et parameter du uansett må justere for å få riktig eksponering. Om du vil ha full manuell kontroll, så er det jo ikke værre enn å slå av auto-ISO.

 

Eksempelet kan feks. være at du fotograferer et "bevegelig" mål i varierende lys. Du vil passe på at lukkertiden aldri faller under 1/250, samtidig som du vil ha blender 8. Dette kan du ikke oppnå med hverken A- eller S-prioritet, men i M med auto-ISO. Når subjektet er i skygge må da ISO opp, men du gjerne vil ha ISO ned igjen når subjektet kommer ut av skyggen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Auto-ISO i M kan virke ganske pussig ja (og irriterer Ken Rockwell grenseløst :)),

Har aldri forstått meg på folk som irriterer seg over muligheter - når man har muligheten til å la være... Hvis svært få bruker den, og det ikke koster noe at den er der - hvorfor skal man luke den vekk? En filosofi endel politikere burde ta til seg...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...