Kalamdrar Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Hei, i helga fikk jeg nye deler til skjermkort og prosessor, Schythe Ninja cpu kjøler samt en ny skjermkort kjøler. Kan skrive ned litt specs jeg har: CPU - Intel core 2 duo E6300 Ram - Geil pc5300 667 mhz 2x1gb 4-4-4-12 Skjermkort - Club3D x1900 RX (GT) Hovedkort - Gigabyte DS3 Har ikke overklokket mye før, men er ikke helt fersk i gamet, prøvde meg litt med software klokking i starten, men dette fungerte heller labert, gikk inn i bios og smelte FSB opp til 350, bootet fint og alt har fungert stabilt i 3dMark05. Nå kjenner jeg ikke til 3DMark05 så veldig godt, men fikk score på 9000, etter klokk: 2,45 ghz på cpu, 25mhz core/50mhz på ram på skjermkort fikk jeg 9600 men er fortsatt ikke helt fornøyd. Etter denne klokkingen så la jeg merke til at ram timings gikk opp til 3-5-5-15 Hva vil dette bety? at rammen fungerer treigere? Vet også at Ram`n skal være god for 920 mhz. Fikk litt irriterendes stripe i warcraft 3 så lurer på om jeg bare skal sette denne til originale hastigheter til jeg får CPU dønn stabil. Jeg har stil AGP til 2.0 i Bios, vil dette da si at når jeg stiller FSB at den overklokker både ram og skjermkort? Edit: Driver og regner litt på det her og nye spørsmål dukker opp, med PC5300 så er rammen på 667mhz, jeg vil at når jeg skrur FSB opp så skal bare rammen og CPU bli klokket, skjermkortet skal jeg klokke manuelt senere. Hvilke timings i Bios må jeg skru av/på for at dette skal bli slik jeg vil ha det? Ble kanskje en god del spørsmål, har sett etter disse guidene som har ligget her tidligere, men nå så fant jeg ikke frem til de igjen. Lurer på hva jeg skal stille i Bios for å få CPU og Ram til å gå side om side. Skulle gjerne kommet over 10k. Vet at skjermkort kan være en liten flaskehals i dette oppsettet. Takker for alle konstruktive innlegg Endret 6. november 2006 av Kalamdrar Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Hei tid for en liten bump selvom det ikke er gått 24 timer enda. Har nå satt PCI-e fastlåst på 100Mhz, ram til 2 ganger det FSB`n står på. Klokket til ca 2,6 Ghz, altså rundt 750 Mhz på ram. Testet med Orthos og alt virket bra, testet 3DMark05 alt stabilt, kjørte Orthos samtidig som jeg kjørte 3DMark og alt fortsatt stabilt. Det som var litt irriterende var det at idag etter å ha spilt Gothic i 4 timer, så restartet jeg maskina og etter 5 min med enkel surfing så restartet maskina av seg selv. Samme skjedde igår når jeg så på film. Finnes det et program som lar meg teste hva som kan være feilen? kan jeg eventuellt trykke litt mere på gpunktet (gi mere volt på CPU)? Jeg skjønner ikke hvorfor han takler noen av de mest krevende oppgavene man kan gi CPU, RAM og skjermkort, mens han rebooter når jeg surfer i 5 min, blir litt forvirra kan man si. Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Ja, her var det ikke mye liv men jeg fortsetter med en liten update: Har nå disablet alt som går an i Bios, kjører volt på Auto, PCI-e Auto, FSB 429 og ram på 858. Fikk fortsatt ustabil pc, så jeg tok og demonterte litt, skulle sjekke om vifta til CPU`n satt bra på, når jeg pushet den litt tilbake så startet pc`n?!? jeg slapp den tilbake i originalposisjon, og prøvde å dytte den tilbake, den startet en gang til, jeg skjønte ikke en dritt så jeg byttet til original kjøleren, i håp om at den kom til å takle den nye hastigheten på 3Ghz. Test: FFT small på orthos, bare CPU test og den gikk fint, testet 2 samtidige Orthos FFT small orthos og 3DMark samtidig og alt gikk glatt, jeg begynner å lure på om det kan ha vært Scythe Ninja kjøleren min som kødda alt til. PS: noen som har noen erfaringer eller noe å dele med meg ang det første problemet mitt, der pc`n starter når jeg dytter CPU vifta mot baksiden av kabinettet? skal ha vært minimalt med bøyning på mobo så kan ikke helt se hva dette kommer av. Og vil dere råde meg til å fjerne det dekselet som skal presse CPU ned mot mobo, og bare kjøre med kjøleren direkte oppå? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 ett lite tips... dra ut strømmen før du "peller" på komponenter... Lenke til kommentar
Kalamdrar Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Hehe ja normalt så pleier jeg å gjøre det ja. Det var egentlig helt tilfeldig at jeg fant ut dette, skulle bare sjekke om han satt på slik han skulle, og den gjorde jo det. Drar alltid ut strømmen før jeg tar de klomsete fingra mine borti noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå