SSSø Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Har sett en del rundt på biler i 25 - 35 000-klassen, og har kommet frem til at det mest sannsynlig blir en Mazda 626 jeg skal ha. Det jeg da lurer på er hvor langt de går? Har funnet 3 eksemplarer som ser veldig fin ut (90,92,93 mod. 1.8 og 2.0 liters motor), men alle har gått rett opp under 200 000 km. Burde jeg være forsiktig med biler som har gått så langt? Vet at dette ikke er ekstremt langt, men jeg vil jo ha bilen noen år, og jeg kommer til å kjøre mye. Eventuelt, noen andre anbefalinger? Vil ha japansk bil med minst 100 hk. Har sett på noen Accorder og Corollaer også, men har ikke funnet noen i god stand, virker ikke som om det er så mange til salgs i min prisklasse. På forhånd takk... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Alle biler i denne prisklassen, vil være dyrere i drift enn en nybil. Du er helt nødt til å legge inn litt verkstedsutgifter i budsjettet ditt. Å bruke 10.000 på dette i året er helt normalt og helt greit. Husk at en nyere bil har et høyt verditap og at det ofte lønner seg å holde liv i en eldre bil så lenge rep-kostnadene ikke blir alt for høye. Mazda 626 er nok et av de bedre kjøpene du kan gjøre i denne prisklassen. Hvis du vil ha en litt nyere bil, vil det være mulig å få en 96-97 modell Accent med under 150.000km på telleren til den prisen. Ikke samme komfortnivå selvsagt, men billig i drift. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Har selvfølgelig regnet med at det blir en del utgifter med bilen. Satser på å kjøpe eldre enn 94 mod pga omregistreringsavgiftene, er dette en dum tankegang? Vil man tjene inn disse avgiftene på lavere raperasjonskostnader? Tror jeg hvertfall skal se på/prøvekjøre de Mazda'ene jeg har funnet, men er fremdeles åpen for forslag. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Jeg syntes det hørtes vedlig dyrt ut for så gamle Mazdaer. Når foreldrene mine kjøpte Mazda for ca. fem år siden (takk og lov for de solgte den igjen) betalte de vel litt under 50. 000 hos merkeforhandler og den hadde tikket bare litt over 100. 000. Dessuten har så gamle japser det med å ruste. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ihvertfall sett etter noe med galvanisert karosseri eller biler som ihvertfall ikke ruster så fort. Typsik for slike gamle japser er at det er rusta som tar de, men alt ellers er de tipp topp. Og selv om jeg var før skeptisk til europeere, må jeg bare innrømme at det var deilig å kjøpe seg en bil som er galvanisert (Audi 97 mod). En kamerat sine foreldre hadde en gammel Audi 80 1.9 tdi som han lekte litt med. Bilen hadde noen steder bart metall, det rustet ikke og holdt seg nesten like fint. Ikke antydning til rust selv på salt veier. Tror bilen ble solgt til noen som skulle pusse dem opp for en billig penge. Edit: Glemte å skrive at Mazdaen til foreldrene mine var fin teknisk bortsett fra rust. Når de oppdaget rust rundt bremserør, i bakluke under ruta og litt andre steder solgte de den og kjøpte seg en 99 modell A4. Endret 6. november 2006 av KVTL Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Har bare veldig dårlig erfaring med tyske biler, og de fleste jeg kjenner kjører japanere det aldri er noen problemer med. Har også sett på forskjellige statistikker over brukte biler, alltid japanske biler på topp. Pluss at jeg har en følelse av at man får mer bil for pengene. Bryr meg lite om div. ekstrautstyr og opplevd kvalitet så lenge bilen holder. Men selvfølgelig, vil ikke ha en bil som ruster heller. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg mener nå også at japanske biler er blant de beste i forhold til kvalitet og driftsikkerhet. Veit om både Audi, Chevrolet og MB som det har vært problemer med. En kamerat kjøpte for 3 år sia en MB stv 2001-modell (mener jeg å huske), og den hadde da allerede rust.. Har alltid hatt japanske biler i familien, både gamle og nye, uten noen feil Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Også japanske biler kan ha feil på seg, kommer ann på hvor heldig du er med bilen i grunn. Ei mora mi kjenner må ha bilen sin inn på verksted nå for å utbedre en produskjonsfeil som er utbredt på disse modellene. Dette er en japse av et kjent merke. Men som jeg skrev så synes jeg 30 000 for en så gammel bil er litt høy pris. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg mener nå også at japanske biler er blant de beste i forhold til kvalitet og driftsikkerhet. Veit om både Audi, Chevrolet og MB som det har vært problemer med. En kamerat kjøpte for 3 år sia en MB stv 2001-modell (mener jeg å huske), og den hadde da allerede rust.. Har alltid hatt japanske biler i familien, både gamle og nye, uten noen feil 7229948[/snapback] Nå skal det jo være med i beregningen at M-B på denne tiden var midt inne i fasen de lurte seg inn i, etter at de kom frem til at bilene deres hadde så høy byggekvalitet at de kunne skimpe på denne og tjene mer penger. Har bekjente med Mazda, både 323 sedan og 626er. Teknisk sett nesten skuddsikre biler. Men rust er jo selvfølgelig et forholdsvis stort problem på eldre japser. Lenke til kommentar
9p Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Mazda 626 er en konge bil! jeg har sett litt rundt grunnet varighet i forhold til motorstørrelse, og enstemmig mener alle at 2,0 er det absolutte "tommel opp" de har lengre levetid, tåler mer (også når det gjelder trimming) og er MYE sprekere! desuten er den faktisk økonomisk i forhold til krafta. Min mazda kjøpte jeg da den var gått 224 000km, og helt seriøst, er det ikke noe feil med den! Ingen ulyder, går kjempebra, generelt ser den bra ut både under panseret og utvendig. et par ting: -pass på rust i kanaler osv.( sjekk under matta i kofferten, der hvor jekken er!) -drivakselmansjetter -bakbremser hvis det er rust, er det ikke alltid så ille. gjør da nødvendig grunnarbeid og "tektyler" med den billig"tektylen" de har på biltema. den er varmt anbefalt av en stor maskinentrepentør jeg kjenner. Den er mye letter å påføre enn vanlig tektyl, rengjøre søl og holder faktisk ganske lenge! Lykke til Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hvis du har planer om å ha bilen noen år så gå til et verksted som utfører en skikkelig tektylering i alle kriker og kroker. Koster 2-3000kr. Vel verdt det mener jeg. Mazda 626 er forøvrig et godt valg. Endret 21. januar 2007 av tjalla Lenke til kommentar
otis Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Vi må ikke glemme at en Mazda 626 GE utgaven, altså fra 92-96 er 80% galvanisert og har så og si ikke rust problemer i det hele tatt. Og når det gjelder å kjøpe en Mazda så gå for en GE helst ifra 93 og oppover, da 93 modellen fikk stålbjelker i dørene og airbag. Veldig kjekt. 1,8 literen drar helt greit, men velg 2.0 literen om du kan. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Hmm, jeg har nesten slått fra meg idéen om å kjøpe 626 nå. Av en eller annen grunn skiftet jeg plutselig helt smak når det kommer til biler, og nå ser de for meg ganske stygg ut. Men for et år siden var de helt topp. Vet ikke hva som skjer med meg. Takk for alle svar uansett...Får se hva det blir til, tror jeg skal spare opp litt mer penger først også, blir nok bil til sommeren, tenker jeg. Er redd for å kjøpe noe jeg kommer til å angre på. Endret 22. januar 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Pappa har en 91-modell Mazda 626 GLX Plus 2.0i. God bil å kjøre, bra komfort og grei plass. Den drar godt og går VELDIG pent, men girkassen kunne nok vært litt "strammere". Jeg synes fjæringen er litt vel stiv, men det kan ha en sammenheng med at støtdemperne er byttet ut med noe uoriginalt. Den har gått litt i underkant av 140.000 og begynner å få litt rust diverse steder, men det er vel heller ikke gjort så mye for å unngå det. På en eller annen måte har ett av motorfestene knekt, men det virker ikke som det har noe å si. Ellers synes jeg Mazdaen virker litt spinkel og "lettbygd" i forhold til endel annet jeg har vært borti, uten at det nødvendigvis trenger å oppfattes negativt. Vi har hatt den siden 2002 og det eneste vi har byttet utenom slitedeler er bensintanken, som holdt på å ruste i stykker. Jeg vil tro at en 626 kan være et bra kjøp, og det ser ut som de litt eldre modellene ligger relativt lavt i pris. Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Når det kommer til driftssikkerhet er Mazda 626 et veldig godt valg. Flere artikkler og tester støtter opp under dette, se bl.a. http://www.dagbladet.no/dinside/2002/06/27/340238.html . Hadde selv en 98 modell som jeg solgte nå nylig, og på de 10 årene så måtte jeg kun skifte støtdempere. Så å si feilfri ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå