Gå til innhold

Begrepsforklaringer i Java

Anbefalte innlegg

Jeg har kun programmert veldig basic java inntil nå, men kunne tenkt meg å gå et steg videre med J2ee. Det er så mange begreper rundt dette at jeg blir svimmel, så kanskje noen kan være så snill og forklare disse begrepene for meg?

Hva er f.eks. forskjellen på Java Servlets og J2ee? Hva er JBoss? Hva er EJB3? Hva brukes ants til? Javabeans? Sikkert en hel del andre begreper som er viktige, men som jeg ikke har nevnt også...

Hvis noen har forslag til gode startup bøker i J2ee hadde det også vært kjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er f.eks. forskjellen på Java Servlets og J2ee?

J2EE er en "samling" av ulike java-teknoliger. Servlets er en av disse. Servlets er webapplikasjoner som f.eks. ligger på en webserver og behandler forspørsler som er sendt via web (http).

Hva er JBoss?

JBoss er en server som kan kjøre J2EE programmer på. Man trenger ikke å bruke JBoss når man lager J2EE programmer, det finns andre alternativer også.

Hva er EJB3? Javabeans?

EJB3 = Enterprise javabeans v3.0. Enda en av teknologiene i J2EE. Kanskje den viktigste teknlogien av dem alle. Beans er java-kompoenter som brukes på serversiden og inneholder en god del av forretningslogikken, altså hvordan dataene skal "behandles".

Hva brukes ants til?

Ant er et program som brukes til å kompilere/pakke javaprogrammer. I grunnen ikke direkte relatert til J2EE.

Hvis du skal lære deg J2EE så kunne du vudere å se på mindre teknologiene først som servlets og JSP (java Server Pages) til å lage dynamiske websider.

Lenke til kommentar
Jeg har kun programmert veldig basic java inntil nå, men kunne tenkt meg å gå et steg videre med J2ee. Det er så mange begreper rundt dette at jeg blir svimmel, så kanskje noen kan være så snill og forklare disse begrepene for meg?

Hva er f.eks. forskjellen på Java Servlets og J2ee? Hva er JBoss? Hva er EJB3? Hva brukes ants til? Javabeans? Sikkert en hel del andre begreper som er viktige, men som jeg ikke har nevnt også...

Hvis noen har forslag til gode startup bøker i J2ee hadde det også vært kjekt.

7227664[/snapback]

J2EE er et vidt begrep, men meget kort fortalt er det en standard for utvikling av serverbasert programvare. Innenfor denne standarden er det mange andre standarder, bl.a. for transaksjonsstøtte, sikkerhet, skalerbarhet, etc etc.

Å lære seg J2EE er ikke gjort i en fei, og det er sjelden slik at man lærer seg alt som faller innenfor J2EE-standarden.

I samme åndedrag som J2EE nevner man ofte også applikasjonsservere. Her er det snakk om serverprogramvare som kan kjøre på enkeltstående servere, men også skaleres opp til å kjøre i klynger. Dette er gjerne programvare som koster veldig mye penger.

Man trenger ikke å ha en stor og tung applikasjonsserver for å begynne å lære seg J2EE. Man kan laste ned Apache Tomcat, og begynne med servlets og JSP. Veien videre vil gjerne være å lære seg et eller annet rammeverk for webapplikasjonsutvikling, f.eks. Struts, WebWork, Spring MVC, e.l.

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...