Gå til innhold

BSD/UnixPF på slackware ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sikkert ikke helt trivielt å porte PF til linux, men umulig er det nok ikke om det er tilstrekkelig interesse tilstede.

Ifølge wikipedia er Windos-firewallen Core Force faktisk basert på PF, men den ser ut til å ha et fancy GUI på toppen i kjent Windos-stil.

http://en.wikipedia.org/wiki/PF_(firewall)

Det er vel neppe noe vanskeligere å porte koden til linux, men der er jo netfilter/iptables så innarbeidet :)

Lenke til kommentar

Og igjen ser vi at Windows ikke skaper noe selv. M$ må da sitte med dårlig smak i munnen siden de alltid må låne fra andre (hvis de har samvittighet, da).

Det er sikkert ikke helt trivielt å porte PF til linux, men umulig er det nok ikke om det er tilstrekkelig interesse tilstede.

Hadde ikke gjort noe om PF ble portet til GNU/Linux. Men det er sikkert ikke lett, og det er nok en grunn til at dette ikke er blitt gjort for lenge siden.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Core force, a firewall setup for Microsoft Windows is also derived from the OpenBSD implementation.
As IPFilter was removed, Theo de Raadt stated that "software which OpenBSD uses and redistributes must be free to all ... for any purpose ... including modification, use, peeing on, or even integration into baby mulching machines or atomic bombs to be dropped on Australia."
Med tanke på lisensen som PF er under tror jeg ikke akkurat at MS har dårlig smak i munnen pga PF.
Lenke til kommentar

Jeg er meget, og helt enig med deg.

Men jeg har også forståelse for at når firma, som MS, ser glitrende god kode fri og tilgjengelig uten vesentlige heftelser griper de sjansen.

Egentlig et godt, dog bakvendt, kompliment. MS, en av de "store ulvene" for FLOSS verden, syns at PF er så bra at de må bruke programmet.

Flere måter å se en sak på. Jeg blir ofte, som deg, provosert av MS' dobbeltmoral, men like ofte syns jeg det er stor humor.

MS er mot et miljø/samfunn som har forsynt dem med store mengder nyttig kode og presset dem til å oppgradere os'et sitt med funksjoner som har åpnet muligheten for enda større inntekter. Til syvende og sist kommer de til å sparke seg sjøl i rævva.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke, men jeg synes det i hvert fall er et bevis på at M$ ikke kan lage programvare, og derfor må bruke andres kode for å lykkes. Og så blir Linux-miljøet, som er et open-source miljø beskyldt for å stjele fra M$? Sånt provoserer :realmad: .

7332551[/snapback]

Er generelt helt enig i dette, men akkurat i dette tilfellet har det vel ikke så mye med MS å gjøre? Det er andre folk som har utviklet denne firewallen til Windows. Men at det er behov for slikt skjønner jeg jo godt, da den innebygde firewallen i WinXP ikke akkurat er spesielt avansert :p

Forøvrig er denne firewallen lukket kildekode, noe som er synd etter min mening, siden den er basert på PF. Der ligger også litt av svakheten med BSD-lisensen i forhold til GPL eller LGPL. Hvem som helst kan ta fri programvare og gjøre om tl proprietær, selv om de altså benytter vesentlige mengder fri kode :(

Lenke til kommentar

Nå har Sun erklært at Java skal bli GPL, og sist jeg leste nyheter vurderte de å gjøre det samme med Solaris. Er det så mange andre som bruker CDDL? Kanskje bare fjerne den om Solaris blir GPL?

Jeg syns nemlig det er for mange lisenser ute å slenger. Ikke at jeg har noe spesiellt ønske om å fjerne CDDL over andre, vel å merke. Sannsynligvis mange andre lisenser som er redundante og er mindre brukt enn CDDL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...