Seregon85 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Hei, Jeg har nettopp installert Windows XP på en 400GB SATA-disk, og har satt inn en 40GB IDE-disk som jeg tenkte jeg skulle ha Fedora 6 på. Jeg har fått installert Fedora 6, men problemet er vel at når jeg nå booter med GRUB, får jeg startet Fedora men ikke Windows. Antakeligvis er dette fordi at etter at jeg satte inn den 40 GB store disken, ble den automatisk primary og tok over som C:\ (om man kan si det slik), og Windows-partisjonen blir ikke funnet lengre. Derimot, om jeg prøver å skifte rekkefølge på diskene i BIOS-oppsettet, får jeg startet Windows fint. Men da får jeg jo ikke startet Fedora siden GRUB ligger på Linux-disken og ikke er primary boot lengre. Såh, det jeg lurer på er: Kan jeg bruke Windows XP sin Dual Boot-funksjon (i boot.ini) til å velge mellom Fedora og Windows XP? Og hva må jeg skrive i boot.ini for å få dette til å fungere? EDIT: Primary: 400GB SATA Secondary: 40GB IDE Resultat: Får startet Windows XP, men får ikke opp noe valg om å starte Fedora.. Primary: 40GB IDE Secondary: 400GB SATA Resultat: Får opp GRUB og kan starte Fedora, men får ikke startet opp Windows XP. Kommer opp en feilmelding (som jeg ikke helt husker hva sa) om at Windows ikke kan starte.. Og, som sagt, Windows XP var allerede installert da den 40GB IDE-disken ble satt inn.. Endret 6. november 2006 av ivarnyland Lenke til kommentar
smh Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Enkleste løsning vil eg tru er å sette opp dette oppsettet: Primary: 400GB SATA Secondary: 40GB IDE Resultat: Får startet Windows XP, men får ikke opp noe valg om å starte Fedora.. Reinstaler så Fedora. Når du får spørsmål om kor Grub skal instaleres, installer denne på 400GB. Dette trur eg skal løse problemet ditt. Lenke til kommentar
Seregon85 Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Reinstaler så Fedora. Når du får spørsmål om kor Grub skal instaleres, installer denne på 400GB. Dette trur eg skal løse problemet ditt. 7227921[/snapback] Funderte på det, men krever ikke GRUB en linux-partisjon? Blir det virkelig nødvendig å dele opp disken? Litt av grunnen til at jeg valgte en 40GB disk til Fedora var nettopp det at jeg skulle prøve å holde de forskjellige partisjonsformatene fra hverandre og slippe å partisjonere unødvendig :/ Lenke til kommentar
smh Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Du trenger ikkje å partisjonere om noko. Grub installeres på MBR. Lenke til kommentar
Seregon85 Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Du trenger ikkje å partisjonere om noko. Grub installeres på MBR. 7231226[/snapback] Jeg prøvde å legge /boot på 400GB, men det får jeg ikke lov til. GRUB legger seg automatisk på 40GBs disken! Noen som har en litt detaljert gjennomgang på hvordan jeg kan få til dette? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Du trenger ikkje å partisjonere om noko. Grub installeres på MBR. 7231226[/snapback] Jeg prøvde å legge /boot på 400GB, men det får jeg ikke lov til. GRUB legger seg automatisk på 40GBs disken! Noen som har en litt detaljert gjennomgang på hvordan jeg kan få til dette? 7349501[/snapback] Det gjør ingen ting. GRUB legger seg på MBR... Men jeg tenker du må omkonfigurere grub litt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå