AK47 Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Jeg er nå lei av å reinstallere Win98. Er det mulig å nullstille Win98. Altså fjerne alle drivere og lignende for å starte på nytt? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Det kalles "formatere"... Lenke til kommentar
Tommyd Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Ja, det finnes en måte, tror jeg.. Nu kan tilbakestille registeret.. Det funka for meg, da er alt tilbake til sånn det var før du begynte å innstallere inn drivere og sånn.. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 15. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2001 ...og hvordan tilbakestiller jeg registeret? Tror det er akkurat det jeg trenger. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Det du kan gjøre er å installere windows på nytt i en ny mappe.. (dette vet du sikkert).. da vil du ha en nyinstallert windows uten å måtte formatere.. Personlig så likte jeg å legge hele windows cd'n på hd'n.. da kan man formatere uten å slite med oppstartsdiskett osv.. dessuten tar det MYE kortere tid! men du taper 640mb, men hva er vel det på en hd som har 40GB.. en drøy 1/80 klarer man å avse.. :smile: mvh Thomas Nilsen aka Zamoht Lenke til kommentar
Razul Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Quote: Personlig så likte jeg å legge hele windows cd'n på hd'n.. da kan man formatere uten å slite med oppstartsdiskett osv.. dessuten tar det MYE kortere tid! men du taper 640mb, men hva er vel det på en hd som har 40GB.. en drøy 1/80 klarer man å avse..:smile: Det holder å legge inn win98-katalogen på CD-en, og den tar bare ca 100 MB. Sjøl pleier jeg å bruke Norton Ghost. Denne kan lagre en hel partisjon til ei fil. Så kan man seinere gjenopprette denne. Da kjører du Ghost når du har lagt inn Windows 98 på nytt (pluss evt. viktige programmer som du veit du alltid skal ha installer), og pakker hele Win98-partisjonen ned til ei fil. Så kan du for eksempel brenne denne fila på en CD, og neste gang Windows blir sliten, kjører du bare Ghost motsatt vei og overfører fila til partisjonen. Da har du garantert resatt alt. Det eneste du må huske på er at Ghost lagrer hele partisjonen, slik at du ikke bør ha andre ting enn akkurat Windows (ikke programmer og slikt) på den partisjonen du Ghoster, for da vil dette også bli resatt når du kjører Ghost-fila tilbake igjen. Dersom du har mer enn ca 1,2-1,4 GB på partisjonen du Ghoster, vil du også få problemer med å få plass til fila på en CD. (Men du kan jo selvsagt ha den på harddisken, dersom det er ønskelig.) Lenke til kommentar
Psycho Dude Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Hvordan virker norton ghost skjønner det ikke. Jag har norton Du/dere kan svare her eller på mail [email protected] Lenke til kommentar
Razul Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Ta en titt på denne: http://sun2.science.wayne.edu/~sel/technic...ghost/ghost.pdf Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Når jeg skal reinnstallere Windows bruker jeg en oppstartdiskett som heter UBD (ultimate boot disk) som har en file manager. Så sletter jeg Windows, og relaterte programmer og rot katalogen. Windows system katalogen katalogen tar jeg backup av. Så innstallerer jeg Windows å¨nytt. Så kopierer jeg backupen av win system katalogen tilbake, og alt er som før. Litt omstendlig kanskje, men jeg slipper å slette alt det andre som ligger på HD. Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Leser ultimat Boot Disk NTFS fil formatet (som brukes av win2k og XP)? Lenke til kommentar
Razul Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Norton Ghost er utrolig kjapt og effektivt, da. Jeg vil anbefale alle å bruke det. Iallfall de som installerer Windows flere ganger i året. Det krever litt planlegging av partisjoner, slik at du kan ta hele systemet og bare det, og legge på en CD. Men når du først har fått det til så slutter du ikke, det kan jeg love deg! :wink: Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Hei. Jeg vil bare støtte alle dere andre som har funnet veien til Norton Ghost. Hvis man tar et Ghost image av en ren 98 innstallasjon, så tar det ikke mer enn, tja si 5 minutter for å reinstallere!! Norton Ghost ruler! Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Quote: On 2001-12-16 10:23, amd_guru skrev:Leser ultimat Boot Disk NTFS fil formatet (som brukes av win2k og XP)? Jeg vet ikke om UBD virker på NTFS da jeg aldri har prøvd. Men du finner noen forskjellige bootdisker her: http://www.bootdisk.com/ Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Quote: On 2001-12-16 10:23, amd_guru skrev:Leser ultimat Boot Disk NTFS fil formatet (som brukes av win2k og XP)? Ultimate boot disk finner du her: http://www.startdisk.com/ Lenke til kommentar
wuw Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 AK47 Neste gang du innstalere Win så ta en backup av hele systemet , bruk Norton Ghost. Det har hjulpet meg for 100 av timer spart i ekstra arbeid :smile: Det funker slik att når du har innstalert win og føler att dett funker bra så tar du rett og slett en kopi av hele systemet som blir pakket og tar under halvparten av det orginale størrelsen på din win innstalsjon. Etterpå vis du får problemer i win så drite du bare i problemene og rett og slett pakker ut den backupen over det gamle oprativsystemet(c:)som du har lagd i ghost , og vips ,på 10-30 min så er alt oppe og går igjen med "ny win" Dette må du bare gjøre , det spare deg for utrolig mye fustrasjoner. :smile: :smile: :smile: Lenke til kommentar
wuw Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 på denne måten har du jo "nullstilt" slik att du for tilbake win før problemene startet, da du har en backup av systemet (norton Ghost) Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Hva skjer da med alle programmene som var installert? Jeg bruker mange (100?) program og det er selvsagt disse mange programmene som bidrar til at win98 ikke forblir like stabilt i forhold til en ren operativinstallering uten "bruker" SW. (men hvem klarer seg med bare operativsystem?) Jeg har noe erfaring med Mac - det burde jeg kanskje ikke si- og vil ikke ha en Mac/PC diskusjon, men erfaringen min var at en reinsatallering var nødvendig hvert 3-4 år... og da kunne man likevel lege inn "setup" filene etter nyinstallering Så spørsmålet som da er interessant å få svar på: Er det mulig å ta vare på alle de installasjonenen en gjør oppå en nyinstallasjon slik at en kan "nullstille" win98 for så å legge inn de "gamle" installasjonene av bruker sw? (svaret er kanskje gitt da det er bruker sw som i utgangspunktet som gjør win98 ustabilt...) Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Du kan "nullstille" windows ved å ta filen system.1st som ligger på rota av c disken, kopiere den over i windows katalogen, og rename den til system.dat. Du må da selvfølgelig slette / rename system.dat fila du har fra før. Tror forresten du må rename user.dat for å få det til å funke også. Dette vil iallfall sette windows tilbake til slik det var ved første oppstart. Men jeg foretrekker helt klart å bruke Ghost selv.... Dette er metoden dersom du ikke har et "perfekt" image..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå