John-B Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Som leder i et lite firma er jeg kommet oppi et lite dilemma: En konkurrent har uretsmessig skaffet seg tilgang til en tjeneste fra et annet firma (med en utro tjener) - som gir dem store konkuransefordeler i bransjen vi driver. De tilbydde oss senere å kjøpe samme "tilgang til tjenesten" via dem for 100 000kr - slik at vi også fikk samme konkuransefortrinn. Hvis ikke vi ville ha, fikk hovedkonkurrenten vår tilbudet. Vi takket naturligvis nei til dette, da vi ikke er interessert i å drive med den slags ulovligheter. Det var helt åpenbart at de ikke hadde skaffet seg dette på lovlig måte, og jeg ble faktisk latterligjort når jeg presiserte at det var grunnen til at vi takket nei. Noen uker etterpå har plutselig hovedkonkurrenten skaffet seg tilgang til tjenesten, og har nå et stort konkurransefortrinn i forhold til oss. Vi blir sittende igjen som svarteper, og kundene vil tro at vi ikke har like mye kompetanse som de andre, fordi vi ikke klarer å levere samme tjenester. Spørsmål: Bør vi sladre til firmaet hvor tjenesten ble uretsmessig skaffet tilgang til? (dvs, firmaet som har en utro tjener) Fordeler: Vi får like konkurrensevilkår igjen (de andre firmaene vil miste tilgangen) Konkurrentene får seg en smekk, og er kanskje litt mer forsiktig med skittent spill senere (noen av de er rimelig skitten fra før) Ulemper: - Det kan være enkelt å oppdage at vi sladret - dette kan få konsekvenser for oss - vet aldri hva slike useriøse folk er i stand til å gjøre - Konsekvensene for de det sladres på, kan bli litt større en vi ønsker (muligens politi innblandet?) - derav frykten i punktet over. - Det kan virke litt barnslig å sladre. Hva tror dere? Endret 6. november 2006 av _named_ Lenke til kommentar
stiiig Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Som leder i et lite firma er jeg kommet oppi et lite dilemma: En konkurrent har uretsmessig skaffet seg tilgang til en tjeneste fra et annet firma (med en utro tjener) - som gir dem store konkuransefordeler i bransjen vi driver. De tilbydde oss senere å kjøpe samme "tilgang til tjenesten" via dem for 100 000kr - slik at vi også fikk samme konkuransefortrinn. Hvis ikke vi ville ha, fikk hovedkonkurrenten vår tilbudet. Vi takket naturligvis nei til dette, da vi ikke er interessert i å drive med den slags ulovligheter. Det var helt åpenbart at de ikke hadde skaffet seg dette på lovlig måte, og jeg ble faktisk latterligjort når jeg presiserte at det var grunnen til at vi takket nei. Noen uker etterpå har plutselig hovedkonkurrenten skaffet seg tilgang til tjenesten, og har nå et stort konkurransefortrinn i forhold til oss. Vi blir sittende igjen som svarteper, og kundene vil tro at vi ikke har like mye kompetanse som de andre, fordi vi ikke klarer å levere samme tjenester. Spørsmål: Bør vi sladre til firmaet hvor tjenesten ble uretsmessig skaffet tilgang til? (dvs, firmaet som har en utro tjener) Fordeler: Vi får like konkurrensevilkår igjen (de andre firmaene vil miste tilgangen) Konkurrentene får seg en smekk, og er kanskje litt mer forsiktig med skittent spill senere (noen av de er rimelig skitten fra før) Ulemper: - Det kan være enkelt å oppdage at vi sladret - dette kan få konsekvenser for oss - vet aldri hva slike useriøse folk er i stand til å gjøre - Konsekvensene for de det sladres på, kan bli litt større en vi ønsker (muligens politi innblandet?) - derav frykten i punktet over. - Det kan virke litt barnslig å sladre. Hva tror dere? 7226853[/snapback] Hvis dette er en seriøs bransje som driver seriøs konkurranse er det absolutt ikke barnslig. Effekten av ulovlighetene de driver påvirker din bedrifts evne til å overleve på en unaturlig måte. For min del eksisterer ikke et etisk dilemma i denne saken. Spillereglene gjelder for alle, og hvis en blir tatt så kan det tenkes at personene har vært klar over risikoen de tar, og at de er rede til å ta konsekvensene hvis de blir tatt. Det eneste ankepunktet du har er selvfølgelig hvor hardt de andre tar det, og om det kan drive en eller flere av dem til å hevne seg på deg. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg ville gått for å "sladre", og er også enig i det stiiig sier. @stiiig: Det er ingen grunn til å quote innlegget når du er den første som svarer. Blir bare mye totalt unødvendig tekst i din post. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Syns du bør sifra om dette, skjønner at det er vanskelig. Men det er et godt gammel ordtak som sier: Slik man reder ligger man. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hva er negativt i at politi blir innblandet? Du har vel ditt på det reine? Jeg ville helt klart sagt ifra. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Vel, hvorfor ikke kontakte firmaet den "utro tjeneren" jobber i. Og forklar situasjonen? Hvis du sladrer, kan det være som du antar at de gjør hevn. Og dere ender opp med en stor regning for å betale knuste ruter :\ Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Så lenge dere selv er så lovlydige at dere ikke benytter dere av tilbudet så synes jeg det ikke er noe i veien for å fortelle "myndigheter" om det. Er ikke sladring. Det kalles å ha moral... Er det noen av konkurrentene deres som furter over at dere "sladrer" så er det bare å skylde på prinsipper... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 "Sladre"? Låter barnehageaktig i mine øre. Dere leker vel ikke butikk? Jeg hadde sagt i fra, hadde aldri akseptert å tape penger på den måten. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Eller bare gi de et anonymt tips, så får det firmaet som er blitt lurt gå videre med saken. Mener det var et par rettsaker om dette for et par år siden. Ene var vel kompetansen til en person som hadde sluttet og tok med seg ideen videre, husker ikke utfallet. Så lenge ikke denne "tjenesten" ikke er registrert (patent el.lignenede) vil vel ikke dette firmaet komme noe videre i saken. Men er verd å prøve. Etikk og moral er absolutt stikkord her. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 det heter da ikke sladring hvis du anmelder en konkurent for noe ulovlig? sier seg selv at anmeldelse er det eneste riktige. på hvilken måte kan dette gå ut over dere i ettertid? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er vel ingen tvil om hva du bør gjøre her: "sladre" til politiet og firmaet som hadde den utro tjeneren. Hva med å f.eks. ha et felles møte med en politikonstabel eller to samt den bedriften som ble frastjålet 'teknologien' sin? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå