Stigma Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hey, Jeg skal bruke noe AC fluid for å forhindre korrosjon i systemet mitt, men jeg lurer litt på hva som annbefales for å unngå alger og annet slikt. så langt ejg vet motvirker ikke ac fluid sånt nemmelig. Er helt vanlig anti-alge middel som brukes i vannsenger osv. kosher å bruke i et vannkjølingsoppsett? fungerer det greit i frohold til avsetninger, reaksjoner, avfarging, og reaksjon mot UC-dyes? ... -Stigma Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Ifølge gutta på xtremesystems er det bare å gå i en dyrebutikk og kjøpe algedreper for akvarium, og ha i så liten mengde som du klarer. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Eneste tilsetning du trenger er frostveske til bil. Den både forhindrer korrosjon og alger Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Ifølge gutta på xtremesystems er det bare å gå i en dyrebutikk og kjøpe algedreper for akvarium, og ha i så liten mengde som du klarer. 7227122[/snapback] Takk da prøver jeg på det ~_^ -Stigma Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Eneste tilsetning du trenger er frostveske til bil. Den både forhindrer korrosjon og alger 7228872[/snapback] Riktig,4 år med frostveske Esso sin konsentrerte,ikke no problem. Billig ettersom den er konsentrert,jeg har ca 1liter vann i kjølesystemet mitt noe som betyr at jeg kan bytte vann ca 10 ganger med den litern jeg kjøpte for 4 år siden. blanding 1/10 Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Hey, Jeg skal bruke noe AC fluid for å forhindre korrosjon i systemet mitt, men jeg lurer litt på hva som annbefales for å unngå alger og annet slikt. så langt ejg vet motvirker ikke ac fluid sånt nemmelig. Er helt vanlig anti-alge middel som brukes i vannsenger osv. kosher å bruke i et vannkjølingsoppsett? fungerer det greit i frohold til avsetninger, reaksjoner, avfarging, og reaksjon mot UC-dyes? ... -Stigma 7226840[/snapback] Motvirker ikke AC Fluid alger? Trodde det hadde samme virkning som vanlig frostvæske i et vannkjølingssystem? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 destillert vann! kobber i seg selv er algedrepende. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 destillert vann! kobber i seg selv er algedrepende. 7294604[/snapback] Ja men da får du korrosjon... Og det er ikke bra. Ivertfall hvis det finnes noe aluminium i systemet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 destillert vann! kobber i seg selv er algedrepende. 7294604[/snapback] Ja men da får du korrosjon... Og det er ikke bra. Ivertfall hvis det finnes noe aluminium i systemet 7295010[/snapback] Ehh? Kobber er anbefalt, aluminium er ikke anbefalt. De aller, aller fleste blokker er kobber. Hold aluminium ute av vannkjølingen så fremt du kan. Evt. ha i korrosjonsbeskyttelse. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Ehh? Kobber er anbefalt, aluminium er ikke anbefalt. De aller, aller fleste blokker er kobber. Hold aluminium ute av vannkjølingen så fremt du kan. Evt. ha i korrosjonsbeskyttelse. 7295154[/snapback] Hehe er vel veldig mange vannkjølingssystem som har noe i aluminium eller feks messing i systemet. Og bruk alltid korrosjonsbeskyttelse mener nå jeg. Skal ikke mer til enn en nippel eller at det er en del i pumpa som er laget i ett annet metall før ting går galt. Se feks på zalman systemene som det blir solgt enorme mengder av. Aluminiumstank, greit den er behandlet så den ikke skal korrodere, men har alikevel sett eksempler på at kobber har begynt å spise på tanken der. Man kan aldri bli forsiktig nok når det kommer til vannkjøling, men det vet vel du herr brun Endret 16. november 2006 av aspstein Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg vet det ja Ferdigsett er en ting. Skal du kjøpe i deler anbefales det å ikke kjøpe noe i aluminium. Det største problemet er tank, da disse som oftest er i aluminium eller plexiglass/acryl. Radiator, blokk og pumpe er ikke vanskelig å finne uten aluminium i. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 @ aspstein Vi er da litt profesjonelle her? er ikke akkurat vanskelig å velge deler som ikke inneholder alu. de beste delene fåes ikke i alu uansett så... i en ren kobber sløyfe så er verken alger eller korrosjon ett problem pga av at kobber i seg selv er algedrepende(det er kobber sulfat i algedrepende middel) og kobber korroderer ikke. Kobber å messing sammen gjør heller ikke noe da de er såppas like. De fleste kobber radiatorer er faktisk messing radiatorer. Men jeg har da bestillt litt pentosin g11 som jeg skal ha i loopen likevell(fin blå farge), men hadde jeg hatt en storm i sløyfa(eller andre slike restriktive blokker) så hadde jeg nok kjørt kun destilert istede. Skal ikke så mye til å å tette den blokka... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Kommer noen her til å le hvis jeg har klart å få alger i vannkjølingen min som har 15% konsentrert frostvæske og 85% Batterivann (begge fra Esso) ? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Kommer noen her til å le hvis jeg har klart å få alger i vannkjølingen min som har 15% konsentrert frostvæske og 85% Batterivann (begge fra Esso) ? 7336830[/snapback] Nei det gjør vi ikke..... Sorry klarte ikke holde meg :!: Husk å vaske gjennom hele systemet med eddik. Det er en fin regel. Da får du ikke så lett algeproblemer etterpå. Har hatt alger jeg også med mye mer frostveske enn 15%. Problemet er at en må gjøre alt rent, feks hvis det har stått uten vann på en stund. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Skifta like gjerne ut alt av slanger og skylte gjennom eddik i det andre utstyret, sjekka også med q-tips og merket at det ikke var noe alger i utstyret (radiator, pumpe og cpu kjølern) =) Men en annen ting er jo at i guiden "hva du skal ha i vannnkjølinga di?" så står det jo at du trenger ikke å bekymre deg om alger hvis du bruker frostvæske og vann. Dette er jo feil og burde da jo bli rettet på? Endret 23. november 2006 av Slettet+5432143541 Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Skifta like gjerne ut alt av slanger og skylte gjennom eddik i det andre utstyret, sjekka også med q-tips og merket at det ikke var noe alger i utstyret (radiator, pumpe og cpu kjølern) =) Men en annen ting er jo at i guiden "hva du skal ha i vannnkjølinga di?" så står det jo at du trenger ikke å bekymre deg om alger hvis du bruker frostvæske og vann. Dette er jo feil og burde da jo bli rettet på? 7342130[/snapback] Veldig enig i at dette burde rettes. Jeg har kjørt en stund med batterivann og frostvæske fra biltema og i dag hadde PC'en slått seg av (tydeligvis overopphetet CPU) og det var en stygg lyd i vannpumpa, kunne se at det ikke gikk vann rundt i systemet. Da jeg åpnet pumpa så var den helt tett av noe gele-aktig gørr som jeg antar at må være alger. Kan ikke skjønne hva annet det skulle være. Pumpa var gått i stykker antagelig pga at denne hadde blitt tett. Limte en sak med et slags skovlhjul og noe jeg tror er en magnet inni pumpa med litt superlim. Delene virket som de hadde bruket fra hverandre, og nå durer og går det igjen da. Får kanskje prøve litt eddik da, eller er det like greitt med algemiddel fra dyrebutikk som noen skrev her? Er ikke så opptatt av å tyne de siste gradene ut av systemet, vil bare ha et stille system som funker, og fortsetter å gjøre det. Hva med 100% frostvæske? Slipper en alger da? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det skovlehjulet skal være løst! det er en salgs "clutch" funksjon som sikrer at pumpa starter hver gang og ikke bare står å vibrerer som du kan risikere nå! Og tror ikke det er alger dere har fått men heller ett resultat av litt for drøy bruk av frostvæske, maks 10%, trenger ikke mere enn 5% heller. Har man en impigment blokk slik som storm eller mp-05 så er det ihvertfall viktig hva man putter i da de får kjøleveska til å skille seg og tette blokkene! Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det skovlehjulet skal være løst! det er en salgs "clutch" funksjon som sikrer at pumpa starter hver gang og ikke bare står å vibrerer som du kan risikere nå! Og tror ikke det er alger dere har fått men heller ett resultat av litt for drøy bruk av frostvæske, maks 10%, trenger ikke mere enn 5% heller. Har man en impigment blokk slik som storm eller mp-05 så er det ihvertfall viktig hva man putter i da de får kjøleveska til å skille seg og tette blokkene! 7345926[/snapback] ja, syntes også det kunne se ut som en slags "clutch" funksjon, men noe galt var det ihvertfall for det stod bare og vibrerte eller slura kan du si. Ikke noe vann ut av pumpa. Limte det og da begynte det å fungere igjen, vel ikke veit jeg. Slår den aldri av så får bare håpe den fortsetter. Liten tro på at blå frostveske skal bli til en stor hvit seig klissete gele klump inne i pumpa..... Lenke til kommentar
eXa Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 da får du tro igjen... Kan godt være den slure greia var defekt da. Før når eheim var mye brukt så var dette en mod man noen ganger gjorde. men husker ikke hvorfor. Eheim modden ble det kallt. Men nå begynner det å bli litt mer normalt med litt mere skikkelige pumper... Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 da får du tro igjen... Kan godt være den slure greia var defekt da. Før når eheim var mye brukt så var dette en mod man noen ganger gjorde. men husker ikke hvorfor. Eheim modden ble det kallt. Men nå begynner det å bli litt mer normalt med litt mere skikkelige pumper... 7347102[/snapback] Ble en ulyd på de pumpene,modden fiksa det. Jeg har hatt vannkjøling i 3år,har kun brukt frostveske og batterivann,aldrig noe problem,men jeg bytter vel i snitt vann ca 3 ganger i året.mye forde jeg driver å lager/bytter blokker i hytt & pine :!: Tror det er greit å være litt påpasselig med vannkjølinga si,være nøye når man bytter vann,passe på at det ikke kan komme noen urenheter inn i loopen,allt skal være tett. Bruk hodet,ingenting gjør seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå