Gå til innhold

Starte importfirma. Meninger/forslag til det?


Itw

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Hadde en post lengere ned om hvordan starte NUF selskap, å har nå funnet ut det, så planen er å starte et importfirma, jeg å en kompis.

Selskapet skal være registrert i England så vi slipper unna med ca 8000kr i oppstart av aksjeselskapet.

Ellers har vi tenkt å begynne i det små å bygge oss litt større til vi passerer 50000kr i omsetning så vi slipper moms.

 

Planen er å kjøpe inn billige greier fra utlandet, importere det inn til norge, for å så selge det med en bitteliten fortjeneste (ca 200-800kr i fortjeneste p.r ting) så meningen er ikke å bli rik, men å være billigst så vi kan selge mye for å få igang omsetningen.

For vi vil egentlig bare selv ha muligheten å handle momsfritt.

 

I løpe av første år ser vi på å hente inn det vi har brukt på dette ca 30.000kr tilsammen begge to, vi har jo begge to tro på at å tjene inn det vi hiver ut, er en smal sak.

Egentlig bare 8000kr som vi brukte i oppstart siden resten er ting vi kjøper inn. og bare selger med pluss.

 

Hadde ikke så store planer om å hente utbytte med det første, men heller la bedriften kjøpe momsfrie ting som vi nyter godt av (data utstyr, tv and so on), hvordan tror dere dette vil funke?

Om bedriften går konk å vi ikke har noen lån, men den bare legges ned, hvem havner disse tingene hos da?

 

Så ellers er jeg ute etter råd og tips fra dere med peiling, viktige ting å huske på, og hva bør vi ikke gjøre?

 

Hvordan fungerer dette, dere som har gjort dette før, hva kan dere anbefale oss?

Vi er jo helt grønne på dette men tror vi har noe som selger, så satser på og starte opp:)

 

Alle råd og tips motaes med STOR takk!

 

P.s vet noen av et selskap som billig starter opp et NUF foretak for deg si i fra:)

 

Mvh ITW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det viktig å huske på hva dere forplikter dere til når dere nå starter en bedrift. Veldig viktig at dere setter dere inn i de lover og regler som gjelder.

 

Ting som er verdt å tenke på:

 

På mange elektroniske varer er reklamasjonsretten på 5 år.

 

Et gitt scenario: Kunde kommer tilbake med en TV til reparasjon, har dere tenkt på hvordan dere skal løse en slik situasjon? Er noen av dere kvalifisert til å ta reparasjoner på elektroniske produkter?

 

Dere får sannsynligvis 1-2 års ganrati på de produktene dere kjøper, når reklamasjonsretten i Norge er 3-5 år, er det viktig å ta høyden for dette. Det vil uansett bli kostbart å sende produkter tilbake til f.eks kina til reparasjon.

 

Har dere tenkt på å lage en forretningplan?

 

Dette er bare noen få punkter som jeg tror vil være lurt å ha i bakhodet.

 

Her stod det endel nyttig info.

 

Lykke til.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Du sier noe der om reklamasjonsretten, vi har jo bare 12måneders garanti i fra vår leverandør..

 

Retur på defekte varer er avtalen at de sender et nytt sett, så sender vi den ødelagte tilbake.

 

Joda AS har vært tenkt på, men for å slippe revisor, og at vi ikke trenger møbler eller annet så er det greit for oss å ha et NUF selskap.

For vi trenger ikke mere en ca 20000-25000kr i starten for å komme igang inkl oppstartsavgiften for NUF selskapet på ca 6000kr.

 

Det som uroer meg mest er vell dette med regnskap og moms å hvordan det fungerer..

Men må nok bare sette meg ned å lese om dette og hvordan dette fungerer.

 

Men tusen takk for tips:)

Hjelper godt med andres vinkel på saker:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...