Opticane Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Jeg har en samboer, og jeg skal på sesjon i morgen. Har fortsatt 3 år før jeg i det hele tatt kan begynne å tenke på å bli innkalt (pga. videregående osv.) Hva om vi fikk barn i mellomtiden, hvordan stiller man da for å bli fritatt for verneplikten? Endret 5. november 2006 av Opticane Lenke til kommentar
Misshaped Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Barn er ikke god nok grunn til fritak. Men er bare å snakke med de om det, får uansett over 3600kr i måneden som forsørger tillegg, selv om du er sammen med moren eller bare betaler bidrag. Var det satsen låg på når jeg var inne hvertfall, dimmet i april i år. (Har ei 4 år gammel jente "på si") Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Dumt spørsmål fra meg, men å dimme; vil det si å OGSÅ slippe siviltjeneste? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Dimmer du på sesjon har du sluppet unna alt, ja. Og i praksis vil jeg tro at sjansen er meget stor for at man slipper unna hvis en barn. Barneforsørgere med lån og forsørgertillegg er jo langt dyrere i drift enn nittenåringer som fremdeles bor hjemme hos mor og far. Forsvaret er ikke akkurat desperate etter folk nå for tiden. Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Det skal mindre enn en unge til å dimme om dagen, ja.. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Bor ikke hjemme, har leilighet sammen med samboer med husleie på 8000. Betaler de min andel? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg har en samboer, og jeg skal på sesjon i morgen. Har fortsatt 3 år før jeg i det hele tatt kan begynne å tenke på å bli innkalt (pga. videregående osv.) Hva om vi fikk barn i mellomtiden, hvordan stiller man da for å bli fritatt for verneplikten? 7225999[/snapback] Har du barn blir det en helt annen verden. Du får forsørgertillegg og man vil tilrettelegge som best mulig. Far til to når jeg dro inn, var ca 7800 kroner i forsørgertillegg. Så dekket de husleien, frøs lånet og dekket strøm. Tjente langt mer i verneplikten enn i det sivile på den tiden, for man får veldig mye dekket som far/mor. Lettere å slippe unna, men man skal tjene ganske godt for å få mer penger om man har et par unger, lån og leilighet Mitt eksempel (summer i ca): Unger: 7800 Strøm: 600 Lønn: 3500 Husleie: 3000 Hjemmeboertillegg: 1800 Dette vil si rundt 16000 "utbetalt" i måneden, legg til dimmepenger (snart 25.000) og gratis kost, fryst lån og billigere reise så ble det endel. Greit nok, tjener langt mer nå, men jeg kunne absolutt ikke klage under førstegangstjenesten. Alle utgifter dekket og i tillegg så fikk jeg endel tusenlapper. La man til madammens inntekt i tillegg så er det ikke rart jeg sparte opp en god del penger i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Dumt spørsmål fra meg, men å dimme; vil det si å OGSÅ slippe siviltjeneste? 7226307[/snapback] Hva mener du med å dimme`? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå