Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen klikker med spill, men ikke i 3dMark03

Anbefalte innlegg

Hei.

Min maskin klikker / låser seg når jeg spiller. Bildet fryser helt og lyden hakker da. I flere tilfeller slår maskinen seg helt av. Trodde dette kun var bugs / problemer med Gothic 3, men maskinen sliter også med AOE 3, Max Payne og Gothic 2 som jeg har hentet frem igjen.

I 3dmark 03 har jeg ingen problemer - fikk 11.024 i 3d mark03 som vel må sies å være bra på så gammel pc?

Specs:

Aopen strømforsyning 350w, Abit NF7-s v.2.0 hovedkort, CPU athlon xp3200+, Samsung harddisk på 160 gb, 1,5gb ddr pc3200 ram, dvd-brenner og Club 3d 7800 gs AGP grafikk.

Noen som skjønner hva som kan være problem(ene) her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styggelig redd for at det er hovedkortet.

Hadde det vært skjermkort, strømforsyning eller prosessor så ville det gitt seg utslag i 3Dmark.

Når du spiller spill, så er det mange andre funksjoner som jobber (på spreng) enn når du bare kjører benchmark. For eksempel er nettverkskort pluss kontrollere for mus/tastatur også heftig brukt under spill.

Problemet ser ut til å utelukkende gjelde hovedkort med socket A sånn som du har. Vet det fordi jeg har hatt problemer med to maskiner, med nøyaktig samme problemstilling som du har. Begge socket A.

Og en ting til: Jeg fraråder deg å kjøpe nytt socket A hovedkort, i hvertfall fra Asrock. Det var det jeg gjorde.

Det som er litt merkelig er at maskinen din vil sansynligvis bli dønn stabil om du finner et GeForce 5800 kort (eller lavere) og setter inn. Hos meg var det et GeForce 6800 som maskinen virket ustabil på før jeg byttet skjermkort. Og jeg kan med sikkerhet si at det ikke er noe galt med 6800 -kortet, men det virket som om hovedkortet ikke taklet et så kraftig skjermkort rett og slett.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Grafikk-kortet er nesten nytt, fikk det som erstatning for et radeon 9800 ultimate edition.

Dersom du har rett angående hkortet, blir valget å enten kjøpe nytt hovedkort og prosessor:

Om så, hva er å anbefale til dette agp skjermkortet?

Asus k8n til kr.469,- og sempron 3400+ til 645,-? Blir ikke så dyrt dette, men vil pc bli bra nok til spilling eller vil jeg raskt ønske meg ny maskin? Det går i Gothic 3 her...

Alternativet blir ev. å selge pc en som deler. Dvs selge grafikk-kortet, minnet, harddisk og prosessor og heller kjøpe en ny maskin. Hva kan jeg i så fall få for delene?

Endret av Datagnomen
Lenke til kommentar
Tror egentlig at det er lydkortet ditt evt lydkortdriverene som fecker opp ting. Lyd er det vel nemlig ikke i noen benchmarkprogrammer?

7226893[/snapback]

Det er ikke lydkort/drivere. Skiftet til nyeste etter å ha lest ditt innlegg. men det samme problemet er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg ha forsøkt å fått solgt hele greia. Vet ikke hva som er "riktig" pris. Jeg ser skjermkortet ditt ligger rundt 2300 kr nytt. 3000 kanskje for hele pakka hvis jeg skal gjette. Det er jo skjermkortet som drar opp.

7226894[/snapback]

Tror nok du ha rett mht at det kan være hovedkortet. Har et dilemma med å kjøpe ny dyr pc nå pga vista kommer, samt nye dx10 grafikk-kort. Tenkte en billig oppgradering først som nevnt lenger opp, så overlate maskina til junior og kjøpe / bygge en bra vista-maskin på vårparten? Antar prisene er bedre og ting er mer sikkert da. Synes det er litt uoversiktelig hva som lønner seg akkurat nå for tiden.

Lenke til kommentar
Har du forsøkt å avinstallere lydkortdriverene fullstendig og ta ut lydkortet fra PCen? Har du eksternt, forsøk med bare å fjerne drivene.

7230118[/snapback]

Ja, har gjort det helt etter boka. Det er forresten et audigy 2zs, og det funker perfekt så vidt jeg kan bedømme.

Endret av Datagnomen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...